Crowdfunding ili prikupljanje novca za neki projekt od “nepoznatih” podržavatelja na internetu sve je popularniji način prikupljanja početnog kapitala za početak neke proizvodnje. I hrvatske tvrtke i startupovi koriste različite crowdfunding platforme kako bi ostvarili svoje projekte. Tako je, nakon više od dvije godine napornoga rada i priprema, hrvatski startup Modulos prije nekoliko dana lansirao svoju Kickstarter kampanju kojom prikupljaj novac za proizvodnju veoma zanimljivog i korisnog predmeta - inovativnog modularnog stola.

Matej Grozdanović, osnivač Modulosa, nije do ideje o izradi proizvoda od drveta došao sasvim slučajno. U obitelji ima dugu tradiciju stolarstva, a i on sam je u njoj boravio od malena. Iz te ljubavi prema drvetu, ali i potreba modernog života rodila se ideja o modularnom stolu koji bi se svojim oblikom mogao prilagoditi svakoj životnoj situaciji i potrebi.

Naime, osnovni elementi Modulosa su njegovi moduli - drvene ploče, koje se mogu spajati i tako oblikovati individualno prilagođen radni prostor. Uz raznovrsnost raspoloživih modula (i konstantno novih u pripremi), uvijek je moguće dobiti radnu površinu koja je idealna za vlasnika, čak i ako se odluči potpuno preurediti prostor, preseliti se u novi stan ili nabaviti novi uređaj koji se ne uklapa u postojeću radnu površinu stola.

Svaki modul ima mogućnost spajanja nogu na sva četiri ugla i spojiv je s drugim modulima sa sve četiri strane, zbog čega je moguće module proizvoljno rasporediti na površini. Time se omogućuju razne kombinacije - od raznih duljina stolova, preko raznih oblika radne površine pa sve do raznih visina nogu. Uz to, modularan dizajn ima još jednu veliku prednost – moguće je proizvesti module s različitim funkcijama, od raznih dockova za uređaje, ugradnje tehnologije poput bežičnog punjača za uređaje ili USB huba te raznih dodataka poput nosača za kablove.

Zanimljiva i nadasve praktična ideja, zar ne? Upravo su to prepoznali i podržavatelji na Kickstarteru koji su u samo nekoliko dana podržali projekt s trećinom potrebnog novca. Kako kampanja traje do 10. listopada, iskoristili smo priliku i porazgovarali s Matejem Grozdanovićem.

Možete li nam reći nešto o ekipi koja stoji iza projekta Modulos Desk?

Iza Modulosa stoji mali team koji na njemu radi već preko dvije godine. Ezra je partner u Modulosu, živi u SAD-u, a upoznali smo se prije nekoliko godina kad sam mu radio dizajn za jedan projekt koji je vodio. Kad sam došao do odluke o pokretanju Modulosa, pričao sam o tome i s njim i on se oduševio idejom i ponudio partnerstvo. Zatim je tu Katarina - moja djevojka i PR i social media menadžerica u Modulosu. Inače se bavi vođenjem društvenih mreža za jednu tvrtku, a prije toga je nakon završenog fakulteta radila kao novinarka. Uza sve svoje dužnosti, uspijeva mi i biti velika podrška i glas razuma u trenucima kad pomislim da je nešto preteško i da nećemo uspjeti. Na kraju, tu je i moj otac Dražen koji je stolar s preko 30 godina iskustva (on je treća generacija stolara) i koji je zaslužan za nastanak svih dosadašnjih prototipova. Njegovo iskustvo i svestranost su sasvim sigurno jedan od glavnih razloga da smo danas u mogućnosti svijetu prezentirati proizvod na koji smo iznimno ponosni! Na koncu sam tu i ja - službeno osnivač i CEO Modulosa, neslužbeno produkt, web i print dizajner, developer, stolarski pomoćnik - sve što je potrebno.

