Mailovi o nigerijskim prinčevima koji su vam nenadano ostavili svoje nasljedstvo su prošlost, a prevaranti se danas službe sofisticiranijim metodama te koriste socijalni inženjering i umjetnu inteligenciju kako bi izveli prijevare koje je jako teško prepoznati. Brojne su vrste takvih prijevara - od romantičnih do direktorskih, a ponekad korisnici nasjednu na klasičan, ali dobro osmišljen phishing.
Iz FBI-a upozoravaju na još jedan oblik prijevare koji je čest u slučajevima nekakvih prirodnih nepogoda ili katastrofa, poput požara koji su uništili dio Los Angelesa. U takvim slučajevima različite agencije ili poznate osobe organiziraju prikupljanje pomoći za nastradale, no ponekad je teško prepoznati kada je riječ o stvarnim pokušajima pomoći, a u kojim se slučajevima radi o prevarantima koji žele iskoristiti situaciju i ljudima uzeti novac. Oni često stvaraju vlastite stranice za pomoć, koje se zaista čine realnima, te šalju mailove u kojima ljudi pozivaju da idu na te stranice, na kojima će naći sve potrebne podatke za uplatu, a ponekad direktno u mailove postavljaju poveznice na kojima se može uplatiti novac.
Reagirajte brzo
Umjesto žrtvama nesreća novac u biti uplaćujete prevarantima, a ovisno o vrsti prijevare, ponekad kriminalcima ostavljate i sve svoje osobne podatke i podatke o bankovnim karticama koje oni mogu dodatno iskoristiti.
Jedan od prvih i očitih znakova prijevare, prema tim naputcima FBI-a, dvije su riječi koje prevaranti pišu u takvim mailovima kako bi korisnike motivirali da što prije uplate - reagirajte brzo. Na isto upozoravaju i iz Microsofta - ako u mailovima i porukama putem Teamsa naiđete na poveznice za koje pošiljatelji tvrde da je potrebno brzo reagirati te ih odmah otvoriti, postoji velika šansa da je riječ o prevarantima te takve poveznice nikada nemojte otvarati. Ako ih otvorite i od vas se zatraži ostavljanje osobnih podataka, to nikako nemojte učiniti.
Osjećaj stvaranja hitnosti kako biste dobili neku nagradu, što prije pomogli nekome tko je u nevolji ili izbjegli kaznu čest je trik prevaranta kojim žele stvoriti osjećaj panike kako bi ljudi odmah reagirali, odnosno uplatili novac, a da ne stignu prvo malo razmisliti ili se konzultirati s nekim o tim mailovima, akcijama za pomoć i sličnim.
Takvi se mailovi ne moraju odnositi samo na uplate novca, već korisnici moraju brzo reagirati i ako dobiju mail da im je netko ukrao lozinke za Netflix, Facebook i druge servise. Time, naravno, neće spasiti svoj račun, već suprotno - svoje će podatke dati kriminalcima i prevarantima.
Izvor: NY Post