Znanstvenica tvrdi: Međuzvjezdano putovanje možda je moguće i bez upotrebe svemirskih brodova

Postoji li drugi način na koji bismo mi, ili druge civilizacije mogli pobjeći, iz svojih na propast osuđenih domova?

Branimir Vorša | 02.06.2022. / 10:00

Međuzvjezdano putovanje, ilustracija
Međuzvjezdano putovanje, ilustracija (Foto: Getty Images)

Za otprilike 5 milijardi godina, Sunce će postati crveni div. Proširit će se i pretvoriti u užarenu, zlonamjernu loptu te progutati i uništiti Merkur, Veneru, Zemlju i vjerojatno Mars.

Može li čovječanstvo preživjeti fazu crvenog diva Sunca? Izvanzemaljske civilizacije su se možda već suočile s ovom egzistencijalnom prijetnjom. No, jesu li to mogli preživjeti migracijom u drugi zvjezdani sustav bez upotrebe svemirskih brodova?

Naš najbliži susjedni solarni sustav je sustav Alpha Centauri.

Kad bi čovječanstvo moralo bježati od egzistencijalne prijetnje u našem Sunčevom sustavu, i kad bismo mogli identificirati planetarni dom u Alpha Centauriju, i dalje bi nam trebalo više od četiri godine da stignemo tamo, kad bismo mogli putovati brzinom svjetlosti.

Putovanje kroz crvotočinu, ilustracija U potrazi za odgovorima: Što bi se dogodilo kad bismo mogli putovati brže od brzine svjetlosti?

Još uvijek nam je potrebno pet godina da dođemo do do Jupitera u našoj trenutnoj tehnološkoj fazi razvoja. Puno se priča o generacijskim zvjezdanim brodovima, gdje bi ljudi mogli živjeti generacijama dok su na putu do udaljenog planeta pogodnog za život. Ti brodovi ne moraju doseći ni blizu brzine svjetlosti; umjesto toga, čitave generacije ljudi živjele bi i umirale na putovanju do druge zvijezde za koje su potrebne stotine ili tisuće godina. Zabavno je razmišljati o tome, ali u ovom trenutku to je čista fantazija.

Postoji li drugi način na koji bismo mi, ili druge civilizacije mogli pobjeći, iz svojih osuđenih domova?

Autorica novog znanstvenog članka u časopisu International Journal of Astrobiology, Irina Romanovskaya, kaže da izvanzemaljskim civilizacijama možda neće trebati zvjezdani brodovi da pobjegnu od egzistencijalnih prijetnji i putuju u drugi zvjezdani sustav. Umjesto toga mogli bi koristiti slobodno plutajuće planete, također poznate kao planete skitnice.

Predlažem da vanzemaljske civilizacije mogu koristiti slobodno plutajuće planete kao međuzvjezdani transport za postizanje, istraživanje i kolonizaciju planetarnih sustava, piše Romanovskaya, koja je profesorica fizike i astronomije na Houston Community College. Kad je u pitanju potraga za drugim civilizacijama, ti bi napori mogli iza sebe ostaviti tehnopotpise i artefakte.

Predlažem moguće tehnopotpise i artefakte koje bi mogle proizvesti vanzemaljske civilizacije koje koriste slobodno plutajuće planete za međuzvjezdanu migraciju i međuzvjezdanu kolonizaciju, kao i strategije za potragu za njihovim tih tehnopotpisa i artefakata, dodaje Romanovskaya.

Moguće je da lutajući planeti, bilo u Mliječnoj stazi ili u nekim drugim od stotina milijardi galaksija, nose svoj život sa sobom u podzemnim oceanima koji se griju radiogenim raspadom. Zatim, ako sretnu zvijezdu i postanu gravitacijski vezani, taj je život učinkovito iskoristio lutajući planet kako bi se, nadamo se, transportirao na neko gostoljubivo mjesto. Pa zašto to i neka civilizacija ne bi mogla oponašati?

Slobodno plutajuće planete smatramo mračnim, hladnim i negostoljubivim. Oni to i jesu, osim ako nemaju tople podzemne oceane. Ali oni također nude i neke prednosti.

Slika nije dostupna Kontroverzni znanstvenik s Harvarda predvodi tim koji će tragati za tragovima izvanzemaljske tehnologije, ali i NLO-ima

Slobodno plutajući planeti mogu osigurati stalnu površinsku gravitaciju, velike količine prostora i resursa. Slobodno plutajući planeti s površinskim i podzemnim oceanima mogu pružiti vodu kao potrošni resurs i za zaštitu od svemirskog zračenja, piše Romanovskaya.

Napredna civilizacija također bi mogla projektirati planet za još veću prednost usmjeravajući ga i razvijajući izvore energije. Romanovskaya sugerira da ako smo na rubu korištenja kontrolirane fuzije, onda bi je napredne civilizacije možda već koristile, što bi moglo promijeniti frigidni lutajući planet u nešto što bi moglo podržati život.

Četiri scenarija

Romanovskaya opisuje četiri scenarija u kojima bi izvanzemaljske civilizacije mogle iskoristiti prednosti lutajućih planeta.

Scenarij prvi - slučajni prolaznik

Prvi scenarij uključuje lutajući planet koji slučajno prolazi pokraj matičnog svijeta izvanzemaljske civilizacije. Koliko često bi se to moglo dogoditi ovisi o broju planeta skitnica općenito.

Zasad ne znamo koliko ih ima, ali ih svakako ima. Godine 2021. tim istraživača najavio je otkriće između 70 i 170 planeta lutalica, svaki veličine Jupitera, u jednoj regiji Mliječne staze. A 2020. godine, jedna studija je sugerirala da bi ih u našoj galaksiji moglo biti čak 50 milijardi.

No, odakle svi oni dolaze? Većina je vjerojatno izbačena iz svojih solarnih sustava zbog gravitacijskih događaja, ali neki se mogu formirati akrecijom kao što to čine i zvijezde.

Još jedan izvor planeta skitnica je Oortov oblak našeg Sunčevog sustava. Ako i drugi zvjezdani sustavi imaju takav oblak, oni mogu biti obilan izvor odmetnutih planeta izbačenih zvjezdanom aktivnošću.

Slika nije dostupna Lukovi kaosa: Otkrivene svemirske autoceste koje bi dramatično mogle ubrzati putovanje kroz Sunčev sustav

Ipak, koliko često izvanzemaljska, ili naša civilizacija, mogu očekivati ​​da će se odmetnuti planet približiti dovoljno blizu da se na njemu može stopirati? Studija iz 2015. pokazala je da binarna zvijezda W0720 (Scholzova zvijezda) prošlakroz Oortov oblak našeg Sunčevog sustava prije otprilike 70 000 godina.

Iako je to bila zvijezda, a ne planet, pokazuje da objekti prolaze relativno blizu. Ako su studije koje predviđaju milijarde slobodno plutajućih planeta točne, onda su neki od njih vjerojatno prošli u blizini ili točno kroz Oortov oblak mnogo prije nego što smo imali sredstva da ih otkrijemo.

Oortov oblak je daleko, ali dovoljno napredna civilizacija mogla bi imati sposobnost vidjeti kako se planet skitnica približava i izaći u susret s njim.

Scenarij drugi - usmjeravanje lutajućeg planeta

Drugi scenarij uključuje korištenje tehnologije za usmjeravanje lutajućeg planeta bliže domu civilizacije. Uz dovoljno razvijenu tehnologiju, mogli su odabrati objekt iz vlastitog Oortovog oblaka, pod pretpostavkom da ga imaju, i koristiti pogonski sustav da ga usmjere prema sigurnoj orbiti u blizini svog planeta.

Uz dovoljno vremena za izradu, mogli bi prilagoditi objekt svojim potrebama, primjerice izgradnjom podzemnih skloništa i druge infrastrukture. Možda bi uz odgovarajuću tehnologiju mogli promijeniti ili stvoriti atmosferu.

Scenarij treći - varijacija drugog

Treći scenarij sličan je drugom. Također uključuje objekt iz vanjskog zvjezdanog sustava neke civilizacije. Romanovskaya kao primjer koristi patuljasti planet Sedna u našem Sunčevom sustavu.

Sedna ima vrlo ekscentričnu orbitu koja je vodi od 76 astronomskih jedinica (AJ) od Sunca do 937 AJ-a za oko 11 000 godina. Uz dovoljno tehnologije i vremena, objekt poput Sedne mogao bi se pretvoriti u brod za bijeg, ljudske civilizacije.

Autorica napominje da bi Civilizacije sposobne za to bile napredne civilizacije koje već imaju svoje planetarne sustave istražene na udaljenosti od najmanje 60 AJ-a od zvijezda domaćina.

No postoji i puno potencijalnih problema. Dovođenje patuljastog planeta iz udaljenih krajeva Sunčevog sustava u unutarnji Sunčev sustav moglo bi poremetiti orbite drugih planeta, što bi dovelo do svih vrsta opasnosti.

Ali opasnosti su ublažene ako je civilizacija oko zvijezde nakon glavne sekvence već migrirala prema van s promjenom nastanjive zone. Romanovskaya u svom članku detaljnije raspravlja o potrebnoj energiji i potrebnom vremenu.

