Nova alternativa u obrani Zemlje od asteroida uključuje pomalo drastične mjere

X-zrake nuklearne nastale nuklearnom detonacijom u svemiru mogle bi skrenuti ogromne asteroide s putanje, nudeći potencijalnu obranu od katastrofalnih udara.

Branimir Vorša | 25.09.2024. / 14:40

Asteroid (Foto: Getty Images)

Znanstvenici su pokazali da bi detoniranje nuklearne bombe u blizini asteroida u svemiru moglo biti najbolji način da čovječanstvo izbjegne katastrofalni udar. Nedavni eksperiment potvrđuje da bi X-zrake (rendgenske zrake) nastale takvom eksplozijom, mogle gurnuti asteroide između 3 do 5 kilometara s putanje te potencijalno spasiti Zemlju od katastrofe.

Za Zemlju trenutno ne postoji neposredna prijetnja od udara asteroida, ali je pripravnost na takvo što neophodna. Posljedice udara objekta bliskog Zemlji (engl. near Earth object ili NEO) su ozbiljne, a dok sadašnje metode poput NASA-ine misije DART obećavaju, ipak je potrebno više podataka. NASA-in eksperiment, koji je preusmjerio mali asteroid u sustavu Dimorphos i Didymos, pokazao je potencijal korištenja sile za promjenu putanje asteroida.

Efekt rakete

Detaljniji modeli, kao što je radijacijsko-hidrodinamički model ilustriran ovdje i oni u drugim studijama, mogu se testirati u usporedbi s eksperimentalnim podacima dobivenim ovom tehnikom i koristiti za testiranje različitih misija presretanja asteroida, ističu autori studije koja je objavljena u časopisu Nature Physics.

Iako je DART-ov uspjeh bio ohrabrujući, veći asteroidi predstavljaju drugačiji izazov. Tu na scenu dolaze alternativne metode. Na primjer, laseri bi mogli ispariti dijelove površine asteroida, stvarajući efekt "rakete" prilikom dekompresije plina, potencijalno mijenjajući njegovu putanju. Zagrijavanje površine asteroida intenzivnim zračenjem također bi moglo izazvati isti učinak.

Navedena studija, koju je vodio fizičar Nathan Moore iz američkog Nacionalnog laboratorija Sandia, usredotočila se na te alternative. Koristeći Z Pulsed Power Facility, znanstvenici su proizveli 1,5 megajoula X-zraka kako bi simulirali reakciju asteroida na takvu eksploziju. Testirali su metodu na sićušnom zrnu istopljenog silicija, na čiju površinu su usmjerili puls X-zraka. Rezultat su ključni podaci o tome kako ta metoda može funkcionirati u svemiru.

Studija sugerira da bi se tom metodom mogli pomicati čak i veliki asteroidi, široki do 5 kilometara. Eksperiment pomaže u poboljšanju modela za presretanje asteroida, omogućujući nam testiranje različitih materijala i scenarija bez potrebe za skupim misijama. U idealnom slučaju, ovo znanje nikada neće biti korišteno, ali postojanje takvih rješenja osigurava da smo spremni za sva svemirska iznenađenja.