Brand manager: društvene mreže i vaše poslovanje

Facebook, twitter, digg, stumbleupon, reddit.. samo su neka od imena s kojima ćete se susretati ako odlučite proširiti horizonte vašeg mrežnog oglašavanja na društvene servise. Pri tome ne govorim o konvencionalnom oglašavanju, gdje platite da se vaš oglas 'odvrti' X puta, nego o stvaranju i održavanju dijaloga. Dijalog pokreće informiranje, i temelj je mrežnog marketinga, a do dijaloga dovodi jedan bitan katalizator: interesne skupine.

Zimo
Zimo
Jurica Dujmović | 27.09.2010. / 08:30 komentari
Brand manager: društvene mreže i vaše poslovanje

Facebook, twitter, digg, stumbleupon, reddit.. samo su neka od imena s kojima ćete se susretati ako odlučite proširiti horizonte vašeg mrežnog oglašavanja na društvene servise. Pri tome ne govorim o konvencionalnom oglašavanju, gdje platite da se vaš oglas 'odvrti' X puta, nego o stvaranju i održavanju dijaloga. Dijalog pokreće informiranje, i temelj je mrežnog marketinga, a do dijaloga dovodi jedan bitan katalizator: interesne skupine.

tri vijesti o kojima se priča Uređaj koji izvlači pitku vodu iz zraka Nije znanstvena fantastika Stvorili pitku vodu iz "ničega": Ovaj genijalan izum mogao bi spasiti mnoge živote Pametni telefon, ilustracija Mali, ali značajna promjena Stavljate telefon na stol s ekranom prema gore? Evo zašto biste trebali promijeniti tu naviku Mreže optičkih kablova iznad šume u Ukrajini Jesu mreže, ali nisu paukovi VIDEO Pogledajte nestvaran prizor na krošnjama ogromne šume u Ukrajini

Što su interesne skupine?

Vaš proizvod ima ciljanu skupinu. Oko toga se svi slažemo. Ipak, jedan širi pojam u cijeloj priči jest interesna skupina. Što je interesna skupina? To je, najkraće rečeno, grupa ljudi koji imaju stavove vezane za neku temu (proizvod, uslugu), a da ne spadaju (samo) u vašu ciljanu skupinu. Zamislite sljedeći scenarij: prodajete ženske parfeme. Očito, ciljana skupina su žene. Naravno, tu su i muškarci, prigodni kupci poklona. Tu za ciljanu skupinu staje priča. Ipak za interesnu skupinu, ona se nastavlja - ljubitelji parfema - zanesenjaci, ali i oni koje čitava priča o parfemima iritira ili pak imaju jedinstvene, unikatne stavove o temi, čine vašu interesnu skupinu - bez obzira žele li kupiti vaš parfem ili ne. Zašto? Ovdje je izuzetno bitno primjetiti da se radi o ljudima koji imaju izražene sentimente o vašem proizvodu. Ili ga vole, ili ne vole. Bilo kako bilo, tema ih angažira.

Kako se interesne skupine uklapaju u reklamnu strategiju?

Ako poznajete društvene mreže u najširem smislu, znat ćete da korisnici vole izražavati svoje stavove o raznim temama. Dijeliti stavove i teme s drugim korisnicima. Pri tome, dijelit će one teme za koje su zainteresirani - bilo da teme vole ili im se protive, pa žele svoje stavove obznaniti drugima. Takvo dijeljenje je upravo ključ ove strategije - dijeleći međusobno i komunicirajući, članovi grupe šire vijest o vašem proizvodu. Kad netko objavi temu, čitaju je svi njegovi 'prijatelji' (pratitelji ili kako ih već drugi servisi nazivaju). Ti ljudi o toj temi imaju svoje mišljenje, koje je ili pozitivno ili negativno. Vaša vijest tada djeluje na sljedeći način: članove ciljane skupine potiče i informira, a ostale potiče na informiranje drugih, kroz kritiziranje ili komentiranje. Ne zaboravite da prosječan korisnik Facebook aplikacije ima preko 100 'prijatelja' (130 po trenutnim statistikama). Antropolozi tvrde da čovjek može održavati koliko-toliko smislene odnose s najviše 150 ljudi odjednom. Ipak, istina je da tek oko desetina 'prijatelja' po korisniku zapravo aktivno komunicira - većinu 'komunikacije' čine razni postovi (ili kako ih facebook naziva stories). Prosječan korisnik prelistava te postove letimično, prije nego odgovori na eventualne poruke i zadrži se na svojim interesnim grupama, ako ih ima. Upravo je tu sukus cijele priče, budući da velika većina ne propušta pročitati ove kratke a informativne postove (ovakvim navikama korisnika Twitter duguje svoj uspjeh)! Za korisnika Facebooka, one imaju ekvivalent naslovnicama u novinama. Zanimljive članke promotre, a ako ih zainteresiraju dijele ih drugima. Koji dijele drugima. Na ovaj način, potičući komunikaciju, ostvarili ste promidžbeni kanal koji održava vaša interesna skupina. Besplatno.

Što dalje?

Dalje je lako. Ovakva 'žarišta' informacija širite kontekstualno. Osnivajte nove grupe koje na ovaj ili onaj način imaju veze s vašim proizvodom i plodno su tlo za dijalog. Budite snalažljivi. Kombinirajte s drugim marketinškim metodama na raspolaganju. Na primjer, parfem 'Karipska avantura' reklamirajte na susjednoj grupi turističke agencije, zajedno s njihovim putovanjem na Karibe - ugovorite suradnju i možda prigodnu nagradnu igru. Ne zaboravite biti pristojni i zahvaliti svojim članovima na članstvu i sudjelovanju. Koristite i konvencionalne metode oglašavanja u sinergiji za bolji učinak. Na ovaj način dodatna žarišta (tj. dodatne grupe koje osnivate) proširuju vašu interesnu skupinu i rezultiraju komentarima i raspravama koje će sami korisnici raspačavati zato što imaju interes - stalo im je do teme. Na vama je da ove komentare moderirate - brišete one koji bi bili neukusni, uvredljivi, ali ne stajete na putu dijaloga. Ako ste gledali nekakav talk show, to je vaš zadatak: biti voditelj debate, koju usmjeravate komentarima i moderiranjem. Budite pristojni, nepristrani, poštivajte stavove i mišljenja vaših članova i doživjet ćete da oni rade za vas. Besplatno. Ovaj savjet možete primjeniti na sve postojeće društvene mreže i servise. Njegova je svrha (kao i svih ostalih mojih savjeta) da vas na jednostavan i praktičan način naučim razmišljati i snalaziti se u poslovnom svijetu.

Ponovimo, kako stvar funkcionira?

Oformili ste grupu i privukli interesnu skupinu. Oni će preko Facebooka (npr.) dijeliti vijest. Vijest završava na Twitteru. Retweeta se. Odlazi do drugih korisnika. Oni se priključuju u grupu. Komentiraju. Posjećuju web stranice. Kupci se informiraju. Kupuju. Dijele iskustva... Priključuju se raspravi... I ciklus se obnavlja. Čestitam - pokrenuli ste dobru reklamnu kampanju, no to je samo početak. Slijedeći je korak integracija, ali o tome drugi put :)

Kao što (možda) znate, ovaj tekst i nadolazeći moji tekstovi rezultat su suradnje sa ZIMOmcima, i objavljivat ću ih mjesečno, kako bi ovaj odličan blog učinio JOŠ boljim. Ako vas zanimaju poslovni savjeti, marketinške strategije i iskustva iz pera profesionalaca, poduzetnika i moje malenkosti, posjetite moj blog - Svaki tjedan Savjet jedan!

U nadi da će vam ovaj članak biti koristan i zanimljiv,

S obiljem poštovanja,

Jurica Dujmović - Brand manager

Vezane vijesti