U tragičnoj prometnoj nesreći kod mjesta Ušće u Srbiji vojno vozilo PASARS srpske proizvodnje naletjelo je na osobni automobil, pri čemu je poginulo pet osoba. Vojnik koji je upravljao vozilom je uhićen, a zašto se nesreća dogodila, još se uvijek istražuje.
Razvoj, namjena i karakteristike
Naziv vojnog vozila PASARS zapravo je skraćenica izraza protuzrakoplovni artiljerijsko-raketni sustav, a riječ je o vojnom vozilu koje vojska Srbije koristi za protuzračnu obranu. Njegova glavna zadaća je zaštita kopnenih snaga od niskoletećih zrakoplova, bespilotnih letjelica, krstarećih raketa, ali i od prijetnji s kopna i vodenih površina.
Prvi prototip tog vojnog vozila predstavljen je javnosti još 2017. godine, dok je njegova serijska proizvodnja započela dvije godine kasnije. Riječ je o dizajnu srbijanskog Vojnotehničkog instituta, a u samoj izradi prototipa sudjelovalo je više tvrtki. Najnoviji model tog vozila predstavljen je krajem 2023. godine.
Prva verzija vozila PASARS imala je protuzračni sustav postvljen na šasiju vojnog kamiona FAP 6x6, dok najnovija verzija koristi vojni kamion FAP 2028. Vozilo ima oklopnu kupolu s automatskim protuzračnim topom kalibra 40mm te RLN-IC toplinski navođene rakete kratkog dometa. Vozačka kabina vozila također je oklopljena.
Vojska Srbije trenutačno ima 30 vozila PASARS u tri varijante - s raketnim sustavom Mistral, ruskim raketama Strela 2M i Igla te varijantu bez raketnog sustava na kupoli.
PASARS ima aktivan radijus djelovanja do četiri kilometra navedenim topom te do 12 kilometara s navedenim protuzračnim raketama. Vojska Srbije to vozilo smatra ključnim za protuzračnu obranu, posebno protiv novih prijetnji, koje dolaze u obliku dronova i drugih bespilotnih vojnih letjelica.
Sustav upravljanja vatrom ima integrirano središnje računalo, podsustav za globalno pozicioniranje i samoorijentaciju, taktičko zapovjedno računalo, radio i telekomunikacijski uređaj, prijemnik podataka o cilju te, u konačnici, i elektrogenerator za napajanje čitavog sustava.
U skladu s novim iskustvima modernog ratovanja, posebice viđenim na ukrajinskom bojištu, najnovija verzija PASARS-a ima protudronski radijski ometač na sve četiri strane vozila sa svrhom ometanja leta prijetećih dronova ometanjem njihovih komunikacijskih signala s operaterom te ometanjem podsustava satelitske navigacije. Taj sustav radi na frekvencijama od 400 do 6000 MHz, dok mu je najveća snaga 50, a najniža 20 vata.
Izvor: Danas