Među brojnim autonomnim automobilima na kojima rade tvrtke i istraživači diljem svijeta, povremeno se pojavi neki koji je po nečemu poseban. Takav je autonomni legendarni DeLorean (kojeg se svi sjećamo iz filmova Povratak u budućnost) koji su istraživači sa Sveučilišta Stanford odlučili naučiti - driftati.

Za one koji nisu upoznati s izrazom "driftanje", radi se o potezu prilikom kojeg stražnji dio automobila "klizi" dok prednji stoji na mjestu.

Iako bi mogli pomisliti da su istraživači sa Stanforda uključili driftanje kako bi se dobro zabavili (sigurno je da je i to igralo ulogu), zapravo su se odlučili na driftanje kako bi testirali sigurnost autonomnog automobila i putnika u njemu.

Baš kao što je DeLorean u filmu vozio mladić po imenu Marty, tako i autonomnim DeLoreanom upravlja "vozač" Marty, kojem u ovom slučaju zaista nije bilo bitno kako izgleda i koliko je duga staza koju mora odvesti. Važno je bilo samo da u program budu unesene dobre koordinate. I Marty je odvozio cijelu trasu bez ikakve pogreške ili problema.

 

No, da driftanje autonomnog automobila nije samo impresivno vizualno dostignuće pokazuje i podatak kako je cijeli tim istraživača radio mjesecima kako bi isprogramirali nekoliko minuta spektakularnih poteza.

Računalo u samom DeLoreanu prvo je zabilježilo kako automobilom upravlja čovjek, a potom su inžinjeri preveli te podatke u program koji je izveo autonomno driftanje, a koji bi u budućnosti mogao pomoći autonomnim automobilima da lakše izbjegnu nepredviđene situacije na cesti.

Pokušavamo razviti automatsko vozilo koje može napraviti manevre u hitnim situacijama ili na skliskim površinama kao što je snijeg ili led, istaknuo je jedan od članova tima Chris Gerdes. Željeli bismo razviti automatsko vozilo koje može koristiti svo trenje između gume i ceste kako bi izbjeglo bilo kakvu nesreću, naravno u granicama zakona fizike.

Istraživači su otkrili kako je driftanje zapravo veoma dobar način za testiranje samog vozila. Jer, kod klasične vožnje, vozač usmjeri automobil u smjeru u kojem želi ići, pritisne gas i krene. Kod driftanja to sve "pada u vodu"-

Odjednom automobil je usmjeren u potpuno krivom smjeru od onoga u kojem se kreće. Volanom kontrolirate brzinu, a gas je taj koji utječe na rotaciju, dok kočnica određuje koliko ćete brzo promijeniti smjer kretanja. Morate razumijeti što se događa i kako reagirati, a to je nešto u čemu se mnogi vozači ne snalaze i vozilo postaje nestabilno, pojasnio je Jonathan Goh.

Većina automobila na cesti opremljena je ESC ili Electronic Stability Control sustavom koji bi trebao spriječiti automobil da se nađe u tom nestabilnom stanju. No istraživači su, proučavajući profesionalne vozače, uspjeli analizirati njihove poteze i pretočiti ih program koji savršeno reagira u nestabilnim situacijama.

Sljedeći korak je pokazati da Marty i njegov DeLorean mogu isto ovo napraviti u ekstremnim uvjetima kiše, snijega i leda.

Ako uspijemo osmisliti kako da sigurno upravljamo automobilom u najsigurnijim i najnesigurnijim situacijama, bit će nam lakše povezati sve točke između toga, zaključio je na kraju Goh.

 


Izvor: University Stanford