Kriju li se izvanzemaljci na ovom planetu? Pronađen dosad najbolji kandidat za tekuću vodu i život izvan Sunčeva sustava

Znanstvenici su identificirali novi egzoplanet kao glavnog kandidata za izvanzemaljski život, s potencijalnom tekućom vodom i atmosferom poput Zemljine.

Branimir Vorša | 10.07.2024. / 13:30

Egzoplanet LHS 1140 b
Egzoplanet LHS 1140 b (Foto: Benoit Gougeon, Université de Montréal)

Ljudi su oduvijek bili očarani mogućnošću pronalaska života izvan Zemlje. Nedavno otkriće pokazuje da bi potraga uskoro mogla i uroditi plodom. Međunarodni tim znanstvenika identificirao je egzoplanet LHS 1140 b kao jakog kandidata za utočište izvanzemaljskog života. Taj zaključak temelji se na podacima NASA-ina svemirskog teleskopa James Webb (JWST), koji je otkrio da bi LHS 1140 b mogao imati ocean tekuće vode i atmosferu bogatu dušikom.

Vizualizacija egzoplaneta HD 189733b Kemikalija odgovorna za miris trulih jaja otkrivena na egzoplanetu koji već ima zloglasnu reputaciju

Od svih trenutačno poznatih egzoplaneta umjerenog pojasa, LHS 1140 b mogao bi biti naš najbolji izbor da jednog dana neizravno potvrdimo tekuću vodu na površini izvanzemaljskog svijeta izvan našeg Sunčeva sustava, ističe Charles Cadieux sa Sveučilišta Montreal i glavni autor nove studije koja je trenutačno dostupna na repozitoriju arXiv i koja čeka znanstvene recenzije.

Nije nezamislivo daleko od nas...

Egzoplanet, udaljen 48 svjetlosnih godina od nas u zviježđu Kit, nalazi se unutar takozvane "zlatne zone" svoje zvijezde, gdje su uvjeti taman pogodni za postojanje tekuće vode.

LHS 1140 b, mase oko šest puta veće od Zemljine, kruži oko male zvijezde crvenog patuljka na udaljenosti dovoljnoj da se stvori voda. Znanstvenici su otkrili da je znatno manje masivan od očekivanog, što sugerira da je riječ, ili o "mini-Neptunu" od plina ili "mega-Zemlji" s vodom. Koristeći JWST teleskop i druge teleskope, kao što su Hubble i Spitzer, proveli su spektroskopsku analizu te su otkrili da je LHS 1140 b vjerojatno vodeni ili snježni svijet sa stjenovitom jezgrom.

Zamišljeni planet Vulkan Mislili su da su otkrili Spockov planet Vulkan, a onda su primijetili nešto čudno

Početna analiza pokazuje da bi egzoplanet mogao imati gustu atmosferu sličnu Zemljinoj. To je prvi put da smo ikada vidjeli naznaku atmosfere na stjenovitom ili ledom bogatom egzoplanetu nastanjive zone, kaže dr. Ryan MacDonald sa Sveučilišta u Michiganu.

Možebitni dokaz postojanja zraka na drugom svijetu

Potrebna su dodatna JWST promatranja, ali atmosfera bi mogla biti bogata dušikom, koji čini 78 posto Zemljine atmosfere. LHS 1140 b jedan je od najboljih malih egzoplaneta u nastanjivoj zoni koji može podnijeti gustu atmoasferu i možda smo upravo pronašli dokaz o postojanju zraka na ovom svijetu, dodje MacDonald.

Sinkrona orbita LHS 1140 b znači da je jedna strana stalno okrenuta prema svojoj zvijezdi. Iako bi to mogla biti smrznuta 'snježna gruda', tekuća voda mogla bi postojati na toj zagrijanoj strani. Ako ima atmosferu, možda ima i ocean promjera oko 3840 kilometara, s površinskom temperaturom oko ne previše hladnih 20 °C.

WASP-107b Svemirski teleskop James Webb razotkrio misterij prozračnosti bizarnog egzoplaneta

Taj planet, sa svojom relativno mirnom zvijezdom u usporedbi sa sustavom TRAPPIST-1, nudi jedinstvenu priliku za proučavanje svijeta koji potencijalno podržava život. Znanstvenici su optimistični u pogledu daljnjih istraživanja i mogućnosti potvrde uvjeta za održavanje života.

Izvor: Daily Mail