Umjetna inteligencija više nije samo pojam iz znanstvene fantastike već ulazi u naše živote na velika vrata. Proizvođači pametnih telefona već su predstavili svoje uređaje opremljene umjetnom inteligencijom, proizvođači automobila također ju koriste, a više nije neobično ni vidjeti "pametni" kućanski uređaj poput hladnjaka.
Iako dobar dio ljudi ima određenu dozu straha od umjetne inteligencije, sve veći broj ju prihvaća kao nešto što će poboljšati, unaprijediti i olakšati njihove živote.
Istraživanje o navikama potrošača diljem svijeta koje je proveo PwC pokazalo je kako gotovo trećina (32 posto) potrošača koji su bili uključeni u globalno istraživanje planira kupiti uređaj s integriranom tehnologijom umjetne inteligencije, uključujući robote i automatizirane asistente.
Istraživanje je pokazalo i kako deset posto ispitanih već posjeduje uređaje s umjetnom inteligencijom (UI) kao što su roboti i automatizirani osobni asistenti, primjerice Amazon Echo ili Google Home.
Još ćemo pričekati na "glasovnu kupovinu"
Međutim, trebat će još neko vrijeme prije nego li potrošači i trgovci prilagode svoje navike i ponude kako bi mogli u potpunosti iskoristiti novi kanal glasovne kupovine.
Za takve uređaje najviše zanimanja pokazuju potrošači gospodarstava u nastajanju, dok oni u razvijenim zemljama nisu toliko zainteresirani. Tako je vjerojatnost da će ispitani potrošači u Brazilu i Kini planirati kupnju uređaja s umjetnom inteligencijom (UI) dva puta je veća (59 posto u slučaju brazilskih i 52 posto kod kineskih potrošača) nego što je to slučaj s potrošačima u SAD-u (25 posto), Ujedinjenom Kraljevstvu (24 posto) ili Francuskoj (25 posto). Ispitanici u Italiji i Poljskoj također su pokazali veliko zanimanje gdje oko 40 posto ispitanika planira kupnju uređaja s UI.
Za uređaje s umjetnom inteligencijom najzainteresiraniji su mladi muškarci, koji su otvoreni za suradničku potrošnju, manje skloni poduzimanju mjera za smanjenje rizika na području internetske sigurnosti i prijevara, a ujedno i manje cjenovno osviješteni.
Umjetna se inteligencija velikom brzinom širi na potrošački i maloprodajni sektor. Potrošači mijenjaju svoje kupovne navike. Čim nešto požele, mogu to i naručiti, a ne više razmišljati o tome do svog sljedećeg odlaska u kupovinu. Umjetna inteligencija mogla bi u roku od dvije do tri godine revolucionarizirati način na koji društva profiliraju, segmentiraju i pružaju usluge kupcima. istaknuo je John Maxwell, globalni PwC-ov voditelj usluga na potrošačkim tržištima.
Kupovina putem mobilnih telefona i u fizičkim trgovinama u porastu
Uz rastuću popularnost umjetne inteligencije, mobilni uređaji dobivaju na sve većoj važnosti kod potrošača diljem svijeta. U samo šest godina kupovina putem mobilnih uređaja zabilježila je više nego dvostruki rast i sada čini 17 posto cjelokupne kupovine, a vrlo je vjerojatno da će uskoro prestići kupovinu putem računala (20 posto) na koju se u ovome trenutku odnosi jedna od pet ostvarenih kupnji. Važnu ulogu igra i praktičnost, što pokazuje činjenica da polovica svih ispitanika koristi pametne telefone za plaćanje u trgovinama.
Elektronička trgovina i dalje dominira – 59 posto potrošača kupuje u online trgovinama - što je promijenilo očekivanja kupaca po pitanju dostave. 41 posto ispitanika izjavilo je kako bi radije platilo dodatnu naknadu za dostavu unutar jednog dana ili za bržu dostavu, 44 posto ispitanih spremno je platiti više za dostavu u određenom vremenskom terminu, dok bi ih 38 posto uzelo u obzir dronove kao način dostave.
Kod iskusnih trgovaca, uz ponude na licu mjesta koje u obzir uzimaju životni stil, kao što su to, primjerice, satovi tjelovježbe ili tehnologija prepoznavanja slika koja omogućava individualizaciju ponuđenih proizvoda, potrošači također mogu očekivati i prostore za izlaganje, a ne samo trgovine, komentirao je Maxwell.
Društvene mreže i dalje imaju najveći utjecaj na potrošače koji traže inspiraciju za kupovinu, kako u online prodaji, tako i u fizičkim trgovinama. Utjecaj društvenih mreža najsnažniji je na Bliskom Istoku (70 posto), u Indoneziji (58 posto), Maleziji (58 posto) i Kini (52 posto).
Kupci ne žele davati osobne podatke prodavateljima
Na području zaštite podataka, istraživanje je pokazalo stalni pritisak na trgovce u maloprodaji vezan uz obradu podataka o kupcima. 41 posto ispitanika suglasno je s time da trgovci prate njihove kupovne navike kako bi im omogućili posebne ponude prilagođene baš njima. Međutim, više od trećine (37 posto) potrošača nastoji zaštititi svoju privatnost i smeta im kada trgovci prepoznaju da se nalaze u blizini te ih tada zasipaju ponudama.