Znanstvenici otkrili pojave slične aurorama u Sunčevoj atmosferi

Znanstvenici su otkrili sunčeve pjege koje emitiraju radijske emisije nalik polarnoj svjetlosti. Riječ je o prvom takvom promatranju dosad, koje ujedno u pitanje dovodi naše razumijevanje Sunca i sunčevih procesa.

Branimir Vorša | 15.11.2023. / 12:41

Sunce
Sunce (Foto: NASA/GSFC/SDO)

U iznenađujućem novom otkriću, znanstvenici su primijetili pojave nalik aurori u Sunčevoj atmosferi, dovodeći u pitanje naše razumijevanje zvjezdanih magnetskih procesa.

Tim znanstvenika predvođen Sijie Yuom s Tehnološkog instituta u New Jerseyju, zabilježio je neviđenu vrstu dugotrajnih polariziranih radijskih izboja sunčeve pjege, koji su trajali više od tjedan dana.

Sunce NASA privremeno prekinula komunikaciju s roverima na Marsu

Uzbudljivo otkriće

Otkrili smo neobičan tip dugotrajnih polariziranih radio izboja koji izviru iz sunčeve pjege, a koji traju više od tjedan dana. To je prilično različito od tipičnih, prolaznih sunčevih radijskih izboja koji obično traju nekoliko minuta ili sati. To je uzbudljivo otkriće koje ima potencijal promijeniti naše razumijevanje zvjezdanih magnetskih procesa, pojašnjava Yu.

Aurore, koje se kao pojave obično povezuju sa Zemljom, nalaze se diljem Sunčevog sustava, pa čak i na Jupiterovim mjesecima. Nastaju kao posljedica interakcije sunčevih čestica s linijama magnetskog polja planeta ili njihovih prirodnih satelita, stvarajući sjaj ko posljedicu te interakcije. Dok je vidljiva svjetlost aurora znanstvenicima dobro poznata, radio emisije iz aurora manje su proučavane.

Gdje se sunčeve aurore mogu pronaći?

Sunce Astronomi otkrili da je naše Sunce manje nego što se to dosad vjerovalo

Yuov tim je uočio slične radijske aurore iznad sunčeve pjege, privremeno mračnog područja uzrokovanog intenzivnim magnetskim poljima, što ukazuje na snažno ubrzanje magnetskog polja solarnih čestica. Istraživanje vezano za to objavljeno je u časopisu Nature Astronomy.

Njihova analiza ukazuje na maser (akronim za mikrovalno pojačanje stimuliranom emisijom zračenja, engl. microwave amplification by stimulated emission of radiation) elektron-ciklotronsku emisiju (ECM), koja uključuje energetske elektrone zarobljene u konvergentnim magnetskim poljima unutar sunčevih pjega.

Hladnija i intenzivno magnetska područja sunčevih pjega pružaju povoljno okruženje za ECM emisiju, pojašnjava Yuo, uspoređujući to s magnetskim polarnim kapama na planetima i zvijezdama, nudeći lokalni solarni analog za daljnje proučavanje te specifične pojave.

Sastavljanje slagalice

Električna energija, ilustracija Sunce bi nam u budućnosti moglo postati još važnije

Zvijezde koje emitiraju auroralne radiosignale nisu bez presedana. Posljednjih godina znanstvenici su identificirali zvijezde koje emitiraju neobične radiovalove povezane s egzoplanetima u orbiti. Blizina Sunca omogućuje otkrivanje slabijih emisija te vrste. Znanstvenici predlažu da aktivnost solarne baklje u blizini sunčeve pjege ubrizgava energetske elektrone u petlje magnetskog polja, stvarajući ono što nazivaju "radio aurorom sunčevih pjega". To otkriće pruža jasne dokaze o uključenim mehanizmima i otvara puteve za proučavanje zvjezdane magnetske aktivnosti i ponašanja zvjezdanih pjega na udaljenim zvijezdama.

Počinjemo sastavljati slagalicu o tome kako energetske čestice i magnetska polja međusobno djeluju u sustavu s prisutnošću dugotrajnih zvjezdanih pjega, koje se protežu izvan našeg Sunca do dalekih zvijezda, kaže solarni fizičar Surajit Mondal, koji je član Yuovog tima.

Znanstvenici nadalje planiraju ispitati arhivske podatke u potrazi za dokazima o sunčevoj polarnoj svjetlosti u prethodnim eksplozijama solarnih baklji.