U ambicioznom koraku prema budućnosti vojnog zrakoplovstva, JetZero, pionirska američka startup tvrtka, sprema se primiti značajnu financijsku injekciju u visini 235 milijuna dolara od američkih zračnih snaga.
Riječ je o strateškom partnerstvu koje ima za cilj ubrzati razvoj inovativnog mlažnjaka s dizajnom stopljenog tijela s krilima, koji ima potencijal napraviti revoluciju u učinkovitosti vojnih zračnih tankera, sposobnosti prijevoza tereta zrakom te čak i komercijalnog zračnog prometa. S ciljem otkrivanja potpuno funkcionalnog demonstratorskog zrakoplova do 2027. godine, JetZero i američko ratno zrakoplovstvo trenutno prednjače u preoblikovanju zrakoplovnih normi.
Odstupajući od konvencionalne norme konstrukcije zrakoplova, gdje trupovi, krila i repovi ostaju različite cjeline, JetZero-ova potraga za zrakoplovima sa krilima stopljenim s trupom zrakoplova, uključuje besprijekornu integraciju ovih elemenata u skladnu jedinicu. Rezultat je aerodinamički učinkovit, futuristički zrakoplov sa značajno smanjenim otporom zraka, u usporedbi s tradicionalnim zrakoplovima. Osim svoje vizualne privlačnosti, taj pionirski dizajn rješava kritične probleme kao što su učinkovitost potrošnje goriva i emisije, koji su rastući imperativ u području zrakoplovstva.
Okupilo se vrlo jako društvo
Uz JetZero u tom inovativnom pothvatu stoji vrlo jako društvo, koje čine američko ratno zrakoplovstvo, Jedinica za obrambene inovacije Pentagona, NASA i Northrop Grumman. Iako koncept zrakoplova u pitanju nije nov, kao što svjedoče raniji napori zrakoplovnih divova Boeinga i Lockheed Martina, JetZeroov pristup nastoji unaprijediti ove ideje kroz vrhunska dostignuća u proizvodnim tehnikama i materijalima.
Tijekom nedavnog brifinga za novinare, dužnosnici projekta naglasili su transformativni potencijal JetZero-ovog dizajna. Osim svoje neposredne vojne primjene, demonstracijski zrakoplov predstavlja mogući katalizator za preoblikovanje zrakoplovne prakse. Budući tankeri za opskrbu gorivom i teretni zrakoplovi američkog ratnog zrakoplovstva mogli bi usvojiti elemente tog novog dizajna, potencijalno se prelijevajući i u komercijalno zrakoplovstvo. Takav učinak mogao bi se pretvoriti u povećanje kapaciteta sjedala ili tereta te znatna smanjenja troškova povezanih s gorivom.
Tom O'Leary, izvršni direktor i suosnivač JetZera, zanimljivo je opisao kolektivni osjećaj u zrakoplovnoj industriji. Komercijalna industrija je žedna rješenja koja nisu toliko žedna goriva, rekao je.
O'Leary je priznao da financijska injekcija američkog ratnog zrakoplovstva predstavlja dio resursa potrebnih za prototip u punoj veličini. Nagovijestio je ulogu privatnih ulagača i strateških partnerstava u nadilaženju nedostatka financiranja, iako konkretni financijski detalji projekta ostaju neotkriveni.
Izvor: AP