Već se godinama priča o brojnim opasnostima automatizacije i zapošljavanja robota koji su za poslodavce dugoročno jeftiniji i učinkovitiji (ne primaju plaću, ne idu na bolovanje i godišnji odmor, rade u sve tri smjene itd.), no problem je što oni uzimaju poslove ljudima. Zbog toga se mnogi pribojavaju budućnosti u kojoj za veliki broj ljudi više neće biti posla – npr. vozače taksija, kamiona i autobusa zamijenit će računala koja će upravljati vozilima, umjesto konobara u kafićima i restoranima usluživat će nas roboti, pakete i hranu na kućnu adresu dostavljat će dronovi itd.
Ovakav scenarij, prema svemu što čitamo posljednjih godina, čini se neizbježan te nitko nije ponudio rješenje što će milijuni ljudi kojima roboti uzmu posao raditi (osnivači Googlea vjeruju kako će, dok roboti budu radili, ljudi imati više vremena za sebe, uživanje i odmaranje – iako nikada nisu od čega će ljudi zarađivati i živjeti), a čini se kako bi prva zemlja s robotima kao dominantnom radnom snagom mogao postati Japan.
U zemlji izlazećeg sunca sve više malih i srednjih kompanija zapošljava robote te će se povećanje ulaganja u robotiku i automatizaciju nastaviti i dalje, a razlog se ne nalazi samo u većoj efikasnosti, već Japanci imaju drugi problem – nemaju dovoljno radne snage, odnosno radno sposobnog stanovništva tako da radna mjesta moraju popunjavati s robotima. Broj radno sposobnih ljudi pao je s 87 milijuna sredinom devedesetih na 76 milijuna ove godine, a ako se takav pad radne snage nastavi i dalje, japanske kompanije morat će dodatno povećavati ulaganja u robotiku i automatizaciju.
Roboti se naročito koriste u industriji uslužnih djelatnosti – ovo će tržište do 2035. godine vrijediti više od 43 milijarde dolara te sve više kompanija razvija ovakve robote – npr. japanska kompanija Aeon do 2018. planira predstaviti čak 400 autonomnih robota za čišćenje. Prije nekoliko godina pisali smo i o Hen-na hotelu u kojem su zaposleni roboti, a u hotelima je posebno popularan robot Tapia koji ima mogućnost prepoznavanja lica gostiju, odgovora na njihove upite, koristi se kao budilica i osobni asistent. Iako je prvenstveno dizajniran za kućnu uporabu, postao je popularan u hotelima, a interes za Tapijom pokazale su i banke i bolnice jer je idealan za rad na recepciji i komunikaciju s gostima.
Izvor: Mashable