Zaposlenici diljem svijeta, a posebno u SAD-u, masovno daju otkaze, mijenjaju poslove i sve se kraće zadržavaju u istoj tvrtki. Prije dvije godine bi ovakvo ponašanje bilo znak za “veliku uzbunu”, međutim, danas se ovaj pokret naziva Great Resignation.
Omjer snaga se naglo promijenio, moć izbora je sada u rukama zaposlenika, a ne više toliko poslodavaca. Zaposlenici su jasno i glasno počeli govoriti što točno misle. Samo u SAD-u je oko 19 miljuna radnika dalo otkaz od travnja ove godine, a 48 % populacije također aktivno traži posao ili razmišlja o boljim opcijama.
SAD je samo predvodnica trenda koji se, kao i pandemija koronavirusa, ubrzano širi po cijelom svijetu. Istraživanje McKinseya iz rujna ove godine, koje je provedeno među zaposlenicima i poslodavcima u Australiji, Kanadi, Singapuru, UK i SAD-u, pokazalo je da čak 40 posto zaposlenika planira napustiti trenutni posao tijekom sljedećih tri do šest mjeseci.
I ono najzanimljivije - zaposlenici daju otkaze i kada nemaju u planu ili nisu dogovorili sljedeći posao - čak 36 posto ispitanika koji su u posljednjih šest mjeseci otišli iz neke tvrtke, nisu to napravili zbog boljeg posla ili bolje prilike.
Ovaj trend je, uz ugostiteljski sektor, posebno prisutan u IT sektoru gdje je, uz veliku potražnju za zaposlenicima sa specifičnim znanjima i godinama iskustva, i konkurencija dosegla do sada neviđene razmjere. Rad od doma (work from home) je izbrisao geografske lokacije i barijere, svatko može raditi za bilo koga iz svakog kutka svijeta.
Postavljena su nova pravila igre, sada tvrtke aktivno i neumorno traže i kontaktiraju potencijalne zaposlenike, te se domišljaju novim i inovativnim ponudama i prijedlozima kako bi privukli talentirane i iskusne kadrove.
Maja Tirić, glavni recruiter za hrvatsko tržište u američkoj IT tvrtki Newfire Global Partners, koja je urede u Zagrebu otvorila prije godinu dana, ovoga je i te kako svjesna u svakodnevnom poslu.
Potencijalne kandidate tražimo online, na društvenim mrežama, grupama, redovito oglašavamo otvorene pozicije, pitamo za preporuke, doslovno smo “online detektivi”. I kada nađemo odgovarajući profil osobe i kontaktiramo ju, vrlo često i ne dobijemo odgovor jer danas za takva tražena zanimanja kandidati dobiju ponude svaki tjedan od različitih poslodavaca, ističe Tirić.
Obzirom na situaciju i izazove pronalaska stručnog kadra, tvrtke se odlučuju na aktivnosti koje su nekada bile najčešće vezane za visoko pozicionirane menadžerske poslove, ili najuvjerljivije modele TV prodaje. Tako Newfire organizira DevOps Hiring Day, dan kada devops inženjeri mogu u jednom danu dobiti ponudu za posao, bonus za potpisivanje ugovora do četiri tisuće dolara (oko 26 tisuća kuna) ili čak i novi MacBook M1 Pro. I to nije sve...
Trenutno smo u potrazi za devops inženjerima koje je vrlo zahtjevno regrutirati i zaposliti, jer ih nema mnogo na tržištu, a i kada ih kontaktiramo, vrlo su zadovoljni uvjetima trenutnog posla, te traže nove i izazovne projekte na kojima će dalje razvijati svoja znanja i vještine. Stoga im, uz vrlo dobre uvjete i zanimljivije projekte, nudimo i različite povlastice, kao i našim zaposlenicima koji nam preporuče dobre kandidate. Ako njihovog kandidata zaposlimo, onda i oni mogu dobiti bonus za preporuku, pojasnila je Tirić.
Uz visoke plaće, bonuse i moderne gadgete, tvrtke nude i po dva mjeseca plaćenog godišnjeg, mogućnost preseljenja i rada iz drugih ureda diljem svijeta, te veliku fleksibilnost radnog vremena i lokacije rada.
Naši zaposlenici imaju opciju rada iz ureda u Zagrebu, ali to ne uvjetujemo, odnosno fleksibilni smo oko radnog vremena i lokacije. Svaki zaposlenik može sam odabrati najbolji model i može ga prilagođavati kako god želi, a da odgovara njegovom privatnom životu i obavezama. Bilo koja lokacija s internet vezom može biti radno mjesto, a potičemo i zaposlenike da sami organiziraju radno vrijeme. Fleksibilnost je najbitnija, odgovorila je Tirić, te dodala: Uz to potičemo zaposlenike da koriste mogućnost rada i s drugih lokacija u kojima imamo ured (trenutno Ukrajina, a uskoro i Costa Rica, Malezija i Kanada), ta tako uživo rade s kolegama iz tima ali ujedno i upoznaju drugu kulturu i radeći za Newfire iskuse život u drugim državama.
Stručnjaci nude odgovore na ovaj novi trend i objašnjavaju da “staro normalno” jednostavno više ne funkcionira. Zaposlenici su dobili jedinstvenu priliku da iskuse i probaju da je i “novo normalno” moguće i da funkcionira daleko bolje od staroga.
Danas se zaposlenici bude netom prije prvog video sastanka, sređuju se od struka nagore i zamućuju pozadinu da kolege ne vide kako im je stan u neredu. Imaju više vremena za obitelj, prošetati psa, pojesti ručak u miru - imaju izbor. Stoga i ne čudi da zaposlenici, umjesto dolaska u ured, odabiru najbliži izlaz i daju otkaze, vjerujući da je nešto bolje odmah iza ugla. A prema svemu sudeći taj će se trend samo nastaviti.
Poslodavci će se sve više morati boriti za dolazak i odanost zaposlenika, mijenjati uvjete i pristupe, ali i povećavati fleksibilnost oko lokacije i radnog vremena. To što novije generacije zaposlenika mijenjaju posao u prosjeku svakih dvije do pet godina, ne treba gledati nužno kao negativan trend jer zapošljavanje novih kadrova može donijeti i benefite kao što su nova iskustva, razmišljanja i načini rada, čime na kraju svi dobivaju, i kompanije i zaposlenici i klijenti, zaključuje na kraju Tirić.