Prekretnica u potrazi za egzoplanetima: Teleskop Webb otkrio planet veličine Zemlje udaljen 41 svjetlosnu godinu od nas

NASA-in svemirski teleskop James Webb je na najbolji mogući način potvrdio još jedan od svojih velikih potencijala - otkrio je egzoplanet veličine Zemlje u našem svemirskom susjedstvu.

Branimir Vorša | 12.01.2023. / 13:55

Egzoplanet LHS 475 b, ilustracija
Egzoplanet LHS 475 b, ilustracija (Foto: NASA)

Svemirski teleskop James Webb radi manje od godinu dana i već je otkrio svoj prvi egzoplanet.

Webb je otkrio kameni svijet nazvan LHS 475 b, sličan Zemlji i gotovo istog promjera kao i naš planet. Nimalo manje važno jest i to da se nalazi na svega 41 svjetlosnu godinu udaljenosti od Zemlje, govoreći u relativnom kontekstu svemirskih istraživanja.

Planet veličine Jupitera na putu sudara sa zvijzdom, ilustracija Astronomi u svemiru svjedoče događaju koji bi mogao biti predskazanje konačne sudbine koja možda čeka i Zemlju

Nema sumnje u pronalazak

Astronomi su iskoristili mogućnosti najnovijeg NASA-inog teleskopa James Webb za promatranje planetarnog sustava oko zvijezde crvenog patuljka LHS 475. Razlog je bio u tome da su podaci NASA-inog satelita za istraživanje egzoplaneta (TESS) upućivali na mogućnost postojanja egzoplaneta u orbiti oko te zvijezde.

Nema sumnje da je planet tamo. Webbovi izvrsni podaci to potvrđuju. S ovim teleskopom, stjenoviti egzoplaneti su nova granica, rekao je u izjavi Jacob Lustig-Yaeger iz Laboratorija za primijenjenu fiziku Sveučilišta Johns Hopkins i koji je sudjelovao u potrazi za navedenim egzoplanetom.

Što Webb može u otkrivanju egzoplaneta?

Potencijal teleskopa James Webb u otkrivanju malih egzoplaneta i proučavanja njhove atmosfere pobudio je veliko uzbuđenje među astronomima. Webb bi svojim promatranjima mogao nagovjestiti je li neki egzoplanet nastanjiv ili čak ima li znakove izvanzemaljskog života.

Kepler-138c Astronomi prvi put otkrili vodene svjetove izvan Sunčeva sustava, no kod ovih ima jedna kvaka

Znanstvenici ipak kažu da im je u slučaju novootkrivenog egzoplaneta LHS 475 b potrebno više podataka kako bi mogli izvući netom navedene zaključke.

Postoje neke atmosfere zemaljskog tipa koje možemo isključiti. Ne može imati gustu atmosferu kojom dominira metan, sličnu onoj na Saturnovom mjesecu Titanu, objasnio je Lustig-Yaeger.

Isto tako, scenariji koji nisu isključeni uključuju svijet bez atmosfere ili svijet sa 100 posto ugljičnim dioksidom. Problem je u tome što nijedna od tih opcija, naravno, nije dobra za izglede za život. Barem ne za život kakav mi na Zemlji poznajemo.

Nadalje, LHS 475 b napravi puni krug oko svoje matične zvijezde za samo dva zemaljska dana, što zapravo znači da mu je orbita iznimno blizu zvijezde. To vjerojatno za sobom povlači i posljedicu vrlo visokih dnevnih temperatura na njegovoj površini, što svakako nije baš najizgledniji scenarij za život ili nastanjivost.

Umjetnički prikaz egzoplaneta WASP-39b Teleskop James Webb ponovno zapanjio znanstvenike: Prvi put dobili detaljan pogled na atmosferu egzoplaneta

Nova prekretnica

Bez obzira na to, Webbovo otkriće zapravo predstavlja prekretnicu u potrazi za egzoplanetima, jer sad znanost ima sposobnost otkriti puno manje egzoplanete te čak i proučavati sastav njihove atmosfere. Otkriće spomenutog, tek je prvo u nizu budućih Webbovih otkrića, a nadamo se da će se među njima naći i ono koje svi čekaju - pogodno za nastanjivanje ili s tragovima života.

Izvor: NASA