VIDEO Iznad Havaja snimljene zlokobne laserske zrake, otkriven i njihov izvor

Kamera na vrhu teleskopa na Havajima snimila je neobične laserske zrake iznad havajskog otočja, a iako se isprva mislilo da dolaze iz NASA-ina satelita, njihova putanja otkrila je drugi, neočekivani izvor.

Branimir Vorša | 09.02.2023. / 10:33

Laserske zrake iznad Havajaa (Foto: 管理人_SubaruTel_StarCamAdmin/Youtube)

Zeleni laser viđen je kako probija noćno nebo iznad havajskog otočja, krećući se prema horizontu. Taj neobičan prizor viđen je i snimljen 28. siječnja, a njegov izvor dosad nije bio razjašnjen. Neki su mislili da je riječ o NASA-inom satelitu, a drugi da je možda riječ i o izvanzemaljcima, no nije bila riječ niti o jednoj od te dvije opcije.

Laser je uhvaćen kamerom teleskopa koji se nalazi na najvišem havajskom vrhu, a njegove zrake zapravo potječu od satelita u orbiti, samo ne od NASA-ina, iako se isprva vjerovalo da je snop laserskog svjetla bio iz radarskog uređaja na NASA-inu satelitu ICESat-2 u orbiti. Tako su barem smatrali u Japanskom nacionalnom astronomskom opservatoriju (NAOJ), čija je kamera zapravo snimila laser iznad Havaja.

Grmljavinsko nevrijeme, ilustracija Znanstvenici poput Zeusa: Otkrili su novi način kako upravljati munjama

Navedeni NASA-in satelit inače se koristi za praćenje debljine Zemljina morskog leda, ledenih ploča i šuma.

Pravi izvor zraka je...

NAOJ je ipak nakon ažuriranja svoje snimke laserske zrake 6. veljače zaključio da na temelju putanje te zrake ipak nije vjerojatno da je riječ o NASA-inu satelitu.

Prema dr. Anthonyju J. Martinu, NASA-inu znanstveniku koji radi na ICESat-2 ATLAS-u, to nije njihov instrument, već drugi. Njegovi kolege, dr. Alvaro Ivanoff i drugi, napravili su simulaciju putanje satelita koji imaju sličan instrument i pronašli najvjerojatnijeg kandidata kao ACDL instrument kineskog Daqi-1/AEMS satelita. Stvarno cijenimo njihove napore u identifikaciji svjetla. Žao nam je zbog naše zabune vezane uz ovaj događaj i njegov potencijalni utjecaj na tim ICESat-2, objasnili su iz NAOJ-a u videu na YouTubeu.

Kineski satelit Daqi-1 lansiran je u travnju prošle godine i sličan je NASA-inu satelitu ICESat-2 te služi za praćenje atmosferskog okoliša. Drugim riječima, nalazi se u orbiti oko Zemlje kako bi pratio globalne razine ugljika, kao i atmosfersko zagađenje.

Slika nije dostupna Pronađen način kako prevariti autonomne automobile samo uz pomoć lasera

Daqi-1 sadrži pet instrumenata koji mu pomažu u tome, uključujući ACDL (Aerosol and Carbon dioxide Detection Lidar). Lidar je akronim za lasersko snimanje, otkrivanje i određivanje udaljenosti, a funkcionira slično poput sonara. Umjesto slanja zvučnih valova za mapiranje područja, lidar šalje laserske zrake. Vjeruje se da su upravo ti laseri obasjali nebo iznad Havaja krajem siječnja.

Kako radi ACDL?

U slučaju ACDL-a, on može emitirati laserske zrake s dvije valne duljine kako bi detektirao različite molekule u Zemljinoj atmosferi. Vrijeme koje je potrebno tim laserskim zrakama da se odbiju daje informacije o sastavu atmosfere i tla ispod. ACDL na taj način može utvrditi koliko CO2 ima u Zemljinoj atmosferi, emitirajući dvije izmjenične laserske zrake u rasponu valne duljine od 1572 nanometra.

Daqi-1 može pratiti zagađenje finim česticama poput PM2.5, zagađujuće plinove uključujući dušikov dioksid, sumporov dioksid i ozon, kao i koncentraciju ugljikova dioksida, navedeno je u priopćenju China Aerospace Science and Technology Corporationa, koje je objavljeno još u ožujku 2021. godine. Navedena kineska korporacija je i razvila Daqi-1, koji zapravo predstavlja samo početak kineskih praćenja razine zagađenja zraka iz orbite.

Američki ratni brod koristi laser, arhiva Njemačka ratna mornarica testirala moćno oružje za borbu protiv dronova

Planovi za budućnost

Prođe li sve po planu sa satelitom Daqi-1, Kina planira proizvesti čitav niz tih satelita koji će se koristiti za praćenje atmosferskog onečišćenja, pružanje podrške podacima daljinskog istraživanja nadležnima za zaštitu okoliša te također podržavati znanstvena istraživanja globalnih klimatskih promjena, stoji u istom navedenom priopćenju.