Pogledajte kako u 3D izgleda koronavirus koji ulazi u ljudske stanice i što sve tamo radi

Ovakav bi način promatranja mogao znanstvenicima pomoći da otkriju kako sigurno i učinkovito zaustaviti ulazak virusa SARS-CoV-2 u ljudsko tijelo.

Martina Čizmić | 20.08.2021. / 09:22

Koronavirus je obilježio naše živote posljednje dvije godine. No, za većinu ljudi on je i dalje nešto apstraktno, nešto što ne mogu vidjeti.

Grupa istraživača sa nizozemskog Sveučilišta Utrecht i njihov rad (koji još uvijek čeka recenziju i odobrenje za objavu u stručnim časopisima), mogli bi promijeniti način na koji razmišljamo o koronavirusu. Naime, zahvaljujući poboljšanjima koja su osmislili i uveli u tehniku promatranja stvari mikroskopom, koja se zove ekspanzijska mikroskopija, uspjeli su vidjeti (a onda i snimiti) veoma detaljne 3D fotografije koje pokazuju kako virus SARS-CoV-2 (koji uzrokuje bolest COVID-19) ulazi u stanice respiratornog sustava čovjeka i inficira ih.

Njihovo poboljšanje omogućilo im je da objekt koji je velik tek 20 nanometara povećaju kroz mikroskop deset puta, te su tako jasno mogli vidjeti tek 100 nanometara velik koronavirus.

Uz to što su fotografije (a i video koji možete vidjeti niže, a koji je napravio New Scientist) impresivne za gledanje, ovakav bi način promatranja mogao znanstvenicima pomoći da otkriju kako sigurno i učinkovito zaustaviti ulazak virusa SARS-CoV-2 u ljudsko tijelo.

Naime, fotografije pokazuju brojne načine na koje koronavirus mijenja i deformira inficirane stanice tijekom svog razmnožavanja. Znanstvenici su tako otkrili da koronavirus, nakon što inficira stanicu domaćina i razmnoži se do krajnjih granica, "kopa" svoj put izvan stanica pomoću svog vršnog proteina.

Kako su naveli sami autori, njihov pristup nanoskopiji i otkrića do kojih su došli u ovom radu, mogao bi pomoći u otkrivanju razlika između asimptomatskih i pacijenata koji su razvili ozbiljan oblik bolesti COVID-19, što bi moglo dovesti do novih otkrića o tome kako COVID-19 napreduje i pomoći u razvoju novih lijekova.