Znate li koliko CO2 emitirate samo jednim e-mailom ili surfanjem internetom?

Većina web stranica najvećih hrvatskih kompanija energetski je neodrživa.

Martina Čizmić | 12.04.2024. / 12:45

Internet
Internet (Foto: Getty Images)

Iako o tome gotovo i ne razmišljamo, ali svako naše korištenje interneta proizvodi CO2. I pri tome ne mislimo na naše disanje. Ne, da bi internet funkcionirao, potrebna je mreža kablova, servera, podatkovnih centara, računala i drugih uređaja koji svi koriste električnu energiju.

Upravo ta potrošnja električne energije, proizvodi i CO2. Prema nekim podacima, internet je četvrti najveći zagađivač na svijetu. Da je internet država, emitirao bi CO2 kao neke od najvećih svjetskih ekonomija, kao što su Njemačka ili UK.

Emisije stakleničkih plinova, ilustracija Porasle emisije CO2 iz proizvodnje energije

Dovoljno je istaknuti kako jedna e-mail poruka "teška" 1 MB, tijekom svog puta od pošiljatelja do primatelja, emitira otprilike 20 grama CO2. Samo dvadeset poruka dnevno po korisniku, tijekom jedne godine "nakupi" emisije CO2 kao automobil koji prijeđe 1000 kilometara. 

Dodamo li tome i podatak da pretraživanje jedne web adrese rezultira sa emisijom 0,8 grama CO 2, a ukupna vrijednost raste na 10 grama nakon internetske pretrage koja proizvede pet rezultata. Dakle, korisnik napravi prosječno 2,6 web pretraga dnevno, može se ekstrapolirati da taj korisnik emitira 9,9 kilograma CO 2 ekvivalenta godišnje.

Prosječni korisnik interneta, dok surfa, godišnje treba oko 365 kWh električne energije i 2900 litara vode, što odgovara emsiji CO 2 kao kadautomobilom prijeđete 1400 kilometara.

Kako bi osvijestila ovaj problem, digitalna agencija Creek and Pine u ožujku ove godine provela je istraživanje 260 web stranica i pod-stranica 150 najvećih hrvatskih kompanija te 20 najposjećenijih web stranica.

Kada su u pitanju web stranice najvećih hrvatskih kompanija, 63 posto ih se nalazi na "prljavim” serverima pogonjenima neobnovljivim izvorima energije. 75 posto ih je energetski neodrživo, pri čemu je polovica u najnižem energetskom razredu.

Među najvećim hrvatskim kompanijama, najveće emisije CO2 imaju telekomi, čije web stranice godišnje proizvedu oko 170 tona CO2. Kao dobar primjer velikih kompanija izdvojio se Valamar, čije su stranice održivije i nalaze se na “zelenim” serverima.

Analiza najposjećenijih hrvatskih web stranica rezultirala je još lošijim pokazateljima, s obzirom na to da ih je 90 posto energetski neučinkovito. Dvadeset najposjećenijih web stranica od posjeta godišnje proizvede više od 4.500 tona CO2. To je ekvivalent proizvodnje CO2 na otprilike 500 letova zrakoplova Boeing 777 na letu od New Yorka do Sydneyja.

Kontejnerski brod Kontejnerski brod testirao novi sustav za hvatanje vlastitih emisija CO2

Naša je misija podići svijest o gorućem i često zanemarenom problemu digitalnog zagađenja te se s njim izravno suočiti kroz edukaciju, dizajn i razvoj održivih web stranica i aplikacija. Želimo osvijestiti tvrtke o emisijama CO2 koje stvaraju njihovi digitalni proizvodi i osnažiti ih da od svojih dizajnera i programera traže veću odgovornost i svijest o važnosti dizajniranja za dugovječnost i održivost. Važno je istaknuti da web stranice i aplikacije optimizacijom mogu postati barem 70 posto učinkovitije, a to znači da postaju bolje za okoliš, ljude i poslovanje, izjavio je Creek and Pineov osnivač i dizajner Vedran Židanik.

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti