Nevjerojatno otkriće u tek začetom planetarnom sustavu udaljenom 370 svjetlosnih godina od nas

Astronomi koji koriste svemirski teleskop James Webb došli su do fascinantnog otkrića u Mliječnoj stazi, detektirajući vodenu paru u regiji gdje se očekuje da će se formirati svjetovi slični Zemlji, dajući ključne tragove o formiranju planeta i potencijalnoj nastanjivosti naše galaksije.

Branimir Vorša | 26.07.2023. / 08:00

Umjetnički prikaz protoplnetarnog diska oko zvijezde PDS 70
Umjetnički prikaz protoplnetarnog diska oko zvijezde PDS 70 (Foto: MPIA)

Svemirski teleskop James Webb došao je do fascinantnog otkrića u našoj galaksiji, Mliječnoj stazi. Otkrio je vodenu paru u proširenom disku prašine i plina koji okružuje zvijezdu PDS 70. Astronomi očekuju da će to područje biti mjesto gdje se formiraju svjetovi slični Zemlji, što ovo otkriće čini još značajnijim.

"Vidjeli smo vodu u drugim diskovima, ali ne tako blizu i u sustavu u kojem se trenutno okupljaju planeti. Nismo mogli napraviti ovu vrstu mjerenja prije Webba", objašnjava astronomkinja Giulia Perotti s Instituta Max Planck za astronomiju u Njemačkoj. Studija koja detaljno opisuje ovo otkriće objavljena je u časopisu Nature.

Mars, ilustracija Mars bi u budućnosti ponovno mogao imati ono za čime znanstvenici dugo tragaju

Razumijevanje porijekla vode na Zemlji ključno je za otkrivanje kako je naš planet nastao. Dok prevladavajuća teorija uključuje sudare asteroida koji nose vodu s ranom Zemljom, nedavni dokazi iz meteorita i Mjesečeve prašine pokazuju da je voda već bila prisutna u Sunčevu sustavu tijekom formiranja Zemlje.

Detekcija vode u sustavu PDS 70 ima implikacije koje nadilaze znanstveno razumijevanje povijesti Zemlje. Baca svjetlo i na to kako bi voda mogla biti prisutna u ranim fazama formiranja planeta, potencijalno djelujući kao jedan od početnih sastojaka za stjenovite planete.

PDS 70 intrigantan je sustav udaljen oko 370 svjetlosnih godina od Zemlje, sa zvijezdom i planetarnim sustavom u začetku, okruženim protoplanetarnim diskom u kojem se razvijaju novi egzoplaneti. Očekivalo se da će unutarnje područje diska, gdje se formiraju stjenoviti planeti, biti suho zbog intenzivnog ultraljubičastog zračenja i zvjezdanih vjetrova. Međutim, JWST-ov spektar otkrio je prisutnost vodene pare.

Enceladus Jesmo li sami ili ipak nismo? Otkriće teleskopa James Webb možda je znak izvanzemaljskog života u Sunčevu sustavu

Podrijetlo otkrivene vode ostaje nejasno, uz dvije mogućnosti. Mogla je nastati in situ iz maglice bogate vodom povezane sa zvijezdom ili se akumulirala iz vanjskih područja diska. Obilje prašine u unutarnjem disku moglo je djelovati kao zaštitni štit, čuvajući vodu od utjecaja zvijezde.

Perotti i njezin tim priznaju da istina vjerojatno uključuje kombinaciju navedenih opcija, a cilj je njihova budućeg istraživanja identificirati primarni mehanizam koji održava rezervoar vode u disku oko zvijezde PDS 70.