Hrvatska ICT industrija, unatoč stalnom rastu, i dalje hvata korak s konkurencijom u EU. Dijelom je tome odgovrno i zaostajanje jednog velikog dijela gospodarstva, ponajprije malih i srednjih poduzeća, koja još uvijek nisu provela digitalizaciju.
To je prijetnja konkurentnosti gospodarstva koju ne bi smjeli dozvoliti, posebno jer u Hrvatskoj imamo dovoljno znanja i uspješnih primjera digitalizacije u čitavom nizu sektora i tvrtki različitih veličina, koji bi mogli potaknuti i inspirirati ostale poduzetnike na ubrzanje usvajanja digitalnih tehnologija, upozorili su iz udruge HUP-ICT.
Kako bi potaknuli poduzetnike na digitalizaciju, organiziraju poslovnu konferenciju Digitalna (R)evolucija koja će se održati 28. studenog u Mozaik centru u Zagrebu, a koja će pokazati konkretne primjere digitalizacije u domaćim tvrtkama, educirati i pokrenuti razmjenu znanja i iskustva o digitalizaciji među poduzetnicima.
Iz HUP-ICT-a pokazali su da je u segmentu malog I srednjeg poduzetništva i na globalnoj razini izazov potaknuti poduzetnike na korištenje tehnologija za inoviranje i za stvaranje novih poslovnih modela, s obzirom da većina poduzetnika ulaže u tehnologije kako bi povećali internu produktivnost (njih 56 posto) i produktivnost zaposlenika (njih 32 posto).
Digitalizacijom možemo značajno povećati produktivnost poslovanja, i što se tiče smanjenja troškova i što se tiče optimalne organizacije internih procesa. I to je važan dio digitalne transformacije na koji trebamo više poticati pa i educirati domaće poduzetnike jer ako u tom dijelu zaostaju u vrlo kratkom vremenu će izgubiti konkurentnost. No, pravi potencijal primjene digitalnih tehnologija u poslovanju je otvaranje novih poslovnih prilika putem inoviranja u smislu novih ili poboljšanih proizvoda, otkrivanja novih tržišnih niša i stvaranja novih poslovnih modela, a na to želimo inspirirati poduzetnike. Na skorašnjoj konferenciji Digitalna (R)evolucija4.0 cilj nam je ukazati na obje ove dimenzije digitalne transformacije i kroz primjere motivirati što veći broj hrvatskih poduzeća da aktivnije krenu u ovom smjeru, izjavio je Ivan Maglić, član Izvršnog odbora HUP-ICT udruge i programski direktor Digitalne (R)evolucije.
Na zaostajanje u digitalizaciji, posebno u segmentu malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj upozorila je i Europska komisija u izvješću Digitalno desetljeće Europe: Digitalni ciljevi do 2030. godine. Europska komisija je među preporukama istaknula da bi Hrvatska trebala ubrzati i procese digitalizacije poslovanja i poduzeća uz javne potpore radionicama i treninzima, povećanje sudjelovanja u postojećim programima (financiranja), posebno među malim i srednjim poduzećima. Također, iz EK nas potiču na povećanje broja ICT stručnjaka, i to na način povećanja kapaciteta obrazovnog sustava, ali i konkretnih mjera zadržavanja tih stručnjaka u zemlji, pa onda i privlačenja više ICT studenata i stručnjaka u Hrvatsku.
Digitalna tehnologija je pokretač produktivnosti. Svi koji se žele razvijati u biznisu moraju brzo usvajati tehnologije. Male tvrtke su često agilnije u usvajanju pojedinih poslovnih procesa od velikih, no važno je koristiti tehnologiju i za poboljšanje internih procesa i za inoviranje koje omogućuje otvaranje novih prilika na tržištu. Digitalizacija ne mora nužno biti skupa niti je put u nepoznato, i mi u HUP-ICT-u konferencijom Digitalna (R)evolucija upravo to želimo pokazati domaćim poduzetnicima, izjavio je Hrvoje Balen, predsjednik HUP-ICT udruge.
Iz HUP-ICT su pokazali i konkretne primjere za digitalizaciju poslovanja u različitim industrijama, a koje pokazuju kako se prilično jednostavno i konkretno mogu u svakodnevnom poslovanju primijeniti kompleksne tehnologije, poput umjetne inteligencije (AI), proširene stvarnosti (AR) i robotizacije.
Ericsson Nikola Tesla je pokazao rješenje razvijeno u Hrvatskoj koje korištenjem tehnologije proširene stvarnosti omogućuje raznim službama za potporu korisnicima i serviserima mnogo pametniju organizaciju i učinkovitije rješavanje problema i raznih preventivnih pregleda na terenu. Na primjeru IKEA-e je pokazana korisnička aplikacija iza koje stoji kompletni sustav potreban za uspješnu digitalnu transformaciju. CROZ je pokazao primjenu velikih jezičnih modela (poput ChatGPT-a) u poslovnom okruženju na jednostavnom primjeru unaprjeđenja poslovanja - iz obične mail komunikacije možemo izvući kontekst i informacije koje prije nismo mogli. U kombinaciji s korištenjem internih podataka o klijentu dobivamo potpuno nove mogućnosti i saznanja koje mogu donijeti prednost na tržištu.
Kroz uvođenje tehnoloških inovacija, suvremenih komunikacijskih rješenja, automatizacije i umjetne inteligencije, mnoge rutinske zadatke mogu preuzeti sustavi, čime se pomaže zaposlenicima da budu još produktivniji. Ova transformacija omogućuje zaposlenicima da se fokusiraju na zadatke koji zahtijevaju ljudsku kreativnost, analitičke sposobnosti i donošenje odluka temeljenih na kompleksnim podacima. Time se potiče stvaranje novih radnih mjesta i dodane vrijednosti koja značajno podiže konkurentnost poduzetnika na tržištu, izjavio je Miroslav Kantolić, dopredsjednik Izvršnog odbora HUP-ICT Udruge.
Uz neizostavnu upotrebu digitalnih tehnologija, uprava i to menadžment uspješnih kompanija udaraju tempo promjena i objedinjuju sve organizacijske resurse unaprjeđujući organizacijsku strukturu i procese. Taj zajednički napor menadžmenta, digitalnih stručnjaka i cijele organizacije na pametan i dobro vođen način rezultira uspješnim projektima digitalizacije, izjavio je Vladimir Kosanović, dopredsjednik Izvršnog odbora HUP-ICT udruge.