Varaždin je tijekom godina postao poželjno mjesto za sve koji planiraju karijeru u IT industriji, ali i one koji u toj industriji već rade. Kad je prije četiri godine u tom gradu osnovana digitalna agencija ecx.io, njeni suosnivači Dejan Novak i Mario Horvat, imali su jednostavan cilj - stvoriti uspješnu tvrtku. Da su u tome uspjeli, potvrđuje i činjenica da je ta agencija danas dio IBM Excellence Huba i prepoznata diljem svijeta.

Porazgovarali smo s njima nedugo nakon otvaranja ureda u Zagrebu kako bi nam otkrili zašto su odabrali Varaždin te kako je došlo do suradnje s IBM-om.

Od samog ste početka u ecx.io u Varaždinu. Kako je uopće došlo do ideje otvaranja takve jedne digitalne agencije u Hrvatskoj i zašto upravo u Varaždinu?

Već u samim počecima suradnje s našim kolegama iz ecx.io prepoznali smo potencijale za proširivanje suradnje, imali smo iste vizije, energiju i znali smo kako zajedno možemo napraviti velike projekte koji donose pravu vrijednost našim korisnicima. Zašto smo krenuli iz Varaždina? Odgovor je vrlo jednostavan – kao i u cijeloj Hrvatskoj i u Varaždinu ima jako puno talentiranih mladih IT stručnjaka. Mi imamo jako dobru suradnju s Fakultetom za organizaciju i informatiku gdje zajedno radimo na projektima stvaranja nove generacije vještina koje su potrebne za poslove budućnosti. Isto tako, surađujemo i unutar nastavnih programa te provodimo studentsku praksu. Upravo zbog naših lokalnih stručnjaka i talenata, danas smo tu gdje jesmo. Povjerenje i reputacija koju smo dokazali sa svakom uspješnom realizacijom projektom naša je formula uspjeha: sretni korisnici = sretna stranka (klijent), ističe Novak, a Horvat dodaje: Tako je, slažem se sa Dejanom. Na Fakultetu za organizaciju i informatiku studenti stječu ne samo znanja iz IT tehnologija, već i organizacijske i komunikacijske vještine. Pošto radimo u međunarodno distribuiranim projektnim timovima i u uskoj suradnji sa klijentima, komunikacijske vještine i sposobnost sagledavanja šire slike u projektima su nam iznimno važne.

U protekle četiri godine, od IBM-ove akvizicije ecx.io je narastao i proširio se i u Zagreb te dobio ime “IBM Excellence Hub”. Što je bilo ključno za rast?

Ključno za naš uspjeh su naši djelatnici na koje smo Mario i ja uspjeli prenijeti viziju o „drukčijem“ načinu rada. Drukčijem u smislu agilnog pristupa radu u kojem smo svi dio tima i zajedno radimo na zajedničkoj realizaciji istih ciljeva, a ne funkcioniramo na principu pojedinca. Agilnost znači i pristupanje rješavanju problema na nov način koji nije predodređen već daje slobodu stvaranju novih idejama i pristupa – dovodeći tako do novih vrijednosti i inovacija. I u radu s našim korisnicima koristimo metodologije i koncepte poput Agile Workinga i naši korisnici su to prepoznali tako da i one same hvale naš pristup, pojašnjava Novak.

Što “IBM Excellence Hub” čini drugačijim od ostalih digitalnih agencija?

IBM Excellence Hub, u stvari IBM iX, jedna je od najvećih digitalnih agencija u svijetu iza koje osim ecx.io stoje i mnoge druge agencije koje su dio IBM-ove iX obitelji. Zamislite nas kao brzi gliser koji se u svakom trenutku agilno nosi sa svim promjenama na poslovnom moru, spremni smo odgovoriti na sve izazove u sve kraćim i kraćim intervalima, započeo je Novak, a Horvat nastavio: A u isto vrijeme Ecx.io imamo pristup najnovijih IBM-ovim tehnologija poput umjetne inteligencije i blockchaina te brojnim resursima, naša suradnja s klijentima je vrlo direktna i agilna, u radu koristimo metode poput IBM Design Thinking, itd. Isto tako, IBM iX razvija sustave nove generacije za digitalni marketing i e-commerce te u svom radu usko surađuje sa svojim tehnološkim partnerima Adobe i SAP s kojima imamo veliki broj globalnih partnera te certificiranih zaposlenika. S druge strane, uvjeti u kojima mi radimo su isto „drukčiji“, naša radna okolina je kreativna i zaposlenici iz Hrvatske imaju priliku raditi na atraktivnim međunarodnim projektima. To sigurno daje dodatnu dimenziju iskustvu koje imaju priliku steći.

Možete li nam se pohvaliti nekim projektom na koji ste posebno ponosni i reći zašto?

Teško mi je izdvojiti, svi projekti i korisnici su nam jednako važni i posebni na svoj način. Mogu vam spomenuti projekt na kojem trenutno radim. Radi se o globalnom koncernu koji je možda najpoznatiji po ručnim alatima. Riječ je o dugogodišnjoj suradnji koju imamo s ovom tvrtkom, a cilj trenutnog projekta je da se online trgovine brojnih klijentovih robnih marki prebace u jedan objedinjeni sustav. Kad se uzmu u obzir međunarodne lokacije, dobijemo kombinaciju od nekoliko desetaka online dućana povezanih u sustav koji omogućuje upravljanje sadržajem, marketinški i analitičkim aktivnostima te logističkim procesima preko jedinstvene sveobuhvatne arhitekture. Veliki dio implementacije odrađuju timovi u Hrvatskoj, objašnjava Horvat. Drugi projekt je s tvrtkom Doka koji se bave s oplatama za betonske konstrukcije. Tvrtka je do suradnje s nama svaku ponudu radila ručno i trebalo im je oko pola dana do jednog dana za izradu jedne ponude. Sada je ponudu, uz pomoć online servisa, moguće dobiti online s mobitela, tableta ili računala jednostavno slanjem nacrta za potrebne betonske konstrukcije za nekoliko sati. Najveći dio tehničke realizacije za ova dva projekta ostvaren je u hrvatskim uredima u Varaždinu i Zagrebu. I na to sam zajedno s svojim djelatnicima jako ponosan.

Upravo su djelatnici ključan dio slagalice njihovog uspjeha. Kako većina IT tvrtki u Hrvatskoj često ima problema s pronalaženjem stručnih i iskusnih radnika, zanimalo nas je kako se oni snalaze. Pogotovo prije otvaranja ureda u Zagrebu.

Mi nemamo problema s traženjem kadrova i sve naše ciljeve i projekte smo uspjeli uspješno realizirati. Međutim, svjesni smo promjena koje se događaju na tržištu rada, riječ je o globalnom trendu gdje je već danas evidentno da će nam nedostajati stručnjaka s određenim znanjima u brojnim industrijskim granama. Prema posljednoj studiji The Future of Jobs – Wold Economic Forum 65 posto djece koja danas kreću u osnovnu školu radit će poslove koji danas još ne postoje. Promjene koje se događaju uslijed digitalizacije i uvođenja novih tehnologija su tu. Ono što mi moramo napraviti jest raditi na društvu temljenom na znanju i razvoju novih znanja i vještina koje su u skladu s tržištem rada te koja su prilagođena zanimanjima budućnosti, ističe Horvat. Ukoliko imate viziju i kulturu koji su danas temeljni uvjet pri odabiru poslodavca – onda nemate problem. Važno je biti usmjeren na zaposlenika, njegov razvoj, edukaciju, njegovati timski duh i prave vrijednosti. I kao što je Marijo spomenuo, znanje i razvoj vještina jako su važni. Mi surađujemo s akademskom zajednicom vrlo aktivno, primjerice u Varaždinu imamo odličnu suradnju s Fakultetom za organizaciju i informatiku i veliki broj njihovih studenata danas su upravo naši stručnjaci koji rade na brojnim međunarodnim projektima, dodaje Novak.

Uspjeli su ostvariti sve ciljeve koje su si do sad zacrtali, a u budućnosti? Kako obojica ističu, izuzetno su ponosni na otvorenje IBM Excellence Huba u Hrvatskoj, a posebno se vesele novim projektima. Želja im je raditi na ostvarivanju poslovnih ciljeva, inovacija i posebnu brigu voditi o zaposlenicima. Kako ističu, zajedno s njima mogu stvarati inovacije iz Hrvatske za Hrvatsku i svijet te im pružati znanja i vještine za još „digitalniju“ budućnost koja nas čeka.