zimo mobile logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
Upravljaj obavijestima
  • Prijavi se na newsletter
  • Imaš priču? Pošalji
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
Nova TV
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
  • zimo logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
  • Dnevnik.hr
  • Vijesti
  • Sport
  • Showbizz
  • Lifestyle
  • Putovanja
  • Zdravlje
  • Biznis
  • Zabava
  • Teen
  • Tv
Društvene mreže

Lauc reagirao na "topničku pripremu" pandemijskog marketinga za jesen te odgovara je li pandemija gotova i trebamo li se cijepiti

Je li pandemija gotova i trebamo li se cijepiti? Znanstvenik Gordan Lauc u najnovijoj objavi na svojem Facebook profilu pokušao je dati odgovore na ta pitanja.

Branimir Vorša | 18.08.2021. / 09:20 komentari

Podijeli

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Da je domaćem znanstveniku Gordanu Laucu više manje dosta pandemije i nije novost, jer kako je i sam rekao još krajem prošle godine, otad se puno manje bavi pandemijom. Lauc smatra da je Hrvatska uspjela prelomiti drugi val pandemije bez uvođenja najstrožih mjera zatvaranja poput nekih drugih stranih zemalja te da je najgore zapravo iza nas. No i dalje ostaju dva pitanja na koje Lauc pokušava odgovoriti, a ona glase, je li pandemija gotova i trebamo li se cijepiti?

tri vijesti o kojima se priča Pad asteroida, ilustracija Sad znamo i to NASA-ino superračunalo provelo 400.000 simulacija i sve upućuju na istu godinu u kojoj će Zemlja biti uništena Televizor, ilustracija Naglasak na iskustvu Umjetna inteligencija mijenja sve: Kako će izgledati televizori u budućnosti? Šokantan sadržaj na telefonu, ilustracija Uznemirujuće Zastrašujući trend širi se internetom: Jeste li naišli na ovakve videozapise na društvenim mrežama?

Povod za novi javni istup na društvenim mrežama Lauc je našao u kako kaže, topničkoj pripremi pandemijskog marketinga za nadolazeću jesen. Laucovu Facebook objavu prenosimo u cjelosti.

Pandemijski marketing već neko vrijeme provodi 'topničku pripremu' za jesen pa osjećam potrebu da napišem jedan malo dulji tekst na tu temu. Za one kojima je već dosta pandemije i ne žele se s njom više opterećivati počet ću s kratkim odgovorima na pitanja iz naslova.

1) Je li pandemija gotova?

Nekoliko dana prije Božića napisao sam da ću se puno manje baviti pandemijom, jer je tada postalo jasno da je Hrvatska bez uvođenja najstrožih mjera uspjela prelomiti drugi val pandemije. To naravno nije značilo da više neće biti zaraženih, teško bolesnih i umrlih, no već tada je bilo jasno da je najgori dio pandemije (u smislu širenja epidemije) iza Hrvatske. U svim zemljama u kojima je više od polovine populacije cijepljeno i/ili preboljelo sigurno je da je najgore već prošlo. A i to najgore, nije bilo niti blizu toliko strašno koliko su nas plašili. Na slici nedvojbeno vidimo da je u 2020. i 2021. umrlo više ljudi no prethodnih godina, no taj porast nije toliko velik da bi opravdao gubitak temeljnih stečevina modernog društva. Nažalost pandemija je postala ogromni globalni biznis i postoje vrlo jaki lobiji koji se trude da planetu zadrže u pandemijskom stanju što je dulje moguće. To je ono što nazivam pandemijskim marketingom koji provode markentigaši pandemije. Oni imaju gotovo neograničena financijska sredstva za marketing pandemije i neće se sami zaustaviti. Njih treba zaustaviti pravna država.

2) Trebamo li se cijepiti?

Cjepiva su nedvojbeno učinkovita u zaštiti pojedinca na način da smanjuju rizik za teški oblik bolesti, to znači da se svakako trebaju cijepiti svi oni kojima prijeti teški oblik bolesti, u prvom redu stariji, pretili i jako uplašeni (to su tri najznačajnija faktora rizika za teški oblik bolesti). Cjepiva nisu učinkovita u sprječavanju širenja virusa, tako da argument 'cijepi se da zaštitiš druge' ne stoji. Ideja postizanja kolektivnog imuniteta cijepljenjem nije realna i bilo kakvi pritisci na one koji se ne žele cijepiti nisu opravdani. Njima treba jednostavno reći da je rizik cijepljenja puno manji od rizika 'živog' virusa, a kako nećemo uspjeti iskorijeniti virus, oni koji se neće cijepiti će u nekom trenutku gotovo sigurno biti zaraženi živim virusom. Covid-potvrde koje cijepljenima daju nekakva dodatna prava su ne samo nepotrebne, već i iznimno opasne budući da takve potvrde ljudima kažu da više ne moraju biti oprezni i tako u biti potiču širenje virusa.

A sada sitna slova za one koje treba dodatno uvjeravati u ovo što sam napisao gore. Na početku sitnih slova da razjasnimo zašto ovo uopće pišem. Prije više od godinu dana Vlada me pozvala da ju savjetujem u području pandemije COVID-19. Pozvali su me zato što sam ja i formalno i sadržajno jedna od najkompetentnijih osoba u Hrvatskoj u tom području. Imam više znanstvenih radova iz područja epidemiologije od bilo kojeg epidemiologa u Hrvatskoj (Ozren Polašak ima više radova iz epidemiologije od mene, no kao ni ja, niti on nije epidemiolog – epidemiologija je struka koja zahtijeva formalnu specijalizaciju). Vodim Znanstveni centar izvrsnosti u personaliziranoj medicini, te Centar kompetencija u molekularnoj dijagnostici, što su najveći državni projekti u tim područjima. Vodim i privatni znanstveni institut koji je prema evaluaciji Svjetske banke prema nekoliko kriterija najbolja znanstvena institucija u Hrvatskoj. Moje kompetencije ne osporava niti jedan ozbiljan znanstvenik. Oni koji ih osporavaju i u nedostatku bilo kakvih argumenata kojima bi osporili moje tvrdnje govore da sam kvazi-znanstvenik, šarlatan ili nešto slično su ili jalni (tu nema pomoći – jal nam je nacionalni sport), ili podlegli masovnoj psihozi o kojoj sam pisao prije neki dan (njih treba liječiti), ili provode pandemijski marketing (što je posao za službe koje se bave nacionalnom sigurnosti).

Kad smo riješili pitanje kompetencija, idemo na sadržaj poruke koju želim prenijeti. Nema dvojbe da je SARS-CoV-2 uzrokovao tešku bolest i/ili smrt brojnih ljudi. To ne osporava nitko razuman. No kada pogledamo smrtnost u Europi, viškovi smrtnosti koje vidimo u 2020. i 2021. su evidentno prisutni, no nisu drastično veći no primjerice 2017. godine. Prema prvim procjenama smrtnosti to je trebalo izgledati puno gore. Da smo početkom 2020. znali stvarnu opasnost koja nam prijeti od ovog virusa, niti jedna zemlja ne bi uvodila drastične mjere zatvaranja kakve su provodili u većini zemalja. A da stvar bude još gora, te drastične mjere zatvaranja zapravo nisu imale gotovo nikakav učinak, što najbolje vidimo na primjerima Češke, Slovačke, Mađarske i Slovenije, koje su imale puno, puno strože mjere od Hrvatske, a na kraju su imali više umrlih od nas. Osobna odgovornost i oprez je naravno zaštitila velik broj ljudi od zaraze, no razne zabrane i ograničenja rada su tu imale vrlo mali učinak, a uzrokovali su puno štete.

Iako se to 'iznutra' možda ne vidi jasno, Hrvatska se nikada (osim u ožujku 2020) prema strogosti mjera nije niti približila zemljama poput Irske, Slovenije, Češke, Slovačke. Krajem studenoga zatvorili smo restorane i kafiće, no to je bila posljedica ucjene jednog župana i člana saborske većine u tjednu kada se izglasavao proračun (koji se time javno hvali), a ne očekivanja da će zatvaranja već jako ograničenog ugostiteljstva bitno pridonijeti usporavanju širenja epidemije. Mislim da će biti jako zanimljivo jednog dana saznati što je to jednog arhitekta u poznim godinama navelo da ucjenjuje Vladu i traži nešto u području jako dalekom od njegovih kompetencija – osobno mislim da je to jako dobar primjer kako radi pandemijski marketing, te da uzrok problema nije u županu koji je mislio da radi nešto dobro, već u nekom 'stručnjaku' koji je odradio marketinški zadatak tako što je uvjerio tog župana da ucijeni vladu. Marketing je u medicini iznimno sofisticiran, jer kako nije dozvoljeno otvoreno reklamiranje, prodajni ciljevi se ostvaruju kombinacijom 'edukacije' (medijske, individualne i sl.) i raznih oblika lobiranja. Pandemijski marketing je tu samo preuzeo dobro razrađene modele i kanale za postizanje svojih prodajnih ciljeva. S time što ovdje ne mislim na cjepiva (iako je s cijenama koje danas postižu mRNA cjepiva i to postalo jako profitabilan biznis), već na 'industriju testiranja' koja okreće doslovno milijarde. Materijalni trošak testiranja je vrlo mali, tako da je cjelokupni prihod neki oblik dobiti (ili dohotka za ljude koji rade). Da vas podsjetim, vodim nacionalni Centar kompetencija u molekularnoj dijagnostici, stalni sam sudski vještak u području analize DNA, a imam i privatni DNA laboratorij. Jako dobro razumijem kako taj sustav funkcionira. Upravo zbog te prljavštine odlučio sam da se moj laboratorij (koji je polovinom 2020. imao veći kapacitet za qPCR testove od svih drugih laboratorija u državi zajedno) neće uključiti u testiranje, iako smo prošli validaciju za testiranje na SARS-CoV-2 i mogli smo taj test ponuditi na tržištu.

Cijepljenje je trenutno jako aktualna tema u Hrvatskoj, a pandemijski marketing me pokušao brendirati kao 'heroja antivaksera'. Kako sam ja jedan od istaknutih pro-vaksera, a i prvi sam ušao u agresivne medijske sukobe s antivakserima, to je potpuno apsurdno, no agresivni marketing može različite apsurdne stvari učiniti normalnima. Tu se opet treba zapitati kome je to u interesu. Od kada su se pojavila cjepiva ja vrlo argumentirano zastupam stav da je cjepivo način kako se pojedinac štiti od teškog oblika bolesti, no da odluku o cijepljenju treba donijeti svatko za sebe i da ne treba ljude prisiljavati ili ucjenjivati da se cijepe. Za velik dio populacije SARS-CoV-2 nije jako opasan virus i zašto ih prisiljavati da se cijepe protiv nečega što im realno nije potrebno. Na taj način samo narušavamo povjerenje u cjepiva, a postoji puno cjepiva koja su važnija od ovoga protiv SARS-CoV-2. Ako sada agresivnim nametanjem ovog jednog cjepiva (posebice, 3., 5. ili 27. doze) povećamo otpor prema primjerice cijepljenju protiv ospica, HPV-a i sl., uzrokovat ćemo ogromnu dugoročnu štetu.

U ovom trenutku cijepljenje se iz zaštite zdravlja pretvorilo u ostvarivanje 'ciljeva' koje je netko postavio, što je apsurdno. Država je osigurala dovoljno cjepiva i time je ispunila svoj zadatak. Svatko tko se želi cijepiti, može se cijepiti. Ovdje država još mora poraditi na dostupnosti cjepiva u najstarijim dobnim skupinama, jer su one nažalost zanemarene, no tu zadatak države prestaje. Nametane covid-potvrda kao metode prisile kako bi se ljudi cijepili je duboko pogrešno. Osim što narušavaju temeljne ljudske slobode, sada kada znamo da i cijepljeni mogu u značajnoj mjeri širiti virus (to vidimo na Islandu, Izraelu, UK) te potvrde su zapravo iznimno opasne. Izdati potvrdu „da je siguran“ nekome za koga znamo da sigurno nije siguran je 'ozbiljan nemar' koji može dovesti do većeg broja zaraženih.

Možda ste uočili da nisam niti spomenuo rizike nuspojava cijepljenja. To je namjerno. Mislim da ti rizici nisu vrijedni spomena. Naravno, rizici postoje, no rizik živog virusa je daleko veći od rizika cjepiva. Velik dio nas je već bio u kontaktu s virusom, a oni koji nisu, gotovo sigurno će doći u kontakt s virusom tijekom sljedeće zime. Cijepljenjem možemo smanjiti rizik tog kontakta. Mislim da bi svatko za sebe trebao donijeti odluku da želi smanjiti rizik i cijepiti se. No također mislim da nitko ne bi trebao nekoga drugoga nagovarati, ili na bilo koji izravni, ili neizravni način prisiljavati na cijepljenje.

PODIJELJENO 0 PUTA

Podijeli

aktualno najčitanije
Google priprema novu značajku za Android koja bi mogla biti veoma korisna
Još se ne zna kad
Google priprema novu značajku za Android koja bi mogla biti veoma korisna
Otkriven ključ trajnih simptoma dugog COVID-a
Pronađen u krvi pacijenata
Otkriven ključ trajnih simptoma dugog COVID-a
Inspirativna priča o istarskom pčelaru koji ne proizvodi samo med, već ima plemeniti cilj
Startaj Hrvatska 2025.
Inspirativna priča o istarskom pčelaru koji ne proizvodi samo med, već ima plemeniti cilj
Trebamo li puniti mobitele na 100 posto? Evo što kažu stručnjaci
Dobro je znati
Trebamo li puniti mobitele na 100 posto? Evo što kažu stručnjaci
Kampanja cijepljenja protiv raka vrata maternice spasila 1,4 milijuna života
U zemljama s niskim prihodima
Kampanja cijepljenja protiv raka vrata maternice spasila 1,4 milijuna života
Znanstvenici su pronašli ogromnu pukotinu ispod jednog od vulkana u našem susjedstvu
Što to točno znači?
Znanstvenici su pronašli ogromnu pukotinu ispod jednog od vulkana u našem susjedstvu
NASA-ino superračunalo provelo 400.000 simulacija i sve upućuju na istu godinu u kojoj će Zemlja biti uništena
Sad znamo i to
NASA-ino superračunalo provelo 400.000 simulacija i sve upućuju na istu godinu u kojoj će Zemlja biti uništena
Umjetna inteligencija mijenja sve: Kako će izgledati televizori u budućnosti?
Naglasak na iskustvu
Umjetna inteligencija mijenja sve: Kako će izgledati televizori u budućnosti?
Trebamo li puniti mobitele na 100 posto? Evo što kažu stručnjaci
Dobro je znati
Trebamo li puniti mobitele na 100 posto? Evo što kažu stručnjaci
Ovaj telefon trebao je pokrenuti novi trend na tržištu, no korisnici su mu pokazali palac dolje
Odustali od nasljednika?
Ovaj telefon trebao je pokrenuti novi trend na tržištu, no korisnici su mu pokazali palac dolje
Otkriven ključ trajnih simptoma dugog COVID-a
Pronađen u krvi pacijenata
Otkriven ključ trajnih simptoma dugog COVID-a
Zastrašujući trend širi se internetom: Jeste li naišli na ovakve videozapise na društvenim mrežama?
Uznemirujuće
Zastrašujući trend širi se internetom: Jeste li naišli na ovakve videozapise na društvenim mrežama?

Vezane vijesti

Ne propustite ni ovo

vijesti
Tjedan pojačanog nadzora kamiona i autobusa: Policija posebnu pozornost posvećuje vozilima za prijevoz djece
ROADPOL
Od danas velika akcija prometne policije u cijeloj zemlji: Evo koga će posebno kontrolirati
Nevrijeme u Italiji izazvalo poplave: Furlanija pod vodom, ljudi na krovovima čekaju evakuaciju
ima i nestalih
VIDEO Veliko nevrijeme u susjedstvu: Ljudi na krovovima čekaju evakuaciju, bujice nose automobile
BiH u crnom: Krenula je na trening, a on ju je dočekao i ubio
užas u mostaru
BiH u crnom: Krenula je na trening, a on ju je dočekao i ubio
show
Deni Karadža u osmoj epizodi showa Supertalent
''meni si 10/10''
Poslušajte što je to rasplakalo Maju Šuput: ''Zabio si mi nož u srce!''
Znate li da je Doris Dragović ujna Iris Livaje, supruge Marka Livaje
bila joj je na vjenčanju
Znate li kojoj poznatoj Hrvatici je Doris Dragović ujna?
Stela Rade prekinula koncert Senidah
"ne možeš ne primijetiti"
Drama u Zagrebu: Stela Rade prekinula nastup regionalne zvijezde zbog hitne intervencije
zdravlje
Kad probava stane: Što piti da se tijelo opet pokrene?
Pokrovitelj Donat
Kad probava stane: Što piti da se tijelo opet pokrene?
Visoko osjetljivo dijete: 12 znakova koji otkrivaju da imate malo empatično čudo
Piše psihologinja
Visoko osjetljivo dijete: 12 znakova koji otkrivaju da imate malo empatično čudo
7 namirnica bogatih proteinima koje žene starije od 50 godina trebaju jesti svaki tjedan
Za očuvanje mišićne i koštane snage
7 namirnica bogatih proteinima koje žene starije od 50 godina trebaju jesti svaki tjedan
zabava
Ovakva kupaonica postoji samo u Bosni! Pogledajte neuobičajeni dizajn
Dosjetljivo
Ovakva kupaonica postoji samo u Bosni! Pogledajte neuobičajeni dizajn
Medvjed im ušetao u kuću, ali nije bio spreman na ovakav otpor
Čovječe…
Medvjed im ušetao u kuću, ali nije bio spreman na ovakav otpor
Kako ga je nokautirala! Presudila obračun između muškaraca odlučnim udarcem pa pobrala ovacije
Ups...
Kako ga je nokautirala! Presudila obračun između muškaraca odlučnim udarcem pa pobrala ovacije
tech
NASA-ino superračunalo provelo 400.000 simulacija i sve upućuju na istu godinu u kojoj će Zemlja biti uništena
Sad znamo i to
NASA-ino superračunalo provelo 400.000 simulacija i sve upućuju na istu godinu u kojoj će Zemlja biti uništena
Umjetna inteligencija mijenja sve: Kako će izgledati televizori u budućnosti?
Naglasak na iskustvu
Umjetna inteligencija mijenja sve: Kako će izgledati televizori u budućnosti?
Trebamo li puniti mobitele na 100 posto? Evo što kažu stručnjaci
Dobro je znati
Trebamo li puniti mobitele na 100 posto? Evo što kažu stručnjaci
sport
Nigerija ostala bez plasmana na Svjetsko prvenstvo
DRUGI PUT ZAREDOM
Reprezentacija vrijedna 300 milijuna eura ostala bez nastupa na Svjetskom prvenstvu
Poraz Italije pomogao je Hrvatskoj, evo što nam još treba za izbjegavanje najtežih protivnika u ždrijebu SP-a
BLIZU SMO
Poraz Italije pomogao je Hrvatskoj, evo što nam još treba za izbjegavanje najtežih protivnika u ždrijebu SP-a
Gattusova sramota karijere: Norveška ih deklasirala utrpavši poker na njihovu terenu
TALIJANI NIKAD GORI
Gattusova sramota karijere: Norveška ih deklasirala utrpavši poker na njihovu terenu
tv
Supertalent: Audicijski nastup u dvanaestoj sezoni Supertalenta - Marina Godanj
KAKVA PJESMA!
Noćas nas je boljela duša, ali ju je Marina izliječila svojim nastupom!
U dobru i zlu: Lošim iznenađenjima nema kraja – što će sve poći po zlu ne propustite saznati u novim epizodama serije "U dobru i zlu"
U DOBRU I ZLU
Lošim iznenađenjima nema kraja – što će sve poći po zlu ne propustite saznati u novim epizodama serije "U dobru i zlu"
Supertalent: Audicijski nastup u dvanaestoj sezoni Supertalenta - Gabriel Hernandez
KAKAV SHOW!
Zombi apokalipsa! Mi smo skočili još dalje nego Maja! Jeste li se i vi prestrašili?!
putovanja
Rakija "liječi sve bolesti": 5 stvari koje niste znali o najpopularnijem piću s Balkana
Vatrena voda
Rakija "liječi sve bolesti": 5 stvari koje niste znali o najpopularnijem piću s Balkana
Mjesto u kojem svi žive uz istu ulicu dugu 9 kilometara
Hit na društvenim mrežama
Mjesto u kojem svi žive uz istu ulicu dugu 9 kilometara
Castagnole: Božanski recept za fritule na talijanski način
Venecijanske fritule
Castagnole: Božanski recept za fritule na talijanski način
novac
Nije više za život: Smrtonosno zagađenje u metropoli godišnje odnese više od 17.000 života
Grad koji ubija
Nije više za život: Smrtonosno zagađenje u metropoli godišnje odnese više od 17.000 života
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
ostalo 6 poslovnica
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
Ovo su milijarderi koji stoje iza carstva izgrađenog na jednostavnom, ali revolucionarnom izumu – šlagu bez mlijeka
Slatki imperij
Ovo su milijarderi koji stoje iza carstva izgrađenog na jednostavnom, ali revolucionarnom izumu – šlagu bez mlijeka
lifestyle
Ulična moda Zagreb u minici i visokim čizmama
I ženstvene čizme
Prva minica zagrebačke špice: Kombinacija s tankim najlonkama koju je teško ne primijetiti
Sanja Musić Milanović u metalik suknji i uskom kožnjaku
Izdanje za kazalište
Sanja Musić Milanović: Fantastična suknja uz koju uski kožnjak pristaje baš zakon
Stvari koje mačke vole raditi kada je vani hladno
Obožavaju toplinu
Sedam stvari koje mačke najviše vole raditi kada je vani hladno
sve
Ulična moda Zagreb u minici i visokim čizmama
I ženstvene čizme
Prva minica zagrebačke špice: Kombinacija s tankim najlonkama koju je teško ne primijetiti
Deni Karadža u osmoj epizodi showa Supertalent
''meni si 10/10''
Poslušajte što je to rasplakalo Maju Šuput: ''Zabio si mi nož u srce!''
Nigerija ostala bez plasmana na Svjetsko prvenstvo
DRUGI PUT ZAREDOM
Reprezentacija vrijedna 300 milijuna eura ostala bez nastupa na Svjetskom prvenstvu
 

Nastavi čitati

Društvene mreže
Divine
Divine

Dorsey u život vraća video platformu koju je ugasio 2017. godine, ali na malo drugačiji način

piše Martina Čizmić
Društvene mreže
WhatsApp, ilustracija
Opcija u razvoju

Korisnici WhatsAppa bit će oduševljeni: Evo što će koristiti umjesto telefonskih brojeva

piše Hrvoje Jurman
Društvene mreže
Mladić i djevojka s telefonima, ilustracija
Počela testiranja

WhatsApp uvodi promjenu koja se činila nezamislivom: Potpuno se mijenja dosadašnji način komunikacije

piše Hrvoje Jurman
Društvene mreže
Djeca i ekrani, ilustracija
Parlament će podržati zakon

Europska zemlja će zabraniti društvene mreže mlađima od 15 godina

piše Hina
Društvene mreže
Bluesky
Nije kriv algoritam

Isto je i za lijevo i desno nastrojene platforme: Manje kvalitetan sadržaj privlači više klikova

piše Hrvoje Jurman
Društvene mreže
Elon Musk
Kritike konkurencije

Musk i šefica Signala kritizirali WhatsApp: Šef X-a upozorava na “ogromnu sigurnosnu ranjivost”

piše Hrvoje Jurman
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Politika zaštite privatnosti
  • Politika o kolačićima
  • Dnevnik
  • Nova Plus
  • Gol.hr
  • Zadovoljna
  • Kreni Zdravo
  • NovaTV
  • DomaTV
Upravljaj obavijestima