Da umjetna inteligencija može donijeti velik napredak, slažu se svi. Kako bi se to zaista i ostvarilo, tvrtke moraju primijeniti odgovornu praksu korištenja umjetne inteligencije i prije samog njezina uvođenja. A procijenjeni ekonomski potencijal umjetne inteligencije iznosi čak 15,7 bilijuna dolara.
Borba protiv rascjepkanog pristupa razvoju i integraciji umjetne inteligencije, koji organizacije izlaže potencijalnim rizicima, zahtijeva od organizacija da uključe sveobuhvatno razumijevanje, razvoj i integraciju odgovornog korištenja umjetne inteligencije u svoje poslovanje, zaključci su novog PwC-ova priručnika objavljenog na Svjetskom ekonomskom forumu u kineskom gradu Dalianu.
PwC je utvrdio pet dimenzija na koje se organizacije trebaju usredotočiti i koje trebaju prilagoditi svojim strategijama, dizajnu, razvoju i implementaciji umjetne inteligencije: upravljanje, etika i regulativa, mogućnost tumačenja i objašnjavanja, stabilnost i sigurnost te pristranost i pravednost.
Ove su dimenzije usredotočene na ugrađivanje strateškog planiranja i upravljanja u razvoj umjetne inteligencije, ublažavanje sve veće zabrinutosti javnosti u pogledu pravednosti, povjerenja i odgovornosti.
Temelj odgovorne umjetne inteligencije je sveobuhvatno upravljanje. Sposobnost organizacija da odgovore na pitanja o odgovornosti, usklađivanju i kontrolama bit će odlučujući faktor za postizanje ambiciozne kineske strategije rasta na području umjetne inteligencije, istaknuo je Wilson Chow, globalni voditelj usluga u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija u PwC-u Kina.
Ranije ove godine 85 % predsjednika uprava izjavilo je kako će umjetna inteligencija značajno promijeniti način na koji posluju tijekom sljedećih pet godina, a 84 % je priznalo da odluke utemeljene na umjetnoj inteligenciji moraju moći objasniti kako bi im se moglo vjerovati.
Pitanje etike i odgovornosti na području umjetne inteligencije očito zabrinjava većinu poslovnih ljudi. Rukovoditelji najviše razine trebaju aktivno poticati i aktivno se uključiti u cjelovitu integraciju odgovorne strategije za razvoj umjetne inteligencije koja počiva na etičkim vrijednostima kako bi ostvarili ravnotežu između potencijalnih ekonomskih dobitaka i transformacije poslovanja i društva koja se odvija jednom u generaciji. Jedno bez drugoga predstavlja temeljne reputacijske, poslovne i financijske rizike, istaknuo je Anand Rao, globalni voditelj usluga povezanih s umjetnom inteligencijom u PwC-u SAD.
Rezultati istraživanja pokazuju nezrelost i nedosljednost u razumijevanju i primjeni odgovornih i etičkih praksi na području umjetne inteligencije. Naime, samo 25 % ispitanika izjavilo je kako će prije primjene rješenja na području umjetne inteligencije prvo razmotriti njihove etičke implikacije. Tek jedan od pet (20 %) ima jasno definirane postupke za utvrđivanje rizika povezanih s umjetnom inteligencijom. Više od 60 % oslanja se na programere, neformalne procese ili nema dokumentirane procedure. Postoje etički okviri ili razmatranja na području umjetne inteligencije, ali provedba nije bila dosljedna. Čak 56 % ispitanih izjavilo je kako bi im bilo teško utvrditi uzrok u slučaju da umjetna inteligencija njihove organizacije učini nešto pogrešno. Više od polovice ispitanika nije formaliziralo svoj pristup procjeni umjetne inteligencije u pogledu pristranosti, a kao razloge naveli su nedostatak znanja i alata te ad hoc procjene. Na kraju, 39 % ispitanika koji imaju UI u širokoj primjena bili su samo „donekle” sigurni da znaju kako zaustaviti svoju umjetnu inteligenciju ako nešto krene po zlu.
Umjetna inteligencija donosi prilike, ali i izazove vezane za povjerenje i odgovornost. Kako bi se ostvarila korist od produktivnosti UI, za uspjeh su potrebne integrirane organizacijske i kadrovske strategije te planiranje. Rukovoditelji najviše razine svakako bi trebali preispitati sadašnju i buduću praksu na području umjetne inteligencije unutar svoje organizacije, postavljajući pitanja ne samo kako bi se odgovorili na potencijalne rizike, nego i kako bi utvrdili postoje li odgovarajuća strategija, kontrole i procesi, istaknuo je Rao.
Odluke koje donosi umjetna inteligencija ne razlikuju se od onih koje donose ljudi. U oba slučaja morate biti u stanju obrazložiti svoje izbore i razumjeti povezane troškove i posljedice. Ovdje nije riječ samo o tehnološkim rješenjima za otkrivanje pristranosti, ispravljanje, obrazlaganje i izgradnju sigurnih i pouzdanih sustava. Potrebna je nova razina holističkog vodstva koje razmatra etičke dimenzije te dimenzije odgovornosti utjecaja tehnologije na poslovanje, počevši od prvog dana, dodao je na kraju.