Astronomi slučajno otkrili nešto kolosalno i što prkosi kozmičkim očekivanjima

Ogromna rijeka zvijezda otkrivena u dalekom međugalaktičkom prostoru izaziva kozmičke norme.

Branimir Vorša | 01.12.2023. / 15:40

Crna pruga na fotografiji je novootkriveni Giant Coma Stream
Crna pruga na fotografiji je novootkriveni Giant Coma Stream (Foto: William Herschel Telescope/Román et al.)

U udaljenoj nakupini galaksija, udaljenoj od nas otprilike 300 milijuna svjetlosnih godina, astronomi su naišli na kozmički fenomen bez presedana: kolosalnu rijeku zvijezda koja teče međugalaktičkim prostorom. To izvanredno otkriće, nazvano Giant Coma Stream, proteže se preko nevjerojatnih 1,7 milijuna svjetlosnih godina, što ga čini najdužim zvjezdanim tokom ikada promatranim izvan naše galaksije.

Slučajno otkriće

Djevojka promatra zvijezde Znate li koliko je zvijezda u svemiru? Znanstvenici su pokušali dati odgovor na to pitanje

Otkrivanje tako goleme i slabo vidljive strukture je iznenađujuće s obzirom na turbulentnu i gravitacijski zamršenu prirodu klastera galaksija. Zvjezdane struje, slične ovoj, obično kratko traju u takvim okruženjima. Astrofizičar Javier Román sa Sveučilišta u Groningenu i Sveučilišta La Laguna prepričava slučajnost svog otkrića.

Slučajno smo naišli na taj divovski tok, kaže Román. Astronomi su se u početku usredotočili na proučavanje aureola zvijezda oko velikih galaksija unutar klastera Coma. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu Astronomy & Astrophysics.

Dok se zvjezdani tokovi često nalaze u Mliječnoj stazi, njihovo identificiranje pokazalo se izazovnim zbog njihove slabe vidljivosti i poteškoća u određivanju udaljenosti do zvijezda. Giant Coma Stream, smješten između galaksija u klasteru Coma, predstavljao je jedinstvenu vrpčastu strukturu, koja se razlikuje od vlakana kozmičke mreže koja povezuje galaksije unutar klastera.

Koristeći 0,7-metarski teleskop Jeanne Rich i 4,2-metarski teleskop William Herschel, Román i njegovi kolege nastojali su proučavati galaktičke aureole unutar klastera Coma. Neočekivano, njihovi su podaci razotkrili ekspanzivnu vrpcu zvijezda, potaknuvši daljnje istraživanje njezina podrijetla i opstanka u kaotičnom gravitacijskom okruženju klastera galaksija.

Posljedica rastrgane patuljaste galaksije?

Simulacije koje su proveli istraživači sugerirale su da bi se struje poput Giant Coma Stream mogle formirati unutar galaktičkog klastera kao rezultat patuljaste galaksije koju su rastrgale gravitacijske sile većih galaksija. Unatoč njegovoj očekivanoj prolaznosti u kozmičkom smislu, postojanje zvjezdanog toka nudi jedinstvenu priliku za proučavanje svojstava okruženja klastera bogatog tamnom materijom.

Umjetnički prikaz zvijezde tipa Be i njezinog raspadajućeg suputnika Svemir možda krije "kozmičke vampire", ali ne u sjeni, već svima pred očima

Implikacije tog novog otkrića protežu se izvan klastera Coma, nagovještavajući mogućnost sličnih struktura u drugim klasterima galaksija. Znanstvenici predviđaju postavljanje većih teleskopa kako bi zaronili dublje u ove kolosalne kozmičke nakupine i otkrili više tajni koje su do sada možda izmicale otkrivanju.

Astronom Reynier Peletier sa Sveučilišta u Groningenu izrazio je želju za pomnim ispitivanjem pojedinačnih zvijezda unutar Giant Coma Streama, kako bi stekao daljnji uvid u tamnu materiju.