Kineski znanstvenici ruše tvrdnje američkog fizičara da je Oumuamua svemirska letjelica, ali nitko još nije odgovorio na najvažnije pitanje

Kontroverzne tvrdnje uglednog američkog fizičara Avija Loeba da je neobičan svemirski objekt Oumuamua, koji je prije pet godina prohujao Sunčevim sustavom na neobičnom putovanju, zapravo izvanzemaljska letjelica tim kineskih znanstvenika pokušao je srušiti u novoj studiji.

Branimir Vorša | 15.09.2022. / 10:45

Asteroid Oumuamua (Foto: AFP)
Asteroid Oumuamua (Foto: AFP) (Foto: AFP)

Sunčevim sustavom je prije pet godina prohujao objekt neobičnog oblika nazvan Oumuamua (Izviđač). Sjajan, crvenkaste boje, duguljastog oblika, procijenjene dužine između 91 i 9150 metara i s brzinom kretanja od 25,7 kilometara u sekundi, Oumuamua je ušao u naš sustav i prošao pored Sunca. Kada je kanadski astronom Robert Weryk u listopadu 2017. prvi put primijetio Oumuamuu u teleskopu, taj je objekt već bio na izlasku iz Sunčeva sustava.

Otkriće svemirskog "izviđača" zbunilo je astronome i nitko nije sa sigurnošću znao što je Omuamua ili pak što nije. Samo je jedan vodeći američki znanstvenik bio voljan reći ono što su drugi možda samo mislili.

Slika nije dostupna Ugledni astronom ne odustaje: U novoj knjizi objašnjava zašto vjeruje da nas je 2017. posjetila izvanzemaljska inteligencija

Brzina, smjer i oblik Oumuamue bili su mogući znaci da se radi o izvanzemaljskoj letjelici. Mora se razmotriti mogućnost umjetnog podrijetla za Oumuamuu, napisao je Avi Loeb, fizičar sa sveučilišta Harvard u studiji iz 2021. godine. Njegovo stajalište o tome da je Oumuamua možda svemirska letjelica te da je treba istražiti u skladu s tim izazvalo je kontroverze.

No, sad jedan kineski tim znanstvenika pokušava srušiti jedan ključni dio Loebova argumenta,  koji glasi: ako je Oumuamua izvanzemaljski brod, onda bi ga moglo pokretati supertanko svjetlosno jedro, koje proizvodi pogon hvatanjem fotona sa zvijezda. U oskudnim podacima koje imamo o Oumuamui nema znakova svjetlosnog jedra, tvrdi kineski tim znanstvenika u svojoj recenziranoj studiji, koja je prihvaćena za objavljivanje u znanstvenom časopisu Astronomy and Astrophysics.

Zaključujemo da je mogućnost da Oumuamua ima svjetlosno jedro vrlo malo vjerojatna, rekao je za Daily Beast Shangfei Liu, astronom s kineskog Sveučilišta Sun Yat-sen u Zhuhaiju.

Loeb vidi propuste u radu kineskih kolega

Loeb se sa zaključkom kineskih kolega, naravno, ne slaže te ističe njihove propuste.

Postoji nekoliko točaka koje su autori previdjeli, rekao je Loeb za The Daily Beast.

Argument kineskih znanstvenika svodi se na to da su svjetlosna jedra, koja hvataju fotone na način na koji brodska jedra hvataju vjetar i sve su popularniji način pokretanja svemirskih letjelica koje gradimo ovdje na Zemlji, obično veliki kvadratni objekti koji odražavaju puno svjetlo ili vrlo malo svjetla. Sve ovisi o kutu promatrača, kao i o tome koliko se letjelica na koju je svjetlosno jedro pričvršćeno okreće, pišu kineski znanstvenici u svojoj studiji.

Drugim riječima, Oumuamua je trebao biti jako svijetao na nekim točkama, a na drugima gotovo nevidljiv. No, na svom čudnom putovanju Oumuamua nije bio dovoljno jake svjetline. Da se radilo o svjetlosnom jedru, varijacija svjetline trebala bi biti puno veća, istaknuo je Shangfei.

Prikaz Oumuamue koji je objavila European Space Agency (Foto: AFP) Harvardski astrofizičar tvrdi: Umjesto za naseljenim planetima, trebali bismo tragati za izvanzemaljskim sondama

Oblik svjetslosnog jedra

Loeb tvrdi da ipak postoji još jedno objašnjenje za Oumuamuinu relativnu tamu, a to je oblik mogućeg jedra. Kineski znanstvenici pretpostavljaju da bi, kada bi Oumuamua bila letjelica sa svjetlosnim jedrima, imala ravno jedro. Ravno jedro reflektiralo bi više svjetla u najsjajnijim trenucima nego, recimo, konkavno jedro, pojasnio je američki fizičar.

Loeb je isto tako rekao i da radi s Breakthrough Initiative, znanstvenim start-upom koji je osnovao rusko-izraelski milijarder Jurij Borisovič, na svjetlosnim jedrima u obliku kišobrana, u sklopu projekta svemirske sonde Starshot.

Jedro, kakvo jedro?

Cijeli argument o obliku mogućeg jedra zapravo bi mogao biti sporan.

Oumuamua bi mogla biti svemirska letjelica u drugim oblicima, priznao je Shangfei. Drugim riječima, možda uopće nema jedro i umjesto toga se može oslanjati na neku drugu vrstu pogonskog sustava.

Astronomi općenito vjeruju da bi Oumuamua, pod pretpostavkom da je to doista svemirska letjelica, imala svjetlosno jedro jer je, prema našem vlastitom iskustvu, takvo jedro najbolji način da letjelica putuje tako velikom brzinom. Nema puno drugih tehnologija koje znamo, a koje bi mogle lako objasniti Oumuamuin brzi let kroz Sunčev sustav.

Ipak, nikada nije sigurno pretpostaviti da bi izvanzemaljci zauzeli isti pristup dizajnu svemirskih letjelica kao i čovjek.

Prikaz Oumuamue koji je objavila European Space Agency (Foto: AFP) Ako ste se ponadali, ipak nisu izvanzemaljci: Znanstvenici otkrili što je misteriozna Oumuamua

Šanse da izvanzemaljske civilizacije posjeduju puno napredniju tehnologiju od nas vrlo su vjerojatne, po mom mišljenju, rekao je za Daily Beast David Specht, astronom sa Sveučilišta u Manchesteru.

Novi problemi

Na koncu, ako je Oumuamua izvanzemaljski brod i nema jedro, još uvijek postoje dva problema. Jedan potkopava Loebove pretpostavke, a drugi potkopava stajališta kineskog tima.

Problem za Loeba je taj što su naša promatranja brzog objekta jasno pokazala da nešto reflektira Sunčevu svjetlost pod čudnim kutevima tijekom svojeg putovanja pored sunca. Ako je Oumuamua svemirski brod, ali ta reflektirajuća površina nije jedro, o čemu je onda točno riječ?

Možda je Oumuamua bio oštećen, teoretizira Loeb, odgovarajući na taj problem. Reflektirajuća površina možda uopće nije jedro, već samo površinski sloj otrgnut od većeg predmeta, kaže američki fizičar.

Problem za Shangfeija i njegove kolege je objasniti kako je Oumuamua postigao tako veliku brzinu ako nema jedro, a da zapravo nije moguća vanzemaljska letjelica bilo koje vrste.

I kineski znanstvenici, poput Loeba, imaju teorije oko tog problema. Možda Oumuamua, što god to bilo, ispušta plin koji povećava brzinu kao što to rade neki kometi.

Vjerujemo da se to može objasniti nekim prirodnim fenomenima, pišu Shangfei i njegov tim.

Misterij ostaje

Kako se misterij koji okružuje Oumuamuu produbljuje i uključuje se sve više znanstvenika, postoje najmanje dvije stvari oko kojih se svi slažu. Prva je da nemamo dovoljno podataka da sa sigurnošću kažemo što je Oumuamua. Druga je da bismo idući put trebali biti spremni, s više teleskopa, boljim matematičkim modelima i možda čak i posebnim svemirskim sondama.

Izvor: Daily Beast