Izgleda da svaka priča o startupima počinje s nekoliko prijatelja koji su odlučili raditi zajedno. Tako je počela i ona o startupu Vollo, online platformi za pretraživanje, uspoređivanje i kupovinu autobusnih karata. Marko Jukić, Darko Škulj i Igor Pravdić, prijatelji s fakulteta Multimedije u Varaždinu, našli su se prošle godine i odlučili udružiti snage. Iako su ih poslovi odveli u različitim smjerovima, svaki od njih specijalizirao se u određenom sektoru, što se pokazalo kao dobitna kombinacija za stvaranje uspješnog proizvoda.

Rađanje i ostvarivanje ideje

„Sjećam se ljeta kad se Marko vratio iz Azije u Hrvatsku, bio je negdje na obali i pokušavao isplanirati putovanje na jedan od otoka. Bio je frustriran zbog kaosa pri pretraživanju informacija o polascima trajektnih linija. To je bio okidač zbog kojeg smo shvatili da se prijevoznički sektor mora nekako digitalizirati i da bismo se mogli okušati u tome“, započinje priču Darko Škulj, UX/UI dizajner i jedan od osnivača.

„Od tog poziva do prve prodane karte prošlo je manje od godinu dana. Mislim da je najizazovniji dio bio okupljanje ekipe jer je svatko od nas radio puno radno vrijeme, a na proizvodu smo počeli raditi paralelno, u takozvanoj trećoj smjeni. Iako smo nas trojica činili solidan setup, nedostajala nam je još jedna karika, netko tko će nam pomoći da dignemo proizvod na noge. Do Aleksandra Ruskog, četvrtog osnivača, došli smo preko prijatelja i odmah smo kliknuli. Nakon toga smo sa sigurnošću znali da će proizvod ugledati svjetlo dana“, objašnjava Darko.

Iako su bili smješteni u tri različita grada, a neki od njih su imali stalne poslove, za pet mjeseci uspjeli su postaviti proizvod na noge, predstaviti ga korisnicima te prodati prvu kartu. Tim trenutno broji desetak zaposlenih, što in-house, što vanjskih suradnika, koji uskaču ovisno o potrebi. S obzirom da su iskustvo gradili u agencijama i surađivali s mnogim stručnjacima, znaju na koja vrata treba pokucati u slučaju da im zatreba pomoć.

Proces nastanka startupa

„Posljednje četiri godine proveo sam u firmama koje puno ulažu u procese kroz koje se na učinkovit i uspješan način kreće u izradu proizvoda, od briefa do puštanja na tržište. Neke od njih nakon izlaska na tržište i dalje prate rezultate i potrebe korisnika te su aktivno uključene u njegov razvoj. To iskustvo nam je itekako pomoglo u početku da na pravi način pristupimo izradi i našeg proizvoda“, otkriva Darko, koji je bogato iskustvo skupio u tvrtkama Proximity, Infinum i Five.

Za uspješno funkcioniranje startupa vrlo je bitna i dobra suradnja između timova. Dok su članovi produkcijskog tima razvijali web sučelje, članovi prodajnog tima paralelno su radili na potpisivanju ugovora s prijevoznicima jer je nakon razvoja samog proizvoda bilo nužno ubaciti sadržaj te omogućiti korisnicima pretraživanje, uspoređivanje i kupovinu karata. Vollo je dosad ostvario suradnju s čak 80% prijevoznika u Hrvatskoj, a želja im je povećati tu brojku.


Osim kvalitetne ekipe, za uspješan proizvod jako je važan i vizualni identitet. „Jedna od niti vodilja pri osmišljavanju imena bila je naravno dostupnost domena, ali i neka lako pamtljiva riječ koja nema već vezano značenje na hrvatskom jeziku. Prilikom izrade logotipa odlučili smo se za kombinirani znak koji sadrži i skriveni simbol. S obzirom da je naš proizvod digitalan, vrlo je bitno da njegova primjena funkcionira na svim medijima na koje će se aplicirati. Unutar imena VOLLO, slova LL su izdvojena te smo od njih napravili sjedalice koje čine simbol koji može funkcionirati i zasebno, na manjim primjenama vizualnog identiteta, kao na primjer na ikonama za mobilne aplikacije“, objašnjava Darko.

Konstantno unapređivanje

Svi koji su dio startup svijeta znaju da izbacivanje proizvoda nije kraj procesa već početak. Zbog toga se Vollo odlučio i na redizajn homepagea.

„Puno smo radili na korisničkom iskustvu i gledali da cijeli proces usporedbe, odabira i kupovine karte bude što jednostavniji. Skupljali smo povratne informacije korisnika i promatrali njihovo ponašanje prilikom korištenja usluge te smo na osnovu tih informacija donosili odluke. Prva verzija homepagea sadržavala je pozadinski video čiji je cilj bio predstaviti destinaciju. U našem slučaju to su bili otoci, odnosno obala prema kojoj cirkulira najveći dio putnika. Iako je video bio statični kadar otoka prema kojem su vozili brodići, feedback koji smo dobili od korisnika ukazao nam je da ih taj video asocira na transport brodićima te je slao krivu poruku. Novi redizajn stavlja veći fokus na sami vizualni identitet Volla, a to je ljubičasta boja koja zauzima većinu prvog ekrana i na jednostavan i učinkovit način povećava prepoznatljivost“, objašnjava Igor Pravdić, front-end developer.

„Na naslovnicu smo dodali i druge sadržaje koji su relevantni za korisnike, kao na primjer najvažnije autobusne stanice, najpopularnije destinacije s cijenama, zadnje objave s bloga te popis prijevoznika s kojima surađujemo. Vrlo je važno bilo i svaki element responzivno prilagoditi za mobilne uređaje te korisnicima omogućiti što bolje korisničko iskustvo budući da jako veliki broj korisnika, čak 60%, našu uslugu koristi upravo preko mobilnih uređaja“, otkrio je Igor.
Redizajnom su nastojali optimizirati i performanse front-enda te smanjiti vrijeme učitavanja stranice, jer se prema statistikama na svaku sekundu gubi 10-15% korisnika.

Uspješno suočavanje s izazovima

Uhodana ekipa nije naišla na puno problema prilikom razvoja proizvoda, ali tu i tamo su se susreli s pokojim izazovom.
Za Darka je iz dizajnerske perspektive izazovno bilo dizajniranje za e-commerce jer je veliki fokus na konverziji i vrlo je važno poznavati ciljanu publiku te jasno definirati potencijalne kupce koji će koristiti uslugu. „Boja jednog dugmeta može na kraju biti presudna da kupac ne završi kupovinu i napusti stranicu“, kaže Darko.

Igoru je najveći izazov bio prebaciti Darkov dizajn u kod i pritom zadržati njegovu prvotnu ideju bez odstupanja. Drugi izazov bio je prilagoditi stranicu svim uređajima (cross-devices), svim platformama (cross-platform) i svim preglednicima (cross-browsers), odnosno optimizirati stranicu da na svim uređajima korisnik ima podjednako korisničko iskustvo.

Planovi za budućnost

„Trenutno radimo na razvoju mobilnih aplikacija koje možete uskoro očekivati na tržištu, a ono čime se konstantno bavimo je poliranje proizvoda. To je proces koji nikad neće stati jer konstantno treba pratiti ponašanje korisnika te na najbolji mogući način interpretirati feedback i nadograđivati proizvod paralelno s razvojem tehnologije na tržištu“, otkriva Darko i zaključuje: „Ekspanzija, konstantno povećanje baze prijevoznika cilj je kojem težimo, no do toga nas čeka dosta izazova s kojima se moramo suočiti, kao i lokaliziranje proizvoda i usluge za druge zemlje“.