“Ovo je dosad neviđen udarac”: Kineski prodavatelji na Amazonu mogli bi se povući s tržišta SAD-a

Kina je sjedište gotovo polovine Amazonovih prodavatelja, a čak je sto tisuća poduzeća koja posluju na Amazonu registrirano u Shenzenu.

Hina | 11.04.2025. / 10:46

Amazon (Foto: Afp)

Kineske kompanije koje svoje proizvode prodaju na Amazonu pripremaju se za povećanje cijena u SAD-u ili za povlačenje s američkog tržišta zbog dosad neviđenih povećanja carina američkog predsjednika Donalda Trumpa, izjavili su prodavatelji i čelnica najveće kineske udruge e-trgovaca.

Carinski rat između Washingtona i Pekinga se dodatno zahuktao jer je Trump povećao ukupnu carinsku stopu na uvoz kineske robe na 145 posto, 125 posto recipročnih carina i prethodnih 20 posto vezanih uz krizu s fantanilom.

iPhone Apple se priprema za Trumpove carine: Teretni zrakoplovi s čak 600 tona iPhonea poletjeli prema SAD-u

Ne radi se samo o poreznom problemu, već o tome da će doći do potpunog preopterećenja cijele troškovne strukture, izjavila je Wang Xin, čelnica udruge za prekograničnu e-trgovinu Shenzhen Cross-Border E-Commerce Association, koja predstavlja više od tri tisuće prodavatelja koji posluju na Amazonu.

Svima će biti iznimno teško preživjeti na američkom tržištu, rekla je Wang za Reuters, napomenuvši da bi novi nameti mogli dovesti i do kašnjenja na carini te do viših logističkih troškova.

Za sve nas koji se danas bavimo prekograničnom e-trgovinom ovo je uistinu dosad neviđen udarac, poručila je Wang te istaknula da bi utjecaj carina na male kineske poduzetnike i proizvođače mogao biti iznimno ozbiljan te dovesti do rasta nezaposlenosti.

Kina sjedište gotovo polovine Amazonovih prodavatelja

Kazala je da neki prodavatelji planiraju povećati cijene u SAD-u, dok se drugi trude pronaći nova tržišta. To je za Reuters u četvrtak potvrdilo i petero trgovaca sa sjedištem u južnokineskom gradu Shenzhenu.

Umjetna inteligencija u medijima, ilustracija Kinezi u AI videosnimkama ismijavaju Trumpove carine: "Obećao si nam zvijezde..:"

Kina je sjedište gotovo polovine Amazonovih prodavatelja, a čak je sto tisuća poduzeća koja posluju na Amazonu registrirano u Shenzenu. Godišnje kineski prodavatelji ostvaruju prihod od 35,3 milijarde dolara, navodi se u podacima pružatelja usluga za e-trgovinu SmartScout.

U Kini se nalaze i proizvodne baze drugih velikih platformi za e-trgovinu, kao što su Shein i Temu. Vrijednost uvoza i izvoza povezanog s prekograničnom trgovinom prošle je godine iznosila oko 385 milijardi dolara, prema podacima kineskog državnog vijeća.

Nijedna druga zemlja nije ni blizu američke potrošačke moći, što znači da ostatak svijeta može preuzeti tek manji dio proizvodnje, a raste i rizik od jačanja cjenovnih ratova među kineskim izvoznicima, što će umanjiti profitabilnost, analizira Reuters.

Od petero prodavatelja s kojima su razgovarali novinari te novinske agencije, troje ih je reklo da će pokušati povećati cijene svog izvoza u SAD, dok je njih dvoje reklo da planira potpuno napustiti to tržište.

Proizvodnja u Kini za američko tržište neodrživa

Dave Fong, čiji raznovrsni asortiman obuhvaća školske torbe i Bluetooth zvučnike, u četvrtak je izjavio da je cijene u SAD-u povisio za do 30 posto, da će pustiti da razine zaliha padnu i da će manje trošiti na oglašavanje na Amazonu, za koje je nekoć izdvajao gotovo 40 posto prihoda s američkog tržišta.

Računalni procesor sa zastvom SAD-a, ilustracija Direktni utjecaj američkih carina na hrvatski ICT ograničen, ali bi posredno mogao biti značajan

Ni mi, a ni drugi prodavatelji, ne možemo se osloniti na američko tržište, to je sad jasno. Moramo smanjiti ulaganja i više resursa uložiti u regije poput Europe, Kanade, Meksika i ostatka svijeta, rekao je Fong.

Brian Miller, koji već sedam godina prodaje na Amazonu iz svoje baze u Shenzhenu, rekao je da zbog trenutnog ozračja ne vidi razloga za razvoj novih proizvoda te da očekuje da će on i drugi prodavatelji morati oštro povisiti cijene kad potroše trenutne zalihe u idućih nekoliko mjeseci.

Proizvodnja kockica za djecu koje se na Amazonu prodaju za 20 dolara dosad je koštala tri dolara, a odsad, kada se zaračunaju i carine, će koštati sedam. Želi li se zadržati marža, morat će se podići cijena za najmanje 20 posto, a cijene skupljih igračaka mogle bi porasti i za 50 posto, izjavio je Miller.

Ne vidim kako bi proizvodnja u Kini za američke potrebe mogla biti održiva, ako se situacija ne promijeni, a proizvodnja namijenjena američkom tržištu morat će se preseliti u druge zemlje, poput Vijetnama ili Meksika, zaključio je.

Vezane vijesti

Još vijesti