Iako piratstvo nikada neće izumrijeti, doba Napstera odavno je iza nas te sve veći broj ljudi koji, umjesto ilegalnog, a često i opasnog skidanja sadržaja s interneta (jer se lako može pokupiti virus ili malware) plaća za usluge koje koriste. Servisi poput Netflixa, Hulua i HBO-a Go sve su popularniji te milijuni ljudi putem njih uživaju u filmovima i serijama, a zahvaljujući glazbenim streaming servisima poput Spotifya, Deezera ili Apple Musica danas su za određenu mjesečnu naknadu dostupni milijuni pjesama u kojima se može uživati na brojnim uređajima.
No, ove kompanije imaju i jedan veliki problem zbog kojeg gube milijune dolara – dijeljenje lozinki, tj. korištenje lozinki prijatelja i (bivših) partnera tako da mnogi imaju pristup Netflixu i drugim servisima bez njihovog plaćanja. Dijeljenje lozinki najpopularnije je među milenijalcima – 35 posto njih dijeli lozinke streaming servisa, a veliki problem je i među mladima koji su uživali u sadržaju dok su živjeli s roditeljima koji su plaćali pretplatu te nakon osamostaljenja moraju plaćati vlastitu pretplatu za video i glazbene servise, što žele izbjeći.
Iako su iznosi odnosno gubici kompanije zbog ovakvog načina dijeljenja lozinki nepoznati, na temelju nekih istraživanja i predviđanja koje su objavili iz kompanije za istraživanje tržišta specijalizirane za medije Magid, potencijalna, odnosno neostvarena zarada zbog ovakvog varanja može iznositi i stotine milijuna dolara, napominju na CNBC-u.
Za Netflix i HBO to nije problem?
Izvršni direktor Netflixa još je prije dvije godine rekao kako dijeljenje lozinki ne smatra problemom, dok je još ranije šef HBO-a rekao kako su svjesni situacije i ne ignoriraju ju. Također je komentirao kako za njega to nije "fundamentalan problem".
No, stručnjaci za medije upozoravaju kako je ipak riječ o problemu koji je sve veći jer se povećava broj ljudi koji koristi tuđe lozinke za pristup video i glazbenim servisima. U nekim slučajevima riječ je o osobama koje su nakon prekida veze s partnerom nastavili koristiti njihove lozinke, dok je češće riječ o dijeljenju lozinke među prijateljima.
Psiholozi smatraju kako općenito dijeljenje stvari između prijatelja jača njihove odnose i povezanost – ako nekoj osobi date svoju šifru za pristup Netflixu i to ne utječe na vaš način gledanja (npr. ako koristiti plan gledanja za više korisnika), ništa ne gubite, no sigurno je kako će vaši prijatelji cijeniti vašu velikodušnost.