Posljednjih godina sve se veći naglasak stavlja na korištenje električne energije u onim aspektima gdje je do sad vladala potrošnja fosilnih goriva. Od grijanja prostora do vožnje automobila.
tri vijesti o kojima se priča
Istraživačko izvješće koje je objavio Schenider Electric, pokazalo je da takva orijentacija prema elektrifikaciji nije samo važna za očuvanje okoliša, već može imati i ključnu ulogu u daljnjem razvoju Europe.
Kako ističu, trenutna stopa elektrifikacije u Europi iznosi svega 21 posto, što se nije promijenilo već cijelo desetljeće i čak je 10 posto niža nego u Kini, gdje proces elektrifikacije napreduje ubrzanim tempom. Istovremeno, prosječna cijena energije za kućanstva u EU iznosi 0,27 eura po kWh, gotovo dvostruko više nego u SAD-u (0,15 eura/kWh) i više nego trostruko u odnosu na Kinu (0,08 eura/kWh). Drugim riječima, svakodnevne energetske potrebe europskih građana višestruko su skuplje nego u Aziji.
Izvješće „Europska energetska sigurnost i konkurentnost – ubrzanje elektrifikacije“ pokazuje da bi Europa do 2040. godine mogla uštedjeti do 250 milijardi eura godišnje kroz bržu elektrifikaciju gospodarstva.
Iako su emisije stakleničkih plinova u EU smanjene za 37 posto u odnosu na razine iz 1990. godine, kontinent se i dalje suočava s tzv. energetskim trilemom; izazovom uravnoteženja pristupačne cijene, sigurnosti opskrbe i održivosti. Visoka ovisnost o fosilnim gorivima održava cijene energenata na visokoj razini i usporava napredak prema klimatskim ciljevima.
Velike razlike među državama članicama
Brzina i napredak elektrifikacije znatno variraju među državama članicama, ovisno o infrastrukturi, regulatornom okviru, zrelosti tržišta i spremnosti potrošača. Nordijske zemlje prednjače u elektrifikaciji prometa i zgrada, dok južnoeuropske zemlje bilježe veće stope elektrifikacije građevinskog sektora. Zapadna i srednja Europa ulažu sve više u industrijsku elektrifikaciju te razvoj prosumer modela, potrošača, koji istovremeno i proizvode energiju. Kako bi Europa ostala konkurentna na globalnom tržištu, potrebno je značajno ubrzati prijelaz na elektrificirano gospodarstvo.
Kako bi se to postiglo, iz Schneider Electrica predlažu niz mjera:
• Smanjenje razlike u cijeni između električne energije i prirodnog plina – ukidanjem subvencija za fosilna goriva te reformom porezne politike koja potiče korištenje čiste energije.
• Ubrzanje financiranja i ulaganja – pojednostavljenje pristupa kapitalu, ciljani poticaji za mala i srednja poduzeća, te usmjeravanje sredstava iz sustava trgovanja emisijama i inovacijskih fondova u elektrifikacijske projekte.
• Razvoj snažnih lokalnih tržišta – obvezna elektrifikacija novih zgrada i industrijskih procesa, brza primjena toplinskih pumpi i električnih vozila te poticanje lokalne proizvodnje energije.
• Održiva javna nabava i poticanje europske industrije – ubrzanje standardizacije i podrška domaćim inovacijama i proizvodnji kako bi se ekonomske i radne koristi elektrifikacije zadržale unutar Europe.
Ovo istraživanje jedno je od najopsežnijih do sada o potencijalu elektrifikacije Europe i politikama potrebnima da se on ostvari. Elektrifikacija nije samo nužna za ispunjenje klimatskih ciljeva, već i za poticanje gospodarskog rasta, energetsku neovisnost i industrijsku konkurentnost. Europa mora hitno prekinuti stagnaciju elektrifikacije, tehnologija postoji, spremna je za primjenu. Sada je na redu politika i poslovni sektor da zajednički ubrzaju promjene koje će donijeti i ekonomske i okolišne koristi, istaknuo je Laurent Bataille, izvršni potpredsjednik za europske operacije u Schneider Electricu.