Sad napokon znamo i s kojeg dijela Marsa je 200 meteorita završilo na Zemlji

Znanstvenici su otkrili porijeklo 200 marsovskih meteorita na Zemlji do pet kratera na Crvenom planetu, otvarajući nove uvide u Marsovu vulkansku povijest i međuplanetarna putovanja.

Branimir Vorša | 28.08.2024. / 14:06

Mars i Zemlja, ilustracija (Foto: Getty Images)

Mars i Zemlja, unatoč golemoj udaljenosti, razmijenili su materijal tijekom vremena, zahvaljujući kaotičnoj dinamici Sunčevog sustava. Snažni udarci na Mars poslali su krhotine koje su jurile svemirom, od kojih su se neke na kraju srušile na Zemlju. Do danas je na Zemlji identificirano 390 marsovskih meteorita, što predstavlja maleni dio od 83.000 ukupno dosad prikupljenih meteorita. Znanstvenici su sada pronašli točke porijekla za 200 tih marsovskih meteorita na Crvenom planetu.

Iznenađujuće, svih 200 meteorita dolazi iz samo pet udarnih kratera koji se nalaze u dvije marsovske regije: Tharsis i Elysium. Sada možemo grupirati te meteorite prema njihovoj zajedničkoj povijesti, a zatim i njihovom položaju na površini Marsa prije dolaska na Zemlju, objašnjava geolog Christopher Herd sa Sveučilišta Alberta i jedan od autora studije koja je objavljena u časopisu Science Advances. Analizirajući specifične karakteristike meteorita, znanstvenici mogu suziti njihove točke podrijetla na Marsu, identificirajući moguće kratere.

Mars Stalno pronalazimo tragove vode na Marsu, a ovo je 5 izglednih mjesta na kojima bi ona mogla biti

Kompliciran put do Zemlje

Put marsovskog kamenja do Zemlje sve je samo ne jednostavan. Snažan udar na Mars prvo mora pomaknuti stijenu dovoljnom snagom da pobjegne gravitaciji planeta. Krhotine zatim moraju preživjeti dugo putovanje kroz svemir, koje bi moglo trajati milijune godina, prije nego što uđu u Zemljinu atmosferu i prežive intenzivnu toplinu i pritisak ponovnog ulaska. Tek nakon svega toga znanstvenici mogu analizirati stijene kako bi identificirali njihovo porijeklo i događaje koji su ih poslali na njihovo međuplanetarno putovanje.

Znanstvenici određuju marsovsko podrijetlo meteorita analizirajući njihovu starost, sastav i atmosferske potpise, uspoređujući ih s podacima iz misija na Mars poput landera Viking. Kako bi odredili njihove izvorne kratere, Herd i njegov tim koristili su napredne tehnike daljinskog očitavanja, modeliranje i kronologiju kratera. Navedene metode omogućuju znanstvenicima usklađivanje profila minerala meteorita s vulkanskim regijama na Marsu koje imaju sličnu starost i sastav.

Misteriozna jama na Marsu Stara fotka pobudila novu raspravu: Misteriozne jame skrivaju tajne izvanzemaljskog života na Marsu?

Neprocjenjiv alat

Značajan napredak u ovom istraživanju je mogućnost modeliranja procesa izbacivanja, što pomaže u identificiranju veličina kratera koji su mogli lansirati te meteorite s Marsa u svemir. Ja to nazivam karikom koja nedostaje, ističe Herd, misleći na pritom na proces koji povezuje te meteorite s određenim Marsovim kraterima.

Za jednu skupinu meteorita znanstvenici su suzili porijeklo na jedan krater, dok je za druge identificirano nekoliko kandidata, svi koji su unutar navedenih regija Tharsis ili Elysium. Navedeno istraživanje zapravo pruža neprocjenjiv alat za preciznije proučavanje Marsa, potencijalno čak i rekonstrukciju vulkanske povijesti planeta. To će iz temelja promijeniti način na koji proučavamo meteorite s Marsa, zaključuje Herd.

Slika nije dostupna NASA želi uzorke s Marsa donijeti na Zemlju prije 2040. godine: "Morat ćemo razmišljati izvan okvira"