Europska komisija i tijela EU-a za zaštitu potrošača traže od Airbnba da uskladi svoje uvjete poslovanja s propisima EU-a o zaštiti potrošača i transparentno prikazuje cijene. Najveći svjetski servis za iznajmljivanje i unajmljivanje smještaja ima vremena do rujna uskladiti svoje poslovanje s europskim pravilima, u protivnom bi mu mogla prijetiti višemilijunska kazna.

Sve više potrošača rezervira smještaj na internetu i taj sektor nudi razne nove mogućnosti za odlazak na odmor. No popularnost ne može biti izlika za nepoštovanje pravila EU-a o zaštiti potrošača. Potrošači moraju imati jasan pregled nad time koje usluge plaćaju i koliko te imati poštena pravila, npr. u slučaju da vlasnik otkaže smještaj. Očekujem da Airbnb brzo pronađe odgovarajuća rješenja, istaknula je Věra Jourová, povjerenica za pravosuđe, zaštitu potrošača i ravnopravnost spolova.

Kako ističu iz Europske komisije, trenutačni prikaz cijena Airbnba i cijeli niz njegovih uvjeta nisu u skladu s Direktivom o nepoštenoj poslovnoj praksi, Direktivom o nepoštenim ugovornim odredbama i Uredbom o nadležnosti u građanskim i trgovačkim stvarima. Stoga  od Airbnba zahtijevaju da uvede niz promjena.

Među ostalim, Airbnb bi trebao izmijeniti način na koji prikazuje informacije o cijenama već u početnom pretraživanju na svojim stranicama kako bi se u ponudama smještaja potrošaču prikazala ukupna cijena koja uključuje sve primjenjive obvezne pristojbe i naknade (npr. naknadu za uslugu i čišćenje) ili, kad konačnu cijenu nije moguće unaprijed izračunati, potrošača unaprijed jasno obavijestiti o tome da će možda morati platiti dodatne naknade. Također, trebali bi i jasno navesti nudi li smještaj privatni ili poslovni domaćin jer u ta dva slučaja vrijede različita pravila o zaštiti potrošača.

Prijedloge kako riješiti te neusklađenosti, Airbnb treba iznijeti do kraja kolovoza, a zatim će Komisija i tijela EU-a za zaštitu potrošača preispitati predložene izmjene. Ako ocijene da mjere nisu zadovoljavajuće, Komisija i tijela mogu pokrenuti postupak protiv Airbnba, koji može kulminirati novčanom kaznom.

Jasniji uvjeti ili uklanjanje nezakonitih uvjeta

Kako ističu iz Komisije, uvjeti poslovanja Airbnba trebaju se uskladiti s europskim zakonodavstvom o zaštiti potrošača. Na temelju Direktive o nepoštenim uvjetima u potrošačkim ugovorima zahtijeva se da standardni uvjeti ne stvaraju znatnu neravnotežu u pravima i obvezama stranaka na štetu potrošača. Prema Direktivi, uvjeti moraju biti sročeni jednostavno i razumljivo kako bi potrošači bili jasno informirani o svojim pravima.

U slučaju Airbnba to, među ostalim, znači da ne smije obmanjivati potrošače tako da ih u slučaju spora upućuje na sud izvan njihove države članice boravišta, ne može jednostrano i bez obrazloženja odlučiti koji se uvjeti primjenjuju u slučaju raskida ugovora, ne može potrošačima uskratiti temeljno zakonsko pravo da podnesu tužbu protiv domaćina ako im je nanesena osobna ili druga šteta, ne može jednostrano promijeniti uvjete poslovanja, a da o tome nije jasno unaprijed obavijestio potrošače i dao im mogućnost da otkažu ugovor. Također,  ne može mu se na temelju uvjeta korištenja dati neograničeno i diskrecijsko pravo na uklanjanje sadržaja, ako raskine ili suspendira ugovor, trebao bi to obrazložiti potrošaču na temelju jasnih pravila te mu ne bi smio uskratiti pravo na odgovarajuću nadoknadu ili na ulaganje žalbe, njegova politika o povratu novca i naknadi štete trebala bi biti jasno definirana i ne bi trebala uskraćivati potrošačima pravo na korištenje dostupnih pravnih lijekova.

Naposljetku, u skladu s Uredbom o online rješavanju sporova, na internetskoj stranici Airbnba trebala bi biti lako dostupna poveznica na platformu za internetsko rješavanje sporova (ODR) i navedene sve potrebne informacije o rješavanju sporova.