Zapanjujuće otkriće finskih znanstvenika: Vlasnici električnih vozila u prosjeku imaju veći CO2 otisak od onih koji voze klasične automobile

Posve kontraintuitivno, novo istraživanje iz Finske provedeno na vlasnicima električnih i klasičnih vozila, otkrilo je koliki ugljični otisak oni zapravo rade na godišnjoj razini.

Branimir Vorša | 03.10.2024. / 13:19

Električna vozila, ilustracija (Foto: Getty Images)

Uspon električnih vozila (EV) učinio ih je statusnim simbolom među ekološki osviještenim vozačima, no studija finskih znanstvenika sa Sveučilišta Turku sugerira da vožnja električnim vozilom nije nužno jednaka ekološkijem načinu života.

Pojedinačni CO2 otisak je iznenađujući

Navedeno istraživanje pokazuje da vlasnici električnih vozila u prosjeku imaju veći ugljični otisak od onih koji voze automobile na benzin ili dizel. Unatoč smanjenju emisija iz njihovih vozila, raskošan životni stil vozača električnih vozila značajno pridonosi klimatskim promjenama. Studija je otkrila da tipični vozač električnog vozila proizvede približno 8,66 tona CO2 godišnje, što je pola tone više od prosječnog vlasnika klasičnog vozila s unutarnjim izgaranjem, čije ukupne emisije iznose oko 8,05 tona godišnje. Isto tako, utvrđeno je da vlasnici sportskih modela električnih vozila proizvode gotovo dvije tone više zagađenja.

Novčanice eura, ilustracija Prosječni ekološki otisak euronovčanice kao 8 kilometara vožnje autom

Kako bi došli do tih zaključaka, znanstvenici su anketirali 3857 Finaca, prikupljajući podatke o vlasništvu automobila, načinu života, stanovanju, prijevozu i navikama potrošnje kako bi procijenili njihov ugljični otisak. Zanimljivo, anketa je istaknula značajnu razliku među vlasnicima električnih vozila na temelju njihovih prioriteta. Oni koji su kao prioritet dali ekonomičnost i pouzdanost svojih vozila proizveli su niže emisije, u prosjeku 7,59 tona godišnje. Nasuprot tome, vlasnici električnih vozila vođenih performansama ispustili su znatno više, u prosjeku 10,25 tona. Naime, to znači da neki vlasnici električnih vozila imaju ugljični otisak gotovo dvostruko veći od onih koji uopće ne posjeduju automobile, a koji godišnje proizvedu oko 5,75 tona CO2.

Sve prednosti EV-a - poništene

Dok vožnja električnim vozilom smanjuje emisije za oko 19 posto u usporedbi s klasičnim vozilima, dodatne emisije određenih vozača električnih vozila zasjenjuju te uštede. Finski znanstvenici predlažu da veći ugljični otisak vlasnika električnih vozila uglavnom proizlazi iz njihovog ekstravagantnog načina života.

Prethodna istraživanja su pokazala da je prihod najjači prediktor ugljičnog otiska jer je viši prihod povezan s većim domovima, kao i s više putovanja i potrošnje. Budući da kućanstva električnih vozila imaju visok prihod, njihov ukupni ugljični otisak također je iznad prosjeka, naveli su autori studije koja je objavljena u časopisu PLOS CLIMATE.

Ključ je u primanjima?

Rezultati tog istraživanja otkrivaju da značajan dio vlasnika električnih vozila u Finskoj ima veće prihode kućanstva, pri čemu gotovo 25 posto njih zarađuje više od 7500 eura mjesečno. To je u oštrom kontrastu s prosječnom mjesečnom plaćom, primjerice u Hrvatskoj gdje je prosječna plaća za lipanj iznosila 1315 eura, prema podacima Državnog zavoda za statistiku. Finski znanstvenici tvrde da povećani raspoloživi dohodak vjerojatno dovodi do većeg ugljičnog otiska, odnosno emisija CO2.

Dok neke slavne osobe propovijedaju, statistika ih naprosto drobi

Raznolika prrehrana Mnogi će se iznenaditi: Nova studija otkrila koje vrste prehrane su najzdravije i koje imaju najmanje emisije ugljika

Slavne osobe koje zagovaraju prelazak električna vozila često i same imaju značajan utjecaj na okoliš. Na primjer, četverosatni let privatnim zrakoplovom može emitirati više od osam tona CO2 - više od godišnje proizvodnje prosječne osobe. George Clooney, poznati vlasnik EV-a, često putuje privatnim zrakoplovom, kao i Robert Downey Jr., koji je uključio putovanje mlaznim avionom u svoj ugovor s Marvelom. Procjenjuje se da Elon Musk, osnivač Tesle, leti privatnim zrakoplovom svaka dva dana, generirajući otprilike 2112 tona CO2 godišnje, dakle koliko otprilike i 260 vlasnika klasičnih vozila godišnje.

Osim financijskog statusa, studija je pokazala da vlasnici električnih vozila obično imaju višu razinu obrazovanja i vjerojatnije je da će posjedovati domove. Korisnici električnih vozila u prosjeku voze 30.000 km godišnje, dvostruko više od onih koji ne koriste električna vozila, što ukazuje na to da mnogi svoje automobile koriste za posao ili vožnju smatraju hobijem, zaključuju autori studije na kraju.

Izvor: Daily Mail

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti