Globalna utrka u generativnoj AI: Istok predvodi u korištenju, zapad u implementaciji, a Europa?

Prvi na popisu izazova s kojima se organizacije suočavaju u rutinskoj upotrebi GenAI-a je nedostatak jasne strategije za GenAI.

Martina Čizmić | 22.07.2024. / 10:43

Umjetna inteligencija, ilustracija (Foto: Getty Images)

Organizacije diljem svijeta entuzijastično koriste i investiraju u generativnu umjetnu inteligenciju (GenAI). No, koje regije i zemlje predvode u njenom korištenju? Prema rezultatima globalne studije koju je za SAS izradio Coleman Parkes Research Ltd., Kina prednjači u korištenju generativne umjetne inteligencije, dok SAD vodi u potpunoj implementaciji ove tehnologije. Kineski poslovni donositelji odluka izvještavaju da 83 posto njihovih organizacija koristi GenAI, više nego u Ujedinjenom Kraljevstvu (70 posto), SAD-u (65 posto) i Australiji (63 posto). Međutim, organizacije u SAD-u su ispred u smislu zrelosti i potpune implementacije GenAI tehnologija s 24 posto, u usporedbi s 19 posto u Kini i 11 posto u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Što to znači u smislu globalnog ekonomskog utjecaja umjetne inteligencije i GenAI-a? U izvješću iz 2023., McKinsey je procijenio da GenAI može dodati ekvivalent od 2,6 bilijuna do 4,4 bilijuna dolara godišnje kroz različite promjene što je usporedivo s cjelokupnim BDP-om Ujedinjenog Kraljevstva u 2021. godini. Ovo povećava ukupni utjecaj umjetne inteligencije za 15 posto do 40 posto.

Otkaz, ilustracija Skoro polovica europskih građana smatra kako će implementacija umjetne inteligencije rezultirati otkazima

Globalno istraživanje donosi uvid u razlike među regijama

S obzirom na ove ekonomske implikacije, SAS i Coleman Parkes su ciljali 1.600 donositelja odluka iz različitih industrija, uključujući bankarstvo, osiguranje, javni sektor, biološke znanosti, zdravstvo, telekomunikacije, proizvodnju, maloprodaju, energetiku i komunalne usluge te profesionalne usluge. Najmanje organizacije koje su sudjelovale u istraživanju zapošljavaju između 500 i 999 ljudi, dok najveće zapošljavaju više od njih 10.000.

Različite regije pokazale su različite stope implementacije politika korištenja GenAI-a. Sjeverna Amerika je vodeća regija sa stopom potpunog korištenja i implementacije GenAI-a od 20 posto, slijede APAC s 10 posto te LATAM s 8 posto, dok je Europa na začelju s 7 posto. U regiji APAC 71 posto organizacija je implementiralo politike korištenja GenAI-a, dok je u Sjevernoj Americi taj postotak 63 posto. Europa bilježi 59 posto, a LATAM 52 posto. Kada je riječ o namjenskim budžetima za ulaganje u GenAI u sljedećoj financijskoj godini, APAC predvodi s 94 posto, slijedi Europa s 91 posto, Sjeverna Amerika s 89 posto te LATAM s 84 posto.

Iako Kina predvodi u stopama usvajanja GenAI-a, veće usvajanje ne znači nužno učinkovitu implementaciju ili bolje povrate, rekao je Stephen Saw, generalni direktor u Coleman Parkesu. Zapravo, SAD je prednjači u utrci s 24 posto organizacija koje su u potpunosti implementirale GenAI u usporedbi s 19 posto u Kini.

Umjetna inteligencija, ilustracija Brojne kompanije trećeg gospodarstva svijeta ne namjeravaju implementirati AI u poslovanje

Industrije i funkcionalni odjeli prihvaćaju GenAI različitim stopama

Podaci pokazuju da bankarstvo (17 posto), telekomunikacije (15 posto) te osiguranje i profesionalne usluge (11 posto) predvode druge industrije u smislu uključivanja GenAI-a u svakodnevne poslovne operacije prema raznim metrikama. Maloprodaja je na 10 posto, dok je javni sektor primjerice na 9 posto, kao i zdravstvo, a proizvodnja na 7 posto. U svakodnevnoj upotrebi GenAI-a telekomunikacije (29 posto), maloprodaja (27 posto) i bankarstvo (23 posto) su vodeće industrije, a slijede osobne usluge (23 posto) i osiguranje (22 posto) dok su ostali ispod 20 posto. Unutar organizacija, odjeli prodaje (86 posto), marketinga (85 posto) i IT-a (81 posto) najviše koriste ili planiraju koristiti GenAI, nakon čega slijede financije i proizvodnja s 75 posto

S bilo kojom novom tehnologijom, organizacije moraju proći fazu otkrivanja, razdvajajući hype od stvarnosti, kako bi razumjele složenost stvarne implementacije. Dosegli smo ovaj trenutak s generativnom AI, rekao je Bryan Harris, izvršni potpredsjednik i CTO u SAS-u. Kako izlazimo iz ciklusa hypea, sada je riječ o svrhovitom implementiranju i isporuci ponovljivih i pouzdanih poslovnih rezultata zahvaljujući GenAI-u.

Rani korisnici nalaze mnoge prepreke u korištenju i implementaciji GenAI-a

Prvi na popisu izazova s kojima se organizacije suočavaju u rutinskoj upotrebi GenAI-a je nedostatak jasne strategije za GenAI.

Umjetna inteligencija Umjetna inteligencija pomogla i tržištu osobnih računala

Samo 9 posto lidera koji su sudjelovali u istraživanju navode da su izrazito upoznati s usvajanjem GenAI-a u svojoj organizaciji. Među ispitanicima čije su organizacije u potpunosti implementirale GenAI, samo 25 posto kažu da su izrazito upoznati sa strategijom usvajanja GenAI-a. Čak i oni donositelji odluka odgovorni za odluke o investiranju u tehnologiju nisu upoznati s AI-em – uključujući one u organizacijama koje su ispred krivulje usvajanja.

Devet od deset viših tehnoloških donositelja odluka priznaje da ne razumiju u potpunosti GenAI i njegov potencijalni utjecaj na poslovne procese. S 45 posto, CIO-i predvode u poznavanju strategije usvajanja AI-a u svojim organizacijama. No, samo 36 posto glavnih tehnoloških direktora (CTO) kaže da su u potpunosti upoznati.

Unatoč ovom nedostatku razumijevanja, većina organizacija (75 posto) kaže da su izdvojile proračune za ulaganje u GenAI u sljedećoj financijskoj godini.

Ostali izazovi uključuju nedostatak podataka za fino podešavanje velikih jezičnih modela (LLM) te odgovarajućih alata za uspješnu implementaciju AI-a. IT lideri organizacija su najviše zabrinuti za privatnost (7 posto) i sigurnost podataka (75 posto). Samo desetina organizacija kaže da su potpuno spremne za usklađivanje s nadolazećim regulacijama AI-a.

Istovremeno, neki rani korisnici već bilježe značajne prednosti: 89 posto izvještava o poboljšanom iskustvu i zadovoljstvu zaposlenika, 82 posto štedi operativne troškove, a 82 posto navodi veće zadržavanje kupaca.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti