Zrakoplovi su već godinama prepuni tehnologije koja automatizira cijeli niz postupaka tijekom leta. Od autopilota koji upravlja zrakoplovom, preko brojnih senzora i alarma koji upozoravaju pilote da se nešto događaj u zrakoplovu, do zabavnog sadržaja koji se prikazuje putnicima.
No, unatoč svim tehnološkim rješenjima, u kokpitu i dalje sjede ljudi. Upravo to žele promijeniti istraživači s Korejskog naprednog instituta za znanost i tehnologiju (KAIST) koji su izgradili humanoidnog robota koji može upravljati mlažnjakom.
Robot Pibot može, bez prevelike modifikacije kokpita, "sjesti" i preuzeti upravljanje čak i u najtežim uvjetima. Iako sa svojih 150 centimetara i velikim "očima" ne ulijeva previše povjerenja, Pibot, u kombinaciji s vanjskim kamerama za praćenje vitalnih statistika u zrakoplovu, bez problema može parirati ljudskim pilotima.
Za razliku od ljudskih pilota koji provode godine učeći kako sigurno upravljati zrakoplovom, Pibotu je za to dovoljna tek koja sekunda. Naime, za učenje koristi veliki jezični model (large language model LLM) kao što je ChatGPT. Zahvaljujući tome, može reagirati u hitnim situacijama i brže od ljudskog pilota. Ili tako barem tvrde njegovi tvorci.
Pibot je humanoidni robot koji može upravljati zrakoplovom baš kao ljudski pilot manipulirajući svim pojedinačnim kontrolama u kokpitu, koji je dizajniran za ljude, rekao je David Shim, izvanredni profesor elektrotehnike na KAIST-u u objavi za medije.
航空機のコックピットを改造することなく、人間のパイロットと同じように飛行機を操縦できる人型ロボットhttps://t.co/VpQVbIamuO#humanoid #robot #pilot #ArtificialIntelligence #manipulation #aircraft #Pibot #KAIST pic.twitter.com/VQ1JXkcJvT
— T.Yamazaki (@ZappyZappy7) August 16, 2023
Ljudi mogu upravljati različitim zrakoplovima, ali kad se prebace s jednog zrakoplova na drugi, moraju dodatno učiti. Pibot se može prilagoditi novim okruženjima u kokpitu jednim pritiskom na gumb.
Dovoljno je postaviti Pibot u novi kokpit i odabrati o kojem se zrakoplovu radi.
Istraživači su radili s AI chatbotovima kao što je ChatGPT kako bi razvili načine na koje robot može ući u priručnike pilota i smisleno ih upotrijebiti. Sada rade na razvoju vlastitog LLM-a posebno za Pibota.
No, bez brige. Pibot još neće zamijeniti pilote u putničkim zrakoplovima. Kako ističu njegovi tvorci, ideja je da se koristi u onim slučajevima kad bi bilo previše opasno da zrakoplovom upravlja čovjek - primjerice prilikom testiranja novih letjelica.
Iako je još u testnoj fazi i za sad je uspješno prošao sve simulacije, korejski tim želi Pibota testirati i u stvarnim uvjetima. Zato su, ističu, u pregovorima s Airbusom, ne bi li Pibot postao njihov novi testni pilot.