Brojna su dosadašnja istraživanja pokazala negativan učinak ekrana na djecu, od negativnih psihičkih i emocionalnih učinaka poput problema s mentalnim zdravljem i poremećaja pažnje preko fizičkih problema (problemi sa spavanjem, tjelesna neaktivnost), pa do stvaranje digitalne ovisnosti, negativnog utjecaja na kreativnost, socijalne vještine i slično. Problemi su veliki i nisu rijetki, a da do njih ne dođe, odgovornost je na roditeljima.
S obzirom na to da svi stručnjaci preporučuju kako djeca, pogotovo u prvim godinama života, uopće ne bi trebala imati pristup telefonima, a nakon toga što manje, jasno je što roditelji trebaju poručiti svojim najdražima. Na upit o telefonu, trebaju reći jasno i glasno - ne.
No postavlja se pitanje, kako će dio njih zabraniti pristup mobitelima djeci, kada i sami provode sate i sate buljeći u ekrane, dok se djeca nalaze pored njih.
Nedavno je provedena studija koja se bavi upravo time - roditeljima male djece (do pet godina) koji provode previše vremena s ekranima. Rezultati koje su dobili znanstvenici sa sveučilišta Wollongong iz Australije, a bazirani su na procjeni podataka iz 21 ranije napravljene studije, prilično su poražavajući, iako možemo reći da su djelomično i očekivani.
Ti su rezultati tako pokazali da je pretjerano korištenje tehnologije roditelja u prisutnosti njihove djece povezano s negativnim utjecajem na zdravlje i razvoj male djece. Njihovo korištenje tehnologije povezano je i sa slabijim kognitivnim funkcijama djece, problemima u ponašanju, a također rezultira dužim vremenom koje će djeca provoditi pred ekranima. Naravno, tako nešto dovodi do novih, ranije spomenutih problema koje imaju djeca koji provode previše vremena s telefonima.
Ugasite ekrane i uživajte s djecom
Umjesto da djeci čitaju priče, roditelji gledaju u ekrane i skrolaju po društvenim mrežama pa, umjesto mame i tate, mališane često odgaja telefon, odnosno sadržaj s ekrana. A jasno je kako na internetu ima gomila sadržaja koji nije primjeren za djecu.
Također, zbog toga što roditelji pažnju, umjesto na djecu, usmjeravaju na ekrane, djeca mogu steći osjećaj ignoriranja, odnosno ponekad se moraju boriti za pozornost svojih roditelja s telefonima. Tijekom prvih godina života, najvažniji utjecaj na razvoj djece imaju svakodnevne verbalne interakcije licem u lice između mališana i roditelja. Oni tako stječu ključne društvene i jezične vještine, kao i svoje obrasce ponašanja, a zbog ekrana i ovisnosti o njima, dolazi do poremećaja tog “prirodnog tijeka interakcija”.
Iako u nekim situacijama ekrani mogu biti korisni poput edukacijskih igara i mogućnosti učenja jezika i slično, za roditelje i djecu puno je bolje, zdravije i prirodnije da zajedničko vrijeme provode bez ekrana, u igri i zabavi.
Izvor: NY Post