Loša vijest za astronaute: Letovi u svemir mogli bi pogoršati erektilnu disfunkciju

Novo istraživanje naglašava potrebu rješavanja potencijalnih zdravstvenih rizika povezanih s istraživanjem dubokog svemira, s posebnim fokusom na očuvanje seksualnog zdravlja astronauta.

Branimir Vorša | 23.11.2023. / 13:25

Lansiranje rakete, arhiva (Foto: Amazon)

Istraživanje ssvemira može imati nepredviđene posljedice na ljudsko tijelo, budući da nedavna studija na štakorima izloženim simuliranim svemirskim okruženjima otkriva potencijalnu vezu između bestežinskog stanja, svemirskog zračenja i erektilne disfunkcije. Više od godinu dana nakon eksperimenta, štakori su pokazivali trajne znakove erektilne disfunkcije, prvenstveno pripisane galaktičkom kozmičkom zračenju.

Studija, koju je vodila fiziologinja Manuella Andrade sa Sveučilišta Florida State, baca svjetlo na prethodno zanemaren aspekt utjecaja svemirskih putovanja na ljudsko zdravlje. Prema Andradeinu timu, istraživanje ukazuje na to da simulirani svemirski let uzrokuje dugotrajno oštećenje neurovaskularne erektilne funkcije, što izlaže novi zdravstveni rizik koji treba uzeti u obzir pri istraživanju dubokog svemira.

Rezultati studije

Kineske rajčice iz svemira Kakav okus ima svemirska zelena salata, mladi luk ili rajčica? Kineski astronauti testirali mogućnost vrtlarenja u orbiti

Milijunima godina čovječanstvo se razvijalo unutar Zemljine gravitacijske sile i zaštitnog štita njezine atmosfere. Putovanje svemirom, koje je relativno kratko razdoblje u našem postojanju, uvodi izazove u ljudsku fiziologiju, uključujući gubitak gustoće kostiju i mišića, preraspodjelu tekućine, povećan rizik od raka, a sada i erektilnu disfunkciju, zbog izloženosti kozmičkom zračenju.

Studija, koja je objavljena u časopisu The FASEB Journal, usredotočila se na 86 mužjaka štakora izloženih simuliranim svemirskim uvjetima, uključujući mikrogravitaciju i različite doze simuliranog galaktičkog kozmičkog zračenja. Istraživači su uočili trajne učinke na vene i arterije koje krv dovode penis, pri čemu su galaktičke kozmičke zrake identificirane kao primarni krivci čak i nakon produljenog razdoblja oporavka.

Najštetnije promjene vaskularne reaktivnosti bile su prvenstveno uzrokovane galaktičkim kozmičkim zrakama, koje su opažene nakon produljenog perioda oporavka nakon simuliranog svemirskog leta, ističu autori navedene studije.

Tračak nade za astronaute

AxEMU astronautsko odijelo Moda osvaja svemir: Budući astronauti nosit će astronautska odijela s posebnim potpisom

Ipak, postoji i tračak nade. Fiziolog i urolog Justin La Favor sa sveučilišta Florida State sugerira da bi unatoč dugotrajnim negativnim učincima kozmičkog zračenja, intervencije usmjerene na puteve redoksa (kemijska reakcija kod koje dolazi do oksidacije i redukcije) i dušikovog oksida mogle potencijalno liječiti erektilnu disfunkciju.

Umirovljeni NASA-in astronaut Mike Mullane duhovito je opisao svoja iskustva u svemiru u razgovoru za Men's Health još 2014. godine. Nekoliko puta bih se probudio iz sna i imao sam trzaj kojim sam mogao probušiti kriptonit, slikovit je opis kojeg je spomenutom časopisu dao Mullane.