Cilj je spasiti 450 tisuća života godišnje: Hrvatski istraživači sudjeluju u važnom međunarodnom projektu

U projektu sudjeluje i Googleova filantropska podružnica Google.org s 2 milijuna dolara.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 29.09.2023. / 12:33 komentari
Dijete ide u školu (Foto: Getty Images)

Podaci o smrtnosti na prometnicama i cestama diljem svijeta iznimno su alarmantni, pogotovo među najmlađima. Prema nekim podacima, svaki dan na putu do škole u svijetu pogine oko 500 djece, a jedan od ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih naroda jest prepoloviti ukupan broj smrtnih slučajeva i ozljeda na cestama do 2030. godine.

tri vijesti o kojima se priča Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo Protuzračni sustav Raven 70 posto učinkovitosti VIDEO Pogledajte protuzračni sustav koji su Britanci u 3 mjeseca sklepali za Ukrajinu i koji skida ruske dronove kao muhe s neba Kineski hipersonični projektili "Kill web" Amerikanci paničare jer Kina ima sustav za ciljanje zbog kojeg američke snage nisu sigurne ni na "sigurnoj" udaljenosti

Semafor (Getty Images) Googleova umjetna inteligencija može smanjiti prometne gužve na križanjima sa semaforima

Jedan od načina s kojim to žele postići jest putem tehnologije i umjetne inteligencije. U sklopu projekata koji financira Googleova filantropska podružnica Google.org s 2 milijuna dolara, sudjelovat će i zagrebački Fakultet elektrotehnike i računarstva te Fakultet prometnih znanosti.

Voditelj međunarodnog konzorcija koji upravlja ovim projektom bit će Međunarodna organizacija za procjenu cestovne infrastrukture (iRAP), a u sklopu projekta, korištenjem umjetne inteligencije, satelitskih snimaka i Google Street Viewa ocjenjivat će se cestovna infrastruktura oko škola u Vijetnamu, u kojem čak oko 50 posto smrti adolescenata uzrokuju upravo prometne nezgode.

Nakon prepoznavanja opasnih prometnica, predložit će se i ovim projektom podržati njihova nadogradnja. iRAP, organizacija koja je posvećena smanjenju visokorizičnih cesta diljem svijeta i time spašavanju života, razvila je metodologiju i sustav ocjenjivanja od jedne do pet zvjezdica za označavanje sigurnosti ceste. Na cesti ocijenjenoj s 1 zvjezdicom vjerojatnost prometne nesreće otprilike je 20 puta veća nego na cesti s 5 zvjezdica.

Slika nije dostupna Znanstvenici predlažu uvođenje još jednog svjetla na semaforima

Naše istraživanje će tu metodologiju učiniti dostupnijom primjenom metoda umjetne inteligencije. Važnost problema i kvaliteta našeg prijedloga uvrstili su nas među 15 projekata koji će biti financirani u okviru programa Google AI for Global Goals. Naš projekt je globalni pothvat u kojem pored iRAP-a, FER-a i FPZ-a sudjeluju i tvrtka Anditi iz Australije te Azijska fondacija za prevenciju ozljeda (AIPF). komentirao je prof. dr. sc. Siniša Šegvić, redoviti profesor Zavoda za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave zagrebačkog FER-a.

Suradnja FER-a i iRAP-a traje još od 2019. godine, a najvažniji cilj te suradnje jest prepoznati sigurnosne atribute prometnica iz slika i videozapisa. Na ovom istraživačkom projektu svoju će doktorsku disertaciju raditi Marin Kačan, a glavno istraživačko pitanje jest može li se i u kojoj mjeri metodama računalnog vida prepoznati atribute prometnica koji određuju sigurnost sudionika u prometu.

Povećanjem broja cesta ocijenjenih s 3 zvjezdice do 2030. godine procijenjeno je da će se spasiti čak 450 tisuća života godišnje, a tom cilju vrijedan doprinos dat će i hrvatski istraživači.
 

Vezane vijesti