Pronađen egzoplanet veličine Zemlje na samo 22 svjetlosne godine udaljenosti od nas

Znanstvenici su potvrdili postojanje egzoplaneta veličine Zemlje, udaljenog od nas samo 22 svjetlosne godine. Njihovo otkriće nudi novi uvid u planetarnu evoluciju.

Branimir Vorša | 17.11.2023. / 11:04

Umjetnički prikaz egzoplaneeta LTT 1445 Ac
Umjetnički prikaz egzoplaneeta LTT 1445 Ac (Foto: NASA, ESA, L. Hustak (STScI))

Na udaljenosti od Zemlje od samo 22 svjetlosne godine, astronomi su potvrdili postojanje LTT 1445 Ac, egzoplaneta veličine Zemlje koji kruži oko male zvijezde crvenog patuljka. Identificiran korištenjem podataka iz teleskopa za lov na egzoplanete TESS od 2021. godine, navedeni egzoplanet, s masom 1,37 puta većom od Zemljine i radijusom 1,07 puta većim od Zemljinog, stoji kao Zemljin analog i obećavajući predmet za proučavanje planetarne evolucije.

Egzoplanet Novi misterij za astronome: Pronađen egzoplanet koji je u biti željezna kugla gotovo velika kao Zemlja

LTT 1445 Ac nalazi se u neobičnom trojnom zvjezdanom sustavu, što predstavlja izazov za promatranje zbog gravitacijskog utjecaja više zvijezda. Unatoč blizini od 22 svjetlosne godine, mala veličina tog egzoplaneta nalik Zemlji čini detaljno njegovo ispitivanje izazovnim za znanstvenike..

Do otkrića pomoću dva teleskopa

Za razumijevanje svojstava tog egzoplaneta ključne su dvije vrste mjerenja: podaci o tranzitu, koji otkrivaju padove svjetlosti zvijezda tijekom orbite egzoplaneta i podaci o radijalnoj brzini, odnosno mjerenje gravitacijskih povlačenja zvijezde. Dok je TESS otkrio LTT 1445 Ac koristeći tranzitnu metodu, podaci su bili loše razlučeni, što je zahtijevalo podatke o tranzitu veće rezolucije.

Kako bi prevladao ovo ograničenje, svemirski teleskop Hubble, opremljen kamerom širokog polja 3 (Wide Field Camera 3), pružio je vrijedna promatranja. Unatoč nesigurnostima koje proizlaze iz interakcija zvijezda i podataka TESS-a, tim, predvođen astrofizičarkom Emily Pass, uspješno je snimio LTT 1445 Ac kako prolazi ispred zvijezde, omogućujući mjerenje njegova promjera u visokoj rezoluciji. Njihova studija objavljena je u časopisu The Astronomical Journal.

Egzoplanet K2-18b Korak bliže izvanzemaljcima: Otkriven planet koji bi mogao imati savršene uvjete za život

Uz informacije o radijusu i masi, znanstvenici su odredili gustoću od 5,9 grama po kubnom centimetru za LTT 1445 Ac, što ukazuje na stjenoviti sastav sličan Zemlji. Unatoč značajkama sličnim Zemljinoj, njegova zvijezda domaćin, hladniji crveni patuljak i orbitalni period od samo 3,12 dana rezultiraju vrućom temperaturom od oko 260 stupnjeva Celzija, što ga čini negostoljubivim za život.

Egzoplanet vrlo sličan Zemlji

Unatoč tome, jasnoća podataka o tranzitu pruža jedinstvenu priliku za istraživanje atmosfere tog egzoplaneta. Naše mjerenje je važno jer nam govori da je ovo vjerojatno vrlo blizu zemaljskog planeta, ističe Pass. Sposobnost karakterizacije atmosfere egzoplaneta pomoću spektroskopije, uključujući i svemirski teleskop James Webb, poboljšava naše razumijevanje svjetova sličnih Zemlji u različitim solarnim sustavima.

Egzoplanet, ilustracija Otkriven zagonetni egzoplanet koji je promijenio veličinu, ali astronomi ne znaju kako

Zaključno, potvrda LTT 1445 Ac kao obližnjeg stjenovitog egzoplaneta nudi dragocjene uvide u formiranje i evoluciju planeta sličnih Zemlji u različitim zvjezdanim sustavima.

Izvor: Sceince Alert