Htjeli to sebi roditelji priznati ili ne, ali činjenica je da su djeca čim počnu koristiti internet, izložena različitom sadržaju - i dobrom i lošem. Jedini način kako da nauče razlikovati što je dobro, a što loše i kako se nositi s tim lošim je da ih netko tome poduči i pokaže kako se ponašati. Upravo je komponenta edukacije o sigurnosti na internetu postala još važnija tijekom pandemije kad su djeca intenzivno koristila internet za učenje, komunikaciju s drugima, ali i zabavu. 

Stoga je nužno preventivnim i edukativnim aktivnostima jačati digitalne kompetencije u području sigurnosti i zaštite u online svijetu kako djece i mladih, tako i roditelja te svih profesija koje rade s djecom i mladima i njihovim obiteljima, zaključak je okruglog stola na kojem se raspravljalo o izazovima digitalnog doba i kako zaštititi djecu od neželjenog sadržaja u online svijetu.

U raspravi, koju je A1 Hrvatska organizirala u suradnji s Centrom za sigurniji internet, sudjelovali su voditelj Centra Tomislav Ramljak, docentica Studijskog centra socijalnog rada Pravnog fakulteta u Zagrebu dr.sc. Lucija Vejmelka, voditelj Odjela prevencije PU osječko-baranjske Ivan Pakšić, pedagoginja OŠ Središće Tjaša Juraković Antolić i učenica 3. razreda jezične gimnazije u Osijeku Ema Ilić, a održana je uz moderiranje direktorice Korporativnih komunikacija A1 Hrvatske Dubravke Štefanac Vinovrški u Cinestaru zagrebačkog Avenue Malla.

Zbog pandemije djeca i mladi više no ikad vrijeme provode pred ekranima uz mnogobrojne rizike koje donosi tehnologija. Potencijalne opasnosti koje vrebaju u tzv. digitalnoj džungli možemo osvijestiti provedbom preventivnih edukativnih projekata za djecu i roditelje i tako napraviti veliki iskorak prema zaštiti djece i mladih, istaknuo je Ramljak.

Ujedno je najavio provođenje DeShame, prvog sustavnog međunarodnog istraživanja koje će produbiti spoznaje o rizičnim ponašanjima srednjoškolaca te saznati koliko su izloženi štetnim sadržajima i seksualnom uznemiravanju u online okruženju. Hrvatska je četvrta zemlja nakon Danske, Mađarske i Ujedinjenog Kraljevstva u kojoj će se provoditi ovo istraživanje, a vodit će ga Centar za sigurniji Internet i Pravni fakultet u Zagrebu u suradnji sa srednjim školama na području cijele Hrvatske. Doc.dr.sc. Lucija Vejmelka s Pravnog fakulteta u Zagrebu najavila je i novi sveučilišni program cjeloživotnog obrazovanja „Koristi i rizici modernih tehnologija“ osmišljen za stručnjake koji se u svom profesionalnom radu bave djecom i mladima. Kroz program stručnjaci imaju prilike u suvremenom obrazovnom procesu unaprijediti digitalne kompetencije u području sigurnog korištenja interneta i osiguranja digitalne dobrobiti.

Svoje je viđenje o tome koje opasnosti vrebaju iza ekrana iz prve ruke podijelila i osječka gimnazijalka Ema Ilić, čija su iskustva u online svijetu u većini slučajeva pozitivna, no bilo je i neugodnih situacija u kojima se nije osjećala sigurno.

Događa se da se jave nepoznate osobe na društvenim mrežama ili šalju neprimjereni sadržaj, ali srećom uz podršku roditelja i profesora bila sam spremna i na loše strane online svijeta. Zahvaljujući njima te edukaciji znala sam u dvojbenim situacijama, koje su danas sve češće, reagirati na ispravan način. Mislim da je važno da svatko od rane dobi uči kako internet može biti koristan, zanimljiv i zabavan, ali mu uvijek moramo pristupati s oprezom, ispričala je.

I pedagoginja OŠ Središće iz Zagreba Tjaša Juraković Antolić podsjetila je na važnost koju internet ima za učenike u obrazovanju i životu koje je u digitalno doba nezamislivo bez elektroničkih uređaja i društvenih mreža. No, ne smije se zanemariti opasnost razvijanja ovisnosti.

Sve to može rezultirati zanemarivanjem školskih obveza, padom školskog uspjeha, nedostatkom koncentracije i pažnje na nastavi, ali i socijalnom deprivacijom što se onda odražava i na socijalnom, društvenom, fizičkom i mentalnom zdravlju mladih osoba. Kako do toga ne bi došlo tijekom cijele nastavne godine s učenicima provodimo preventivne interaktivne radionice i savjetovanja, naglasila je.

Abeceda Interneta (Foto: A1 Hrvatska)


Nakon rasprave glumci Ana Vilenica i Tomislav Krstanović za učenike OŠ Središće izveli su dijelove interaktivne predstave Abeceda interneta. Riječ je o novom edukativnom projektu pokrenutom u suradnji s A1 Hrvatska i Centrom za sigurniji Internet koji će se do kraja godine održavati u školama diljem Hrvatske, odnosno u Čepinu, Vukovaru, Novom Vinodolskom, Rijeci, Otočcu, Gračacu, Krku, Ražancu i drugim gradovima s ciljem edukacije učenika o odgovornom ponašanju na internetu.

Zanimljivo je bilo slušati komentare učenika 6. razreda o samoj predstavi, ali i nevjerojatno da su se gotovo svi oni susreli s nekim oblikom zlostavljanja na internetu. Neki su o tome odmah obavijestili svoje roditelje, neki su potražili pomoć drugih odraslih osoba, a neki su se s problemom suočili sami. 

Uz nekoliko jasnih savjeta, gosti s panela, usmjerili su ih što napraviti ako se nađu u određenim situacijama, ali i kome se obratiti ako ne znaju što i kako dalje. Primjerice, da ne šalju nikome svoje fotografije ili osobne podatke, jer ne znaju tko se zapravo krije iza imena na ekranu i što će ta osoba učiniti s tim podacima ili fotografijama. 

Ako niste spremni takve fotografije dijeliti ljudima na ulici, nemojte ih ni slati nikome, savjetovao je Ramljak. 

Također, iz A1 su najavili kako nastavljaju s edukacijama za roditelje učenika osnovnih škola o zaštiti djece u online okruženju. Svi zainteresirani roditelji mogu se prijaviti na web stranicama A1 Hrvatska. 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju