Pandemija koronavirusa uvelike je promijenila način na koji živimo, radimo, ali i razmišljamo i stvaramo. Za neke je pandemija značila zaustavljanje svih aktivnosti i ulazak u svojevrsnu hibernaciju. Drugi su u pandemiji i koronakrizi koja je uslijedila vidjeli priliku za uspjeh. 

Gostujući na konferenciji Oslo Business Forum, o prilagođavanju krizi i osmišljavanju novih stvari, govorila je Randi Zuckerberg. Iako ju mnogi prepoznaju zbog brata, Marka Zuckerberga, Randi takođern ima uspješnu karijeru. Bila je jedna od prvih zaposlenica Facebooka, a odgovorna je i za pokretanje Facebook Livea. Danas se Randi bavi medijima i ima uspješnu emisiju u kojoj gostuju brojne poznate osobe. 

Ove se godine sve oko mene promijenilo u trenu i zaista me prisilio, kao i moje kolege, na inovacije i da iskoristimo krizu kao mogućnost da unaprijedimo naš posao, započela je Randi Zuckerberg otvoreno svoje predavanje i onda priznala: Osjećali smo se veoma neugodno. Mislili smo da je to prolazna pojava, da ćemo se brzo vratiti na staro. No, druga polovica nas je pomislila: Čekaj malo, možda to novo normalno izgleda potpuno drugačije. 

Podijelila je sa sudionicima konferencije jednu anegdotu iz vremena ranih dana Facebooka, a koja je itekako primjenjiva i danas.

U ranim danima Facebooka, tamo negdje početkom lipnja 2007. godine, sve je bilo izvrsno. Tvrtka je rasla, uspjeli smo privući investicije, bilo smo u dobrom položaju. Tada je većina naših korisnika Facebooku pristupala putem računala ili laptopa. I tako je sve funkcioniralo. A onda smo se probudili krajem tog lipnja, kad je predstavljen prvi iPhone i sve se promijenilo preko noći. Ponašanje korisnika se u potpunosti promijenilo i mi smo došli u situaciju da je gotovo 70 posto naših korisnika odjednom Facebooku pristupalo s mobilnih telefona. A mi nismo imali ni jednog inženjera u tvrtki koji je znao kodirati za mobilne uređaje, prisjetila se Zuckerberg. 

No, nisu se samo oni našli u nezavidnoj situaciji. I druge tvrtke u Silicijskoj dolini bile su u istom položaju - nastaviti raditi kao što su radili do sad ili prihvatiti da se ponašanje korisnika promijenilo i prebaciti fokus na mobilne uređaje.

Pa, mi smo se odlučili na ovo drugo i to nije baš bilo ni lako ni jednostavno. Skupili smo sve naše inženjere i poslali ih na edukaciju kako bi naučili kodirati za mobilne uređaje. To nas je stajalo i novca i vremena, ali se na kraju isplatilo jer nas je učinilo snažnijom kompanijom i omogućilo da postignemo uspjeh kakav ne bi ostvarili da se nismo suočili s krizom, ističe Zuckerberg.

Kako je jedna kriza izrodila Facebook Live koji danas koristi više od dvije milijarde ljudi diljem svijeta

Dodaje kako je to bilo kritično doba u Silicijskoj dolini, ali i velika prilika koja ih je prisilila da izgrade bolju tvrtku. Drugi veliki trenutak u Facebookovoj povijesti je bilo lansiranje Facebook Livea, za koji je izravno zaslužna upravo Randi.

Prošle sam vam godine otkrila kako je Facebook Live nastao nakon jednog hackatona, ali zapravo je jedan drugi događaj posijao sjeme Livea. U travnju 2010. godine eruptirao je veliki vulkan na Islandu i zaustavio gotovo sav zračni promet u Europi. Igrom slučaja, taj isti tjedan Facebook je organizirao veliku developersku konferenciju na kojoj su trebali sudjelovati svi naši najvažniji partneri i developeri iz cijelog svijeta, kako bi iz prve ruke vidjeli novosti na našoj platformi. Naravno, baš je nezgodno što je vulkan odabrao baš taj tjedan da eruptira. Imali smo svega dan ili dva da pokušamo smisliti što napraviti jer je većina naših važnih developera i partnera zaglavila u Europi, a nije bilo moguće odgoditi događaj. Tada smo moj tim i ja odlučili da ćemo uživo prenositi cijeli događaj na internetu. E, sad, to je bilo davne 2010. godine kad se baš i nije puno sadržaja prenosilo uživo na internetu. Tada niste mogli jednostavno uzetimobilni telefon i uživo emitirati iz svog dnevnog boravka. Mislim da je tada nekih devetorica snažnih muškaraca šetala okolo i nosila tešku opremu kako bismo zapravo imali dovoljan bandwidth u dvorani i mogli prenositi konferenciju. Prenosili smo konferenciju cijeli dan i znate što se dogodilo? Oko 100 tisuća ljudi gledalo je taj prijenos. Iz današnje perspektive to se ne čini mnogo, no kad se prisjetite da se radilo o izuzetno stručnoj, tehničkoj konferenciji koja, ako niste u tome, može biti jako, jako dosadna. Upravo činjenica da se 100 tisuća ljudi priključilo i gledalo konferenciju potaknulo me da, kad je došao sljedeći hackaton, pokrenem stvari i prijenos uživo pretvorim u jednu od značajki na Facebooku. Tako da svatko na svijetu može, u bilo kojem trenutku, uživo emitirati video i umjesto samo nekoliko stotina, imati tisuće gledatelja. Iz toga se rodio Facebook Live koji sad koristi više od dvije milijarde ljudi diljem svijeta, istaknula je Zuckerberg te dodala kako nikada do sad nije otkrila detalje tog događaja.

Pojasnila je kako je ovom pričom zapravo željela pokazati kako su ponekad trenutci krize, kad se sve oko nas mijenja, trenutci kad treba izaći iz svoje zone komfora i postati inovativan i kreativan kako biste pokrenuli svoj posao. 

Krize su situacije u kojima moramo imati plan B koji možda do tad nismo imali. Možda nismo bili spremni za to i imali resurse. Ali za mene je upravo to trenutak kad stvari postanu uzbudljive i kad na površinu izađe prava inovativna priroda ljudskog duha. Churchil je jednom rekao: Nikad nemoj dopustiti da dobra kriza propadne, istaknula je Zuckerberg.

Bilješke s predavanja Randi Zuckerberg (Foto: Oslo Business Forum)

Dodala je kako su neke industrije trenutno u teškoj poziciji, ali je kriza također potaknula neke druge industrije da izađu iz svoje zone komfora i naprave pravi iskorak.

Jasno mi je. Mi ljudi baš i ne volimo promjene. Odbijamo ih, borimo se protivnjih. Ne volimo riskirati jer se bojimo da nećemo uspjeti, da ćemo se naći u novoj situaciji. Ali već nam je neugodno i već smo u novoj situaciji zbog pandemije i činjenice da se svijet mijenja oko nas. Pa ako već trebate napraviti korak naprijed, napravite ga sada, poručila je Zuckerberg. 

Izađite iz svoje zone komfora

Istaknula je kako je jedna od karakteristika dobrog vođe, da prihvaća da će mu biti neugodno i da će morati izaći iz zone komfora.

Činjenica da sam i sama izašla iz zone komfora, dala mi je toliko samouvjerenosti i hrabosti tijekom moje karijere, da sam mogla napraviti sljedeći neugodan korak i prihvatiti da rizik i nije tako loša stvar. Jer, što je najgore što se može dogoditi? Ovo je neprocjenjiva prilika za sve koji tek pokreću nešto. Ako želite napraviti korak naprijed, sad je pravi trenutak. Jer, ako ne uspijete, okrivite pandemiju za to. Ali, ako uspije, može vam se dogoditi da odjednom imate potpuno novu karijeru, ohrabruje Zuckerberg. 

Zaista vjerujem da, kad vas nešto plaši, kad vas tjera iz vaše zone komfora, kad vas tjera da inovira na način na koji nikad niste inovirali do sad, to su ti prijelomni trenutci koji mijenjaju naše poslovanje i naše živote, istaknula je na kraju Zuckerberg.