Scenarij četvrti - čamac za spašavanje

Četvrti scenarij također uključuje objekte poput Sedne. Kada zvijezda napusti glavni slijed i proširi se, postoji kritična udaljenost na kojoj će objekti biti izbačeni iz sustava, umjesto da ostanu gravitacijski vezani za umiruću zvijezdu.

Ako bi izvanzemaljska civilizacija mogla točno odrediti kada će ovi objekti biti izbačeni kao lutajući planeti, mogli bi to unaprijed pripremiti i odletjeti iz umirućeg zvjezdanog sustava. To bi moglo biti izuzetno opasno, jer razdoblja nasilnog gubitka mase od zvijezde stvaraju ogromnu opasnost.

Slika nije dostupna Teorijski fizičari tvrde: Moguće je putovati kroz crvotočinu i preživjeti

U svim ovim scenarijima, planet skitnica ili drugo tijelo nije stalni dom; to je čamac za spašavanje.

U svim gore navedenim scenarijima, lutajući planeti možda neće služiti kao trajno sredstvo za bijeg od egzistencijalnih prijetnji. Zbog slabljenja proizvodnje topline u njihovoj unutrašnjosti, takvi planeti na kraju ne uspijevaju održati oceane tekuće vode (ako takvi oceani postoje), objašnjava autorica.

Izolacija i manjak resursa

Lutajući planeti također su izolirani i imaju manje resursa od planeta u Sunčevom sustavu. Na primjer, nema asteroida za kopanje, niti besplatne sunčeve energije. Nema godišnjih doba i nema noći i dana. Nema biljaka, životinja, pa čak ni bakterija. Oni su jednostavno sredstvo za postizanje cilja.

Stoga, umjesto da lutajuće planete učine svojim stalnim domovima, vanzemaljske civilizacije bi koristile te planete kao međuzvjezdani transport kako bi dosegle i kolonizirale druge planetarne sustave, piše Romanovskaya.

Kolonizacija svemira

U svom članku profesorica Romanovskaja nagađa kamo bi to moglo dovesti. Ona zamišlja civilizaciju koja to čini više puta, ne da pobjegne od umiruće zvijezde, već da se proširi po galaksiji i kolonizira je.

Na ovaj način, roditeljska civilizacija može stvoriti jedinstvene i autonomne civilizacije kćeri koje nastanjuju različite planete, mjesece ili regije svemira. Civilizacija kozmičkih autostopera djelovala bi kao 'roditeljska civilizacija' koja širi sjeme 'kćeri-civilizacija' u obliku svojih kolonija u planetarnim sustavima. Ovo se odnosi i na biološke i na postbiološke vrste, piše ona.

Tehnopotpisi

Sve te aktivnosti mogle bi stvoriti tehnopotpise i artefakte koji označuju prisutnost izvanzemaljske civilizacije. Istraživački članak opisuje što bi oni mogli biti i kako bismo ih mogli otkriti. Odmetnuti planeti koji se koriste kao čamci za spašavanje mogli bi stvoriti tehnopotpise poput elektromagnetskih emisija ili drugih fenomena.

Izvanzemaljska civilizacije bi mogla koristiti solarna jedra za kontrolu lutajućeg planeta ili ih koristiti na svemirskom brodu koji je lansiran s tog planeta nakon što stignu na svoje odredište. U oba slučaja, solarna jedra proizvode tehnopotpis: ciklotronsko zračenje.

Infracrvene emisije mogle bi biti još jedan tehnopotpis koji izvanzemaljska civilizacija emitira kao otpadnu toplinu na lutajućem planetu. Prekomjerna količina infracrvenog zračenja ili neprirodne promjene u količini infracrvenog zračenja mogu se otkriti kao tehnopotpis.

Infracrveno zračenje bi se moglo neravnomjerno emitirati po površini planeta, što bi ukazalo na temeljni inženjering ili tehnologiju. Neobična mješavina različitih valnih duljina elektromagnetske energije također bi mogla biti tehnopotpis.

Sama atmosfera, da postoji, također bi mogla sadržavati tehnopotpise. Ovisno o tome što je uočeno, moglo bi sadržavati dokaze teraformiranja.

Možda...

Možda se druga civilizacija naprednija od nas već suočila s egzistencijalnom prijetnjom svoje zvijezde na samrti. Možda su se strahovito potrudili uhvatiti lutajući planet i projektirati ga kako bi odgovarao njihovim potrebama.

Možda su se već ukrcali na njega i lansirali ga prema udaljenoj, stabilnoj, dugovječnoj žutoj zvijezdi, sa stjenovitim planetima u zoni za stanovanje. Možda se pitaju ima li života na njihovom odredištu i kako bi ih mogli primiti nakon dugog putovanja.

Izvor: Universe Today