MUP sudjeluje u međunarodnoj kampanji podizanja svijesti koja je usredotočena na internet trgovine uoči nadolazećeg Cyber vikenda
Jednostavni dizajn web-stranica, povećani promet na društvenim mrežama i praktičnost učinili su internetsku kupnju i prodaju proizvoda nositeljem moderne trgovine. Pandemija COVID-19 još je više potaknula potrošače da se okrenu internetskoj kupovini. Za tvrtke taj trend predstavlja značajne mogućnosti, ali i izazove. Veća prodaja i promet znače i veći prihod. Ali to također znači i veći broj prijevara jer kriminalci imaju još više mogućnosti za krađu od potrošača i od trgovaca.
Kako se pripremiti i zaštititi u maloprodaji?
Kampanjom podizanja svijesti #SellSafe koja je pokrenuta u ponedjeljak policija, odnosno redarstvene vlasti 16 zemalja, uključujući i Hrvatsku, surađuju s EUROPOL-ovim Centrom za kibernetički kriminalitet i Vijećem za rizike trgovaca kako bi podijelili praktične savjete o tome kako nadmudriti kriminalce koji pokušavaju zloupotrijebiti praksu i doživljaj internetske kupovine.
Ova se kampanja provodi u okviru akcije e-Commerce 2020 (eComm 2020) koju vode EUROPOL i Austrijski ured kriminalističke policije (Bundeskriminalamt).
Ovogodišnja kampanja posebno je usmjerena na elektroničke trgovce, pomaže im u boljem prepoznavanju prijevara na njihovim platformama i osnažuje ih da poduzmu korake kako bi zaštitili svoje poslovanje i kupce od napada.
Prijetnja koju predstavljaju ti kriminalci vrlo je stvarna jer uoči ove kampanje brojne su zemlje provodile operativne akcije koje su rezultirale uhićenjem 22 e-prevaranta samo u listopadu 2020.
Vrhunac sezone za cyber-kriminalce i prevarante je pred vratima (Božić). Često će tvrtke shvatiti da su provele lažne transakcije tek tjednima ili čak mjesecima kasnije. Zbog toga je prijevara s elektroničkom trgovinom toliko opasna – jer dok sve uključene strane prepoznaju prijevaru, može biti prekasno pronaći počinitelja. Zato je prevencija najbolje rješenje. EUROPOL surađuje sa svojim partnerima iz policije i privatnog sektora u akciji eComm 2020 kako bi zaštitio tvrtke i kupce od takvih napada, kaže Edvardas Šileris, voditelj EUROPOL-ova centra za cyber-kriminalitet (EC3)
Godinama su veliki trgovački centri poduzimali sveobuhvatne mjere kako bi zaštitili svoje poslovanje od krađa, provala i slično. U 21. stoljeću internetske tvrtke moraju poduzeti slične mjere kako bi se zaštitile od prijetnji kao što su prijevare, krađe identiteta i 'paket mazge'. Kampanja podizanja svijesti koja se danas pokreće temelji se na iskustvu brojnih provedenih istraga prijevara različitih vrsta, a cilj joj je pomoći trgovcima da bolje prepoznaju i riješe sigurnosne praznine na svojim platformama, ističe pak Bernhard Schafrath, detektiv austrijske kriminalističke policije.
Kako zaštititi svoje elektroničko poslovanje/trgovinu?
Preusmjeravanje vašeg poslovanja u svijet elektroničke trgovine velik je korak. Postoji niz jednostavnih mjera koje možete poduzeti za sigurniju prodaju.
EUROPOL-ov centar za kibernetički kriminalitet za početak je sastavio nekoliko uputa:
Upoznajte svoj proizvod: neki su proizvodi rizičniji za prodaju od drugih. Primjerice, prodaja sitnih predmeta koji se lako mogu preprodati i za koje već postoji potražnja rizičnija je od osobno dizajniranih predmeta.
Upoznajte svog kupca: ako prihvaćate plaćanje karticama i kupcima šaljete vrijednu robu, htjeli biste znati kome šaljete predmete, zar ne?
Uspostavite sigurne načine plaćanja: banka preko koje obavljate transakcije karticama može vas savjetovati. Odabir sigurnog načina plaćanja ograničit će rizik od prijevare.
Koristite pouzdanu uslugu dostave: odaberite način dostave s kojim možete biti sigurni u profesionalno rukovanje vašom robom i rješavanje mogućih sporova zbog neisporuke.
Više savjeta o tome kako zaštititi sebe i svoje poslovanje od e-prevaranata potražite OVDJE.
Opći savjeti o sigurnoj online kupnji dostupni su OVDJE.
eComm 2020 je akcija pokrenuta u okviru jednog od prioriteta EMPACT-a (European multidisciplinary platform against criminal threats) „Suzbijanje kartičnih prijevara“, a koju vode EUROPOL i Austrija. Ona je nastavak rada radne skupine za elektroničku trgovinu, javno-privatnog partnerstva uspostavljenog 2014. s ključnim dionicima, uključujući Vijeće za rizike trgovaca (MRC-Merchant Risk Council), koje je mreža od 535 elektroničkih trgovaca širom svijeta.
U ovogodišnjoj kampanji eComm2020, kojoj je cilj sigurnija internetska kupnja sudjeluju Austrija, Kolumbija, Hrvatska, Češka, Njemačka, Grčka, Mađarska, Irska, Italija, Malta, Sjeverna Makedonija, Poljska, Portugal, Rumunjska, Španjolska i Sjedinjene Američke Države.