Videosimulacija koja nikog neće ostaviti ravnodušnim: Pogledajte 4 milijarde godina evolucije Zemlje u četiri minute

Računalni znanstvenik i umjetnik napravio je priču o evoluciji Zemlje u zadivljujućem videu koji milijarde godina transformacija izgleda Zemljine površine uspijeva sažeti u četiri minute simulacije koja nikoga neće ostaviti ravnodušnim.

Branimir Vorša | 30.07.2021. / 11:08

Prije otprilike 4,5 milijardi godina nakupina rastopljenog kamena počela se formirati u Sunčevu sustavu u planet koji mi danas nazivamo svojim domom. Milijarde godina evolucije pretvorile su taj otopljeni kamen u plavu i prekrasnu pikulu, kakvoj astronomi u svemiru još nisu našli ravan egzoplanet.

Sve te nezamislive godine transformacije i evolucije Zemlje umjetnik i računalni znanstvenik David A. Roberts okupio je u evolucijsku priču u obliku očaravajućeg videa.

Epska priča počinje s vrlo vrućim i kraterima prepunim protoplanetom koji se tek treba formirati u stabilno planetarno tijelo, a završava s jarkim svjetlima koja isijavaju s kontinenata današnje Zemlje i koja indiciraju da nekoć užareni kameni svijet danas nastanjuju ljudi i mnoštvo flore i faune.

Nakon uvoda u ranu Zemlju tempo se usporava na ciklus između dana i noći, teren postaje fiksan kako tektonski pokreti postaju neprimjetni. Ubrzo noć otkriva nezabilježene obrasce svjetla kako ljudi polako koloniziraju površinu planeta, opisuje riječima svoj uradak Roberts.

Roberts je simulaciju napravio koristeći GLSL zasjenjivače fragmenata, koji su dio grafičkog programerskog jezika Open GL.

On se zapravo zanimao za simulacije već duže vremena, a inspiraciju za planetarnu evoluciju dobio je nakon što je otkrio računalnu igru SimEarth iz davne 1990 godine, koja je dio Sim serije na Internet Archiveu.

Sim Earth imao je vrlo ambicioznu premisu simuliranja planeta poput Zemlje, sve od postanka do daleke budućnosti, no bio je uvelike ograničen računalnim hardverom tog doba pa sam odlučio vidjeti mogu li stvoriti nešto slično što koristi snagu modernih grafičkih procesora, kaže Roberts.

Zapravo sam prvo htio napraviti mini računalnu igru koja bi omogućila interaktivnu izmjenu terena kako bi se moglo vidjeti način na koji te promjene utječu na simuliranu klimu i ekologiju. Tek kasnije sam razvio vizualnu povijest koja sve radi automatski jer sam shvatio da je to lakše shvatljivo drugim ljudima, dodaje Roberts.

Za izradu simulacije bilo mu je potrebno nekoliko mjeseci, a čak ju je prijavio i na jedno natjecanje 2018. godine.

Pretpostavljam da je moj cilj bio pomoći ljudima da vide iz prve ruke koliko su povezani različiti Zemljini sustavi jer promjene u jednom utječu na nove promjene u drugom. Čini mi se da je edukacija mnogo učinkovitija ako ljudi sami shvate kako sve te stvari funkcioniraju zajedno, umjesto da im se jednostavno prepriča ono oko čega postoji znanstveni konsenzus, kaže Roberts.

Iako nije postigao razinu interaktivnosti koju je htio s tom simulacijom, Roberts kaže da bi to mogao učiniti nekad u budućnosti.

Izvor: Vice.com