Posljednjih godina sve više ljudi kupuje na internetu. Uz razvoj brojnih e-trgovina, tome je kumovala i pandemija kad su ljudi bili prisiljeni ostati u svojim domovima pa su im jedino bile dostupne trgovine - na internetu.
No, što se najviše kupuje? DPDgroup proveo je među više od 23 tisuće ispitanika iz 21 europske zemlje istraživanje o navikama kupaca na internetu "e-shopper barometar". Istraživanje se fokusiralo na 2021 godinu kad je 15,5 posto svih europskih kupnji obavljeno putem interneta.
Kako izgleda hrvatski kupac na internetu?
Istraživanje je otkrilo i nekoliko zanimljivih podataka o hrvatskim kupcima na internetu. Tako 86 posto svih hrvatskih online kupnji obavljaju redoviti e-kupci koji u prosjeku kupuju oko 37 puta godišnje te vjeruju kako kupnja putem interneta smanjuje stres te štedi vrijeme i novac. Udio redovitih e-kupaca ostao je konstantan od početka pandemije i predstavlja 43 posto ukupnih hrvatskih e-kupaca. Od ukupnog broja online kupaca 51 posto redovitih e-kupaca čine žene, a najveći udio e-kupaca ima između18 i 29 godina. Hrvatsko tržište nastavlja privlačiti i nove e-kupce: šest posto populacije je po prvi puta isprobalo online kupnju tek za vrijeme pandemije u 2020. godini, te dodatnih tri posto je to prvi put učinilo u 2021.
Iako europski e-kupci najviše naručuju proizvode iz kategorije hrana i piće, Hrvati ipak nisu među njima. Prema istraživanju e-shopper barometar Hrvati su najviše naručivali proizvode iz kategorije moda (53 posto), potom proizvode iz kategorije ljepota i njega (48 posto) a potom obuću (46 posto).
Zanimljivo je kako muškarci najviše naručuju proizvode iz kategorije high-tech/electronicsa (46 posto), dok žene najviše naručuju proizvode iz kategorije moda (65 posto). Obuća i teški kućni namještaj jedine su kategorije koje su porasle u online prodaji od 2019, ali u Hrvatskoj se bilježi i porast te učestalost kupnje svježe hrane tijekom pandemije. Najveći pad u kupnji zabilježen je u kategoriji dodaci i nakit.
Glavni pokretač odabira web stranice je povjerenje, stoga hrvatski e-kupci uglavnom preferiraju poznate robne marke, a čak 16 posto redovitih e-kupaca tvrdi da uvijek kupuju na istim web stranicama. Također, 73 posto hrvatskih redovitih e-kupaca već je kupovalo online na stranim internet stranicama, najviše europskim, a zatim kineskim.
Kao najvažnija karika u cjelokupnom lancu iskustva online kupnje pokazala se dostava. Trenutak kada digitalno iskustvo postaje opipljivo. U tom smislu, iskustvo dostave ostaje vrlo pozitivno za hrvatske redovite e-kupce, naime čak 78 posto redovnih e-kupaca smatra da je isporuka njihove posljednje online kupnje bila lagana i jednostavna. Također, mlađa populacija smatra važnim aspektom e-kupovine besplatnu dostavu i povrat, dok stariji e-kupci najbitnijom stavkom smatraju vjerodostojnost kupovine, odnosno poseban fokus pridaju skrivenim dodatnim troškovima.
Zanimljivo je i kako 90 posto Hrvata preferira dostavu na kućnu adresu, no ipak ove godine možemo primijetiti porast preferencija pri odabiru alternativnih mjesta dostave poput Pickup lokacija za preuzimanje paketa i paketomata. Uz sve, e-kupci i dalje žele da postavke isporuke budu što jednostavnije i transparentnije poput praćenja puta paketa u stvarnom vremenu, više alternativnih mogućnosti isporuke i odabira dana i mjesta dostave. Poznavanje točnog jednosatnog okvira dostave paketa i napredne obavijesti napredovale su na ljestvici, nedvojbeno odražavajući želju onih koji rade od kuće da izbjegnu prekide tijekom važnih ili aktivnih trenutaka svog radnog dana. Tako će čak 47 posto redovitih e-kupaca prije obaviti kupnju putem e-trgovine ako znaju da im dostavlja dostavna služba koja ima vremenski okvir unutar jednog sata.
Očekivanja su sve veća
Istraživanje je pokazalo i kako su očekivanja potrošača postala sve veća te su sve više počeli obraćati pažnju na detalje, a fokus im je sada usmjeren i na neke druge segmente izuzev same dostave (poput održivosti, alternativnih lokacija za dostavu i sl.) Povećanje ekološke i društvene svijesti, kao posljedica pandemije, pridonijelo je rastu savjesne e-kupovine kojoj potrošači sve više teže. Više nego ikad, potrošači razmišljaju o utjecaju svoje kupovine na njihove lokalne zajednice te o njihovoj društvenoj i ekološkoj odgovornosti.
Na europskoj razini e-kupci smatraju da je održivost odgovornost robnih marki ili tvrtki te zato čak 69 posto redovnih e-kupaca očekuju da robne marke i proizvođači budu održiviji. U Hrvatskoj 45 posto redovitih e-kupaca kupuje ekološki prihvatljive proizvode kada je to moguće, ali samo njih 36 posto je spremno platiti više za održive proizvode ili usluge.