Dugo zbogom: NASA se i službeno oprostila od robotskog helikoptera Ingenuity, on sad ima novu ulogu

Iako je na početku ideja bila da misija Ingenuityja traje samo 30 dana, ovaj mali helikopter iznenadio je sve.

Hina | 17.04.2024. / 18:05

Helikopter Ingenuity na Marsu (Foto: NASA/JPL-Caltech/ASU)

NASA-in robotski helikopter Ingenuity za istraživanje Marsa koji je američka svemirska agencija u veljači 2021. uputila na taj planet, poslao je svoju posljednju poruku na Zemlju i sada će služiti kao fiksna jedinica za prikupljanje podataka o površini Crvenog planeta, objavljeno je u utorak.

Godine 2021. Ingenuity je postao prva motorizirana letjelica koja je sletjela na neki drugi planet, čime je dokazano da je moguće letjeti u atmosferi Marsa, gdje je gustoća zraka vrlo rijetka u usporedbi sa Zemljinom.

Ingenuity teži samo 1,8 kg i više nalikuje na dron. To je letjelica na solarni pogon koja podsjeća na kutiju s četiri noge i dva rotora, a svoj prvi revolucionarni let realizirala je u travnju 2021. godine, lebdeći na visini od oko jednog metra iznad površine Marsa punih 39 sekundi. NASA je taj podvig usporedila s povijesnim letom braće Wright na Zemlji 1903. godine.

Ilustracija Ingenuityja i rovera Perseverance u pozadini Kraj povijesne misije: NASA se oprostila od Ingenuityja na Marsu, vjeruju da se u posljednjem letu srušio na tlo

Isprva je NASA planirala 30-dnevnu misiju u sklopu koje je helikopter trebao poletjeti samo pet puta, no ona se razvila u gotovo trogodišnji znanstveni pothvat sa 72 leta uz pokrivanje udaljenosti 14 puta veće od prvobitno planirane.

Dosad je Ingenuity ukupno prešao oko 17 kilometara i letio na visini od 24 metra. Na Mars je stigao u veljači 2021. na roveru Perseverance.

Dugo zbogom, napisao je tim Ingenuityja na X-u. Tim Ingenuityja primio je posljednju poruku robotskog helikoptera koji će odsad služiti kao testna platforma i prikupljajuti podatke koji bi mogli pridonijeti budućim istraživačima Crvenog planeta.

Dugovječnost Ingenuityja je nevjerojatna, osobito s obzirom na to da je morao 'preživjeti' ledene noći na Marsu, zagrijavajući se uz pomoć solarnih ploča koje su mu punile baterije tijekom dana.

Ingenuity se suočio s "hitnim slijetanjem" tijekom pretposljednjeg leta i izgubio kontakt s roverom Perseverance za vrijeme svojega konačnog spuštanja 18. siječnja. Premda je kontakt uspostavljen sljedeći dan, slike su otkrile oštećenje jedne od lopatica rotora od karbonskih vlakana, vjerojatno zbog udara o površinu Marsa.

Helikopter Ingenuity na Marsu VIDEO Ingenuity ne prestaje oduševljavati: Pogledajte kako izgleda "brišući" let iznad površine Marsa

NASA je u ponedjeljak objavila da traži načine kako na što brži i jeftiniji način vratiti na Zemlju kamenje koje je Perseverance prikupio na Marsu, osobito nakon kritika na račun sredstava utrošenih u misiju.