Nova studija otkriva kako virus može pokrenuti razvoj ove autoimune bolesti

Američki znanstvenici otkrili su misteriozne veze između Epstein-Barr virusa i ranih stadija autoimunih bolesti.

Branimir Vorša | 22.01.2024. / 13:21

Multipla skleroza
Multipla skleroza (Foto: Getty Images)

U revolucionarnoj novoj studiji, znnstveenici sa Sveučilišta u Teksasu napravili su značajan napredak u razumijevanju kako Epstein-Barrov virus (EBV) može pokrenuti imunološki sustav u ranim fazama multiple skleroze (MS).

Multipla skleroza je autoimuna bolest koja pogađa 36 osoba n svakih 100.000 ljudi diljem svijeta, a kod te bolesti imunološki sustav pogrešno napada zaštitni omotač koji prekriva živčana vlakna u mozgu i leđnoj moždini, poznat kao mijelin.

Dugo se sumnjalo na vezu između EBV-a i MS-a, a prethodna istraživanja sugeriraju da bi molekularna mimikrija između EBV proteina, molekula u mozgu i mijelina mogla biti ključni čimbenik. Ta nova studija, usredotočena na interakcije između T stanica i EBV-a, baca svjetlo na rane faze MS-a kada se prvi put pojave simptomi. Rezultati su objavljeni u čsopisu PNAS.

Tim, predvođen Assafom Gottliebom iz Zdravstvenog znanstvenog centra Sveučilišta Texas (UTHealth), analizirao je T stanice u krvi i cerebrospinalnoj tekućini (CSF) osam osoba s ranim simptomima MS-a. Uspoređujući njihove odgovore na EBV, stanice zaražene EBV-om i druge viruse, otkrili su da su T-stanice koje prepoznaju stanice zaražene EBV-om bile značajno prisutne u cerebrospinalnoj tekućini u najranijim fazama MS-a, uključujući 47 posto analiziranih stanica.

To snažno sugerira da ove T stanice, ili uzrokuju bolest, ili joj na neki način doprinose, naglašva J. William Lindsey, autor studije i neurolog UTHealtha. Međutim, Lindsey je također uputio i na eksperimente koji su u tijeku, kako bi se definirala točna uloga tih stanica.

Dok neki znanstvenici pozdravljaju rezultate novog istraživanja kao 'dodatne dokaze' za vezu EBV-MS, ključno je napomenuti da je riječ o studiji malog opsega, sa samo osam sudionika. Unatoč tome, manje studije poput ove su ključne za proučavanje potencijalnih mehanizama, nadopunjujući veće studije koje traže šire obrasce.

Vrijedno je uzeti u obzir da je EBV također povezan s drugim stanjima, poput sindroma kroničnog umora (ME/CFS). Dok znanstvenici nastoje razotkriti složenost tog uobičajenog virusa, njegov utjecaj na naše zdravlje i dalje je predmet značajnih istraživanja.