Znanstvenici tvrde da su ostvarili novi rekord učinkovitosti za "tandem" solarne ćelije

Novi rekord učinkovitosti za tandem solarne ćelije sada iznosi 33,2 posto.

Branimir Vorša | 24.04.2023. / 14:57

Tandem solarne ćelije
Tandem solarne ćelije (Foto: KAUST)

Tim znanstvenika sa Sveučilišta za znanost i tehnologiju kralja Abdullaha (KAUST) u Saudijskoj Arabiji postigao rekordnu je razinu učinkovitosti s takozvanom 'tandem' solarnom ćelija, koja kombinira dva različita materijala.

U solarnim panelima može se koristiti nekoliko materijala, a svaki sa svojim svojstvima i karakteristikama. Razlikuju se u učinkovitosti, cijeni i lakoći njihove pouzdane i široke ugradnje u solarne ploče.

Svemirska solarna elektrana SOLARIS Prvi korak ka solarnim farmama u Zemljinoj orbiti: ESA dogovorila studije izvedivosti i isplativosti cijelog projekta

Znanstvenici KAUST-a su u njihovom slučaju kombinirali uobičajeni i jeftiniji kristalni silicijski materijal s učinkovitijim, ali manje pouzdanim perovskitnim materijalom, kako bi postigli razinu učinkovitosti od 33,2 posto. Pethodni rekord za tu vrstu solarnih ćelija bio je 32,5 posto.

Iako se to može činiti kao relativno mali postotni dobitak, to nije slučaj kada ga ekstrapolirate na milijune solarnih panela, te godine i godine sunčeve svjetlosti. Ipak, nova solarna ćelija još nije spremna za masovnu uporabu.

Učinkovitost solarne ćelije se mjeri kao učinkovitost pretvorbe energije (PCE), gdje bi 100 posto značilo da se sva raspoloživa sunčeva svjetlost pretvara u električnu energiju, bez gubitaka. Rekord saudijskih znanstvenika je potvrdila Europska solarna testna instalacija (ESTI).

Ovaj novi rekord je najveći PCE od bilo koje tandem solarne ćelije pod nekoncentriranim svjetlom te potvrđuje ogromno obećanje tandema perovskit/silicij za isporuku fotonaponskih modula ultra visokih performansi, što je ključno za brzo postizanje ciljeva obnovljive energije u borbi protiv klimatske promjene, kaže Stefaan De Wolf, znanstvenik za materijale iz KAUST-a.

Solarni paneli Znanstvenici pomoću jeftinog materijala povećali učinkovitost solarnih panela za čak 250 posto

Nova tandem solarna ćelija radi na rekordnim razinama djelomično zato što gornji perovskitni materijal najbolje apsorbira plavu svjetlost, dok donji silikonski materijal najbolje apsorbira crvenu svjetlost. Ta pokrivenost svjetlosnog spektra znači da se više dostupne sunčeve svjetlosti može uhvatiti i pretvoriti u električnu energiju.

Ipak, znanstvenici nisu ponudili puno više pojedinosti o tome kako je postignut rekord, a nema još ni recenzirane znanstvene studije o toj novoj tehnologiji. U međuvremenu, znanstveni tim iz KAUST-a nastavlja raditi na poboljšanju radnog vijeka te nove solarne ćelije i njezine veličine.

Solarna rafinerija na krovu ETH u Zurichu Ovo bi moglo biti revolucionarno: Znanstvenici napravili avionsko gorivo samo od vode, CO2 i sunčeve svjetlosti