Elon Musk je ovaj tjedan napokon prikazao toliko iščekivani robotaksi, automobil bez volana i papučica gasa i kočnice koji bi jednom trebao prevoziti ljude na sličan način na koji to danas rade i klasični taksiji, no uz jednu veliku razliku - u njemu neće biti vozača.
Iako su svi odavno svjesni Muskovih planova, investitori su se nadali kako će saznati neke detaljnije i konkretne informacije o samom vozilu i robotaksi-servisu, no čini se kako nisu previše oduševljeni s onim što su vidjeli te je dan nakon predstavljanja cijena Tesline dionice pala za skoro 9 posto.
Ono što je Musk rekao i najavio zvuči itekako obećavajuće - proizvodnja Cybercaba mogla bi početi već prije 2027. godine, a cijena ovog vozila mogla bi biti niža od 30 tisuća dolara. U aktualnoj situaciji, smatra analitičar Forrestera Paul Miller, tako se nešto ne čini realnim jer smatra da će u nekom kratkoročnom razdoblju Tesla “ekstremno teško” moći ponuditi vozilo po takvoj cijeni. Smatra da je, bez vanjskih subvencija ili prodaje vozila s gubitkom, prilično nerealno očekivati da će Teslin automobil takve cijene pojaviti tijekom ovog desetljeća.
Osim Cybercaba, Musk je najavio i kako očekuje da će njihov softver za autonomno upravljanje Teslinim postojećim vozilima (FSD) koji će moći potpuno samostalno upravljati vozilom, bez nadzora vozača (što je potrebno danas), biti dostupan sljedeće godine u Teksasu i Kaliforniji.
Osim na vozila, Musk je veliki naglasak stavio i na robotiku te je najavio kako je Teslin Optimus “najveći proizvod u povijesti” koji će nam jednom moći pomagati u svemu što radimo - od košenja trave, obavljanja kućanskih poslova pa do čuvanja djece. Iako na eventu We, robot nije spomenuo kada bi Optimus mogao biti dostupan, ranije je rekao da bi to moglo biti već do kraja 2025. godine.
No kao što je to bio slučaj s nekim prošlim Muskovim konferencijama i velikim najavama, analitičari naglašavaju kako je šef Tesle prikazao svoju viziju budućnosti, ali nije dao neki konkretan vremenski okvir koji bi mogao biti realističan za ispunjenje te vizije.
Analitičari Jeffries tako naglašavaju kako od svih spomenutih velikih najava Tesla neće imati nikakvih kratkoročnih benefita jer, kada su u pitanju robotaksiji i robot Optimus, riječ je o tehnologiji koja bi potencijalno mogla biti primjenjiva za više godina. Slično su naglasili i analitičari Barclaysa u kojem posebno kritiziraju činjenicu da nismo saznali neke konkretne detalje - i dalje nisu objavljene informacije o progresu FSD-a, niti podaci koji bi ukazivali na poboljšanje ovog sustava, već je naglasak bio kako budućnost Tesle pripada autonomiji i umjetnoj inteligenciji.
Tko će se kladiti protiv Muska?
Ne bi bili iznenađeni ako krene rasprodaja dionica tijekom sljedećih tjedana, kako se momentum stvoren prije eventa bude ispuhao, stoji u napomeni analitičara Piper Sandlera.
Događaj općenito nije ispunio očekivanja na više razina - od nedostatka podataka vezanih uz FSD, ekonomskih podataka o dijeljenju prijevoza pa do tržišne strategije, objavili su iz Morgan Stanleyja, također upozoravajući da će Teslina dionica biti pod pritiskom.
Slična je stvari s Optimus robotom za kojeg dio stručnjaka sumnja da bi već sljedeće godine mogao postati dio nekih kućanstava. Dev Nag iz tvrtke QueryPal smatra kako takve robote u kućanstvima ne treba očekivati još 5 ili više godina jer i dalje postoje brojni izazovi koji su pred njima - od preciznog kretanja do navigacije između ljudi i kućnih ljubimaca. Umjesto kućnog pomoćnika, ovi bi se roboti prvo mogli dokazati u tvornicama i skladištima i tek ih onda možemo očekivati u našim domovima.
Događaj na kojem je Musk prikazao kako vidi budućnost prijevoza i robotike prošao je upravo onako kako smo to mogli ranije pretpostaviti - uz prikaz proizvoda, velike najave i upitnike vezane uz dolazak tih proizvoda na tržište.
Ipak, iako se njegove najave čine neostvarivim u kratkom roku, pitanje je tko će se kladiti protiv Muska. Dovoljno je samo pogledati kakav portfelj proizvoda ima i za sebe - Tesla je danas daleko najvrjednija automobilska kompanija po tržišnoj vrijednosti, njegove rakete astronaute prevoze u svemir i na ISS, zahvaljujući tisućama satelita poslanih u orbitu danas je moguća komunikacija i brz pristup internetu na mjestima na kojima je to prije bilo nemoguće, a zahvaljujući čipu koji je njegova tvrtka Neuralink ugradila u glave paraplegičara, oni danas mogu igrati igre, komunicirati, objavljivati sadržaj na društvenim mrežama i slično.
Upravo zato bit će iznimno zanimljivo pratiti razvoj njegovih vozila i robota i hoće li se (i kada) ta njegova futuristička vizija prijevoza i robotskih pomoćnika ostvariti.
Izvor: CNBC