Prije desetak godina nitko nije govorio o ekonomiji dijeljenja koju su popularizirale kompanije poput Airbnba i Ubera, zato što nitko nije mogao pretpostaviti da će vrijednost ovih tržišta u kratko vrijeme porasti milijarde dolara. Poučeni tim iskustvom, kompanije se već danas trebaju pripremati za tzv. putničku ekonomiju, odnosno tržište koji bi 2050. moglo vrijediti čak 7 bilijuna dolara, rekao je nedavno izvršni direktor Intela Brian Krznarich govoreći o budućnosti u kojoj će cestama dominirati autonomni automobili, a ljudi će biti samo putnici koji će, kako neće morati voziti, svoje vrijeme moći posvetiti drugim stvarima.

Neki će spavati, neki gledati TV ili surfati internetom, a dio ljudi ovo će vrijeme iskoristiti produktivno i posvetiti se poslu. U Intelu predviđaju kako će autonomni automobili osloboditi više od 250 milijuna sati godišnje u nekim najvećim gradovima s velikim prometnim gužvama, a velike prilike za kompanije leže u načinu na koji će kapitalizirati to slobodno vrijeme – upravo zbog toga Krznarich kaže da već sada trebamo početi razmišljati o tome i pripremiti se kako bi te milijune sati iskoristili na najbolji mogući način. Autonomna vozila mogla bi utjecati na razvoj potpuno novih poslovnih modela, proizvoda i servisa, a u Intelu i Strategy Analyticsu kažu da se vrijednost tržišta putničke ekonomije od 7 bilijuna dolara ne odnosi na samu industriju autonomnih automobila, već samo na "perifernu" ekonomiju koja će se razviti kada cestama zavladaju vozila kojima će upravljati računala.

Velike promjene

U Intelu vjeruju, a o tome su već govorili brojni tehnološki i automobilski stručnjaci, kako u budućnosti većina ljudi neće niti posjedovati automobile, već će ih jednostavno iznajmiti, odnosno prijevoz će dijeliti s drugim ljudima, dok će troškovi biti mali jer ta vozila ionako neće imati vozača. Autonomna vozila na početku će biti klasični automobili, no s vremenom bi se tržište moglo promijeniti te bi npr. u vozilima javnog prijevoza – mini autobusima, tramvajima i slično ljudi mogli dogovarati sastanke, šišati se i slično. Takvo nešto danas je nezamislivo, no vremena i navike ljudi se mijenjaju i prilagođavaju razvoju tehnologije i brzom životnom tempu tako da će se i ovo tržište, odnosno naše navike promijeniti.

Iako je prerano govoriti o tome kako će izgledati tržište automobila, navike ljudi i koliko će zaista vrijediti putnička ekonomija, odnosno kako ćemo provoditi vrijeme dok se vozimo u automobilu kojim će upravljati računala za više od trideset godina, sigurno je kako možemo očekivati velike promjene – to neće biti nagle i brze promjene, već će trebati godine dok autonomna vozila polako zamijene klasične automobile i dok se na njih naviknemo te će ljudima 2050. možda biti smiješno što smo u prošlosti vozili automobile i gubili vrijeme za volanom.

Izvor: ZDNet