Tisuće ljudi svakodnevno trguju na internetu, pogotovo putem različitih specijaliziranih Facebook grupa ili putem internetskih oglasnika. Neki tako prodaju svoje rukotvorine, drugi prodaju ili kupuju kuće, automobile, školske knjige ili pak sitnice poput satova i bižuterije.

Kako se zašititi prilikom kupnje na internetu?

Kako prepoznati prevaru na Facebooku?

Ne nasjedajte na lažne e-mailove

No, prednosti takvog oblika trgovine nisu prepoznali samo korisnici već i hakeri i prevaranti. Kako se kupovina i prodaja putem interneta velikim dijelom temelji na povjerenju između dvije strane - kupca i prodavatelja - tako postoje i ljudi koji će to iskoristiti za svoju dobit.

Princip rada je često veoma jednostavan - netko (prevarant) oglasi prodaju nekog predmeta po povoljnoj cijeni, a kad mu se javi potencijalni kupac (žrtva), traži da mu se uplati novac na poseban račun u banci ili putem PayPala. Nakon toga ili uopće ne pošalje dogovoreni i plaćeni predmet ili pak pošalje predmet koji je lošije kvalitete odnosno ne odgovara onome što je plaćeno.

Međutim, u posljednje vrijeme pojavio se još jedan način prevare koji ne cilja kupce, već one koji su oglas postavili. Javio nam se čitatelj koji je svoj oglas objavio na internetskom oglasniku Njuškalo.

Imam objavljen oglas na Njuškalo.hr. Neki dan sam dobio SMS poruku sa servisa GMX, da je osoba zainteresirana za moj oglas i da joj pošaljem odgovor u vezi cijene na mail (koji je u SMS poruci), započinje svoj slučaj naš čitatelj, inače stručnjak za računalnu sigurnost.

Upravo zbog činjenice da se bavi računalnom sigurnošću posumnjao je u ispravnost poruke te je poduzeo određene korake kako bi se zaštitio.

Pošto sam odmah shvatio da se radi o nekoj prijevari, upotrijebio sam stari mobitel s Android sustavom i javio se na navedeni mail. Nakon njihovog odgovora nestale su mi sve poruke, slike i kontakti iz imenika - mobitel se je doslovce zamrznuo, prepričao je svoje iskustvo naš čitatelj i dodao kako je jednostavnom pretragom na internetu otkrio kako nije ni prvi ni jedini kojem se to dogodilo.

Čitao sam po netu da se čak instalira ransomware koji instalira CryptoLocker pa traži i otkupninu da se mobitel otključa, dodao je naš čitatelj.

S obzirom na to da je na ovaj način haker ili prevarant mogao doći do osobnih podataka kako korisnika tako i do brojeva mobitela njegovih kontakata, upitali smo Njuškalo jesu li upoznati s ovakvom vrstom prevare i što poduzimaju po tom pitanju.

Nismo imali prijavu vezano uz slučaj koji navodite, a svaku prijavu provjerimo i upozorimo korisnike na koje može imati utjecaja, ističu iz Njuškala i dodaju: Sve oglase za koje utvrdimo ili dobijemo prijavu da su lažni, prijevarni ili štetni za korisnika po provjeri uklanjamo sa stranice, a malicioznim korisnicima onemogućujemo daljnje oglašavanje.

Upravo zato preporučuj svim korisnicima da budu oprezni kod primanja poruka ili e-maila nepoznatih pošiljatelja i da svakako provjere je li komunikacija legitimna. Također, korisnici mogu pronaći sve upute kako bi znali prepoznali lažne SMS poruke, lažne stranice (phishing) te upute za općenitu sigurnost na internetu.

No, svoj dio edukacije i opreza moraju odraditi i sami korisnici. Zato na Njuškalu pokušavaju savjetima educirati korisnike i pomoći im da izbjegnu neugodne situacije.

Konstantno educiramo korisnike na našim stranicama, redovito osvježavajući sadržaj vezan uz sigurnost korištenja Njuškala. Komunikacija između korisnika putem njihovih telefona odvija se izvan Njuškala, dok je naša preporuka uvijek korištenje Njuškalo poruka kao sigurnijeg kanala. Kontinuirano unapređujemo mehanizme tehničke zaštite, kako bi osigurali korisnicima što sigurnije korištenje usluga i zaštitu podataka, pojašnjavaju na kraju iz Njuškala.

Bez obzira koristite li Njuškalo ili koji drugi internetski oglasnik, budite oprezni i nemojte putem SMS-a ili e-maila slati osobne podatke, preslike osobne iskaznice ili bankovne kartice kako biste izbjegli mogućnost krađe identiteta. I, naravno, svaki pokušaj prevare prijavite kako biste spriječili daljnju prevaru.