Moguće veliko otkriće astronoma: Otkrivena posve nova klasa zvijezda u svemiru?

Otkriće nove neutronske zvijezde koja emitira neobične radio signale mijenja razumijevanje astronoma o tim jedinstvenim zvjezdanim objekatima.

Branimir Vorša | 31.05.2022. / 15:04

Neutronska zvijezda, ilustracija
Neutronska zvijezda, ilustracija (Foto: Getty Images)

Manisha Caleb, profesorica na Sveučilištu Sydney s kolegama je promatrala područje Vela-X 1 Mliječne staze, udaljeno oko 1300 svjetlosnih godina od Zemlje, koristeći MeerKAT radio teleskop u Južnoj Africi.

Uočili smo bljesak ili "puls" čudnog izgleda koji je trajao oko 300 milisekundi. Bljesak je imao neke karakteristike neutronske zvijezde koja emitira radio signale. Ali ovo nije bilo poput ničega što smo prije vidjeli, piše Caleb u članku za The Conversation.

Zaintrigirani otkrićem, Caleb i njezini kolege su pretražili starije podatke iz navedene regije Mliječne staze u nadi da će pronaći slične pulseve.

Zanimljivo je da smo identificirali više takvih impulsa koje je prethodno propustio naš sustav za detekciju impulsa u stvarnom vremenu, budući da obično tražimo samo impulse koji traju nekih 20-30 milisekundi, pojašnjava Caleb. Njihova studija objavljena je u znanstvenom časopisu Nature Astronomy.

Brza analiza vremena dolaska impulsa pokazala je da se ponavljaju otprilike svakih 76 sekundi – dok većina impulsa neutronskih zvijezda prolazi kroz nekoliko sekundi, ili čak milisekundi, naglašava Caleb.

Naše promatranje pokazalo je da PSR J0941-4046 ima neke od karakteristika "pulsara" ili čak "magnetara". Pulsari su iznimno gusti ostaci kolabriranih divovskih zvijezda koje obično emitiraju radio valove sa svojih polova, objašnjava.

Dok se rotiraju, radijski impulsi se mogu mjeriti sa Zemlje, a nalikuju bljeskanju svjetionika u daljini.

Međutim, najduži poznati period rotacije pulsara prije toga bio je 23,5 sekundi, što znači da smo možda pronašli potpuno novu klasu radio-emitirajućih objekata, ističe Caleb.

Slika nije dostupna Astronomi riješili još jedan misterij: Otkrili su podrijetlo misteriozne plave svjetlosti iz svemira

Anomalija među neutronskim zvijezdama?

Koristeći sve podatke dostupne iz projekata MeerTRAP i ThunderKAT u MeerKAT-u, astronomi su uspjeli točno odrediti položaj tog novog objekta. Nakon toga bilježili su osjetljivija naknadna opažanja kako bi proučili izvor impulsa.

Novootkriveni objekt, nazvan PSR J0941-4046, je neobična galaktička neutronska zvijezda koja emitira radiovalove i koja se rotira iznimno sporo u usporedbi s drugim pulsarima. Brzine pulsa pulsara su nevjerojatno dosljedne, a Caleb i njezinom timu omogućila su vremensko određivanje dolaska svakog pulsa na 100-milijunti dijelić sekunde.

Osim neočekivane brzine pulsa, PSR J0941-4046 je također jedinstven jer se nalazi na "groblju" neutronskih zvijezda.

To je područje svemira u kojem uopće ne očekujemo da ćemo otkriti bilo kakvu radio emisiju, budući da se teoretizira da su neutronske zvijezde ovdje na kraju svog životnog ciklusa i stoga nisu aktivne, ili su manje aktivne, kaže Caleb.

PSR J0941-4046 dovodi u pitanje naše razumijevanje kako se neutronske zvijezde rađaju i razvijaju, tvrde autori navedene studije.

Jednako je fascinantnom kaže Caleb, i to kako se čini da novootkrivena neutronska zvijezda proizvodi najmanje sedam izrazito različitih oblika impulsa, dok većina neutronskih zvijezda ne pokazuje takvu raznolikost. Ova raznolikost u obliku impulsa, kao i intenzitetu pulsa, vjerojatno je povezana s nepoznatim mehanizmom fizičke emisije tog objekta.

Nejasno je koliko je dugo PSR J0941-4046 bio aktivan i koliko emitira u radijskom spektru, budući da radijska istraživanja obično ne pretražuju tako duga razdoblja.

Ne znamo koliko bi ovih izvora moglo postojati u galaksiji. Također, radio emisije iz PSR J0941-4046 možemo otkriti samo za 0,5 posto njegovog razdoblja rotacije, tako da nam je vidljivo samo djelić sekunde. Prilična je sreća što smo ga uopće uspjeli uočiti, naglašava Caleb.

Otkrivanje sličnih izvora je izazovno, što implicira da postoji veća, neotkrivena populacija koja čeka da je se otkrije. Ovo novo otkriće također otvara mogućnost i za novu klasu radioprijelaznih pojava: neutronskih zvijezda ultra dugog razdoblja.

Buduća potraga za sličnim objektima bit će od vitalnog značaja za razumijevanje populacije neutronskih zvijezda, ističu autori studije