Kako ste došli na ideju stvaranja modularnog stola? Što vas je točno potaknulo?

Modulos je nastao prvenstveno iz potrebe, ali i iz želje za stvaranjem nečega novoga. U vrijeme kad sam ga osmislio, uistinu sam trebao dobar radni stol za sebe, ali sam tad kao podstanar živio u manjem stanu i bilo mi je žao ulagati novac u nešto što mi neće odgovarati kad se jednog dana preselimo. Pritom sam htio i kvalitetan stol, po mogućnosti i da ima neke fora funkcionalnosti s obzirom na to da sam zaljubljenik u gadgete. Tad mi je na pamet pala ideja o modularnoj radnoj površini s modulima koji imaju različite dodatne funkcionalnosti. Pretražio sam internet kako bi takav proizvod i kupio - a kad (dosta iznenađen) takvo što nisam našao, odlučio sam ga uz očevu pomoć proizvesti. Istovremeno sam bio i dosta frustriran činjenicom da često slušam ljude koji se žale da nemaju posla, ili poduzetnike koji se žale da slabo posluju, a istovremeno drvna industrija jako slabo uvodi inovacije. Stoga sam odlučio pokušati pretvoriti svoju ideju u proizvod, proizvod u biznis, biznis u brand - i tako dolazimo do točke gdje se nalazimo danas.

Kome je namijenjen stol - poslovnim korisnicima, privatnima?

Stol je iznimno svestran, pa je samim time namijenjen širokom spektru korisnika. Izvrsno je rješenje za urede, jer omogućuje fleksibilnost u uređenju, kao i promjenu rasporeda ureda i stolova bez potrebe za bacanjem starog namještaja i kupovinom novoga. U domu može biti fantastičan komad namještaja, kako zbog prekrasnog drveta od kojeg je izrađen, tako i zbog svoje posebnosti zbog koje definitivno nikad neće proći neopažen. Tu također omogućuje promjene u prostoru, korištenje i nakon selidbe u veći ili manji prostor, kao i nadogradnju novim modulima u slučaju potrebe za većim stolom ili oštećenja - a da se pritom ne baca stari komad namještaja i kupuje cijeli novi. Može biti korišten kao radni stol raznih dimenzija i oblika, niski stolić, noćni ormarić ili "hoklica".Noge se također mogu birati između metalnih i drvenih, kvadratnih ili okruglih, a kako se brand dalje razvija tako ćemo izdavati i dodatke koje će postojeći vlasnici Modulosa također moći koristiti, jer se samo dodaju na postojeći komad Modulos namještaja!

Istaknuli ste kako biste proizvodili stol od hrvatskog drveta u Hrvatskoj. Gdje bi bila smještena proizvodnja? Koliko bi ljudi radilo na tome?

U prvoj fazi proizvodnja će se odvijati na dvije lokacije: glavni dio obrade će se odrađivati u Virovitici kod naših genijalnih partnera iz Panonskog Drvnog Centra Kompetencija, dok će se finalizacija, kontrola kvalitete i pakiranje odrađivati kod nas u Batrini. Glavni razlog za ovu podjelu je činjenica da se Modulos izrađuje na modernim CNC strojevima čija je cijena iznimno visoka, stoga ćemo fazu po fazu proizvodnje polako seliti kod nas kroz investiranje novca ostvarenog od prodaje. Nakon što se postavi prva faza, trenutno očekujemo zapošljavanje dvije osobe kod nas (uz zaposlene kod naših partnera), a taj broj će se povećavati s postepenom selidbom faza proizvodnje u naše pogone, kao i sa širenjem ponude i plasiranjem novih rješenja na tržište.

Pokrenuli ste Kickstarter kampanju kako biste skupili sredstva za početak proizvodnje. Zašto baš Kickstarter, a ne klasični načini financiranja poput kredita ili investitora?

Kickstarter želimo iskoristiti za prikupljanje sredstava za prvu fazu proizvodnje, market research i promociju. Naravno, to može biti i dvosjekli mač (ukoliko kampanja ne uspije), no dali smo sve od sebe da kampanja uistinu bude odrađena na svjetskom nivou. Pokušavamo što više odraditi sami kroz ulaganje novca koji uprihodimo i ušteđevine. Imali smo već nekoliko zainteresiranih ljudi iz SAD-a koji su bili spremni na investiciju, no htjeli smo prije toga testirati proizvod na tržištu i ukoliko se pokaže uspješnim u slučaju potrebe za investicijom osigurati što bolje uvjete. Isto tako u kredit jednostavno smatram da nema smisla ulaziti ukoliko proizvod nije testiran od strane tržišta - ukoliko je ikako moguće treba investirati samo onaj novac koji ste spremni i izgubiti.

U samo nekoliko dana prikupili ste trećinu potrebnog novca jer se ljudima očito vaš proizvod sviđa. Jeste li imali pomoć prilikom osmišljavanja kampanje?

Kampanja je bila rađena gotovo u potpunosti po "sam svoj majstor" principu, iako smo odradili i dobar broj kava i konferencijskih poziva s ljudima koji imaju iskustva s crowdfundingom kako bi upili što više znanja, savjeta i kritika. Dizajn, web, promocije i PR smo odradili sami, no tu nam na ruku ide što unutar teama imamo veliku količinu stručnosti i iskustva na tim poljima. Za ostale stvari su nam uletjeli prijatelji, poput Vedrana i Igora iz Smartcube Productiona koji su nam pomogli oko videa - dečki su uložili puno truda i za to ću im biti vječno zahvalan! Što se tiče prikupljenog iznosa, zadovoljni smo učinkom prvog dana, no Kickstarter je čudna zvijer i njegovi algoritmi mogu vrlo lako zakopati vaš projekt ukoliko nema konstantno ljude koji će donirati ili kupiti proizvod, stoga nema opuštanja i od prvog do zadnjeg dana ćemo dati sve od sebe da i uspije!

Što ako ne uspijete ostvariti cilj kampanje? Odnosno, što ako ga ostvarite?

Ako ostvarimo cilj kreće proizvodnja i očekujemo vrlo brzo biti spremni i obaviti prve isporuke. Unutar Hrvatske ću svakako pokušati bar nekoliko tih isporuka odraditi osobno - želim da ljudi znaju koliko cijenim njihovu pomoć da se ovaj san i ostvari! U slučaju neuspjeha kampanje vjerujem da nećemo u potpunosti klonuti duhom. Sabrati ćemo se, skupiti iskustva, te vidjeti što je potrebno ispraviti i što možemo učiniti da ova ideja zaživi. No o tome trenutno ne želim ni razmišljati - vjerujem da je cilj koji smo postavili realan i ostvariv, te vjerujem da će ljudi prepoznati ono što želimo postići. Naravno, s obzirom na komentare na sam proizvod koji smo dobili - najviše vjerujem da će ljudi prepoznati o kakvom se iznimnom proizvodu radi.

I na kraju...

Ono što želim poručiti je da se osobno zahvaljujem svima koji su do sad donirali, ali i svima koji su nas pratili na dosadašnjem putu. Svaku poruku podrške, kritiku, prijedlog ili savjet sam osobno pročitao bar nekoliko puta, svaki pozitivni komentar je bio veliko ohrabrenje. Dobro smo krenuli, no još je velik put pred nama do uspješne kampanje. Stoga ako vam se sviđa naš proizvod i priča, svakako molim da podržite našu kampanju, po mogućnosti čim prije kako bi mogli zadržati ovaj momentum koji imamo. Svaka podrška puno znači, posebice kupnja samog proizvoda, no i donacije od 5, 10 ili 20 dolara nam sasvim sigurno pomažu da ostvarimo uspjeh i pokrenemo nešto novo u Hrvatskoj!