Flota najnovijih američkih zrakoplova F-35 suočena je s pomanjkanjem dostupnih zrakoplova, jer je njih čak 43 trenutno bez funkcionalnih motora. Problem je nastao nakon što je otkriveno da se zaštitni toplinski premaz na rotoru turbine motora troši puno brže nego što je to očekivano. Dodatno, tri  zrakoplova koja su isporučena savezničkim ratnim zrakoplovstvima, prizemljena su zbog istog problema. Servisni centar borbenih zrakoplova zatrpan je zahtjevima za popravkom. 

Sve to otkrio je general poručnik (u OSRH taj čin ne postoji) američkog ratnog zrakoplovstva Eric T. Fick, koji je i direktor Ureda združenog programa F-35. Navedene brojke zabilježene su do 8. srpnja ove godine.

O kojim varijantama F-35 zrakoplova koji su ukvaru je riječ (A, B ili C) nije zasad poznato.

Do 8. svibnja ove godine američkom ratnom zrakoplovstvu isporučena su 283 borbena zrakoplova F-35A, što bi značilo da možda čak i do 15 posto tih zrakoplova trenutno ne može letjeti zbog problema s motorima.

Steve Trimble, urednik za obranu Aviation Weeka na Twitteru je  napisao da se stvorila navala na skladište zbog neočekivanog propadanja kalcij-magnezij-aluminij-silikat premaza na raspoređenim zrakoplovima F-35A.

Skladište na koje se Trimble referira jest F135 Heavy Maintenance Center u sklopu zračne baze američkog ratnog zrakoplovstva Tinker u Oklahomi, koje je zaduženo za motore tih zrakoplova koje inače proizvodi tvrtka Pratt & Whitney.

Trimble dodaje i kako je broj zahtjeva prema skladištu trenutno u opadanju, no to nikako ne ide u prilog zrkoplovu čiji je program već imao i previše problema i kašnjenja zbog kojih se nezadovoljstvo širilo i do najviših pozicija u ratnom zrakoplovstvu.

Isto tako, o problemu sa Pratt & Whitney motorima šuškalo se već neko vrijeme, a prva nestašica prijavljena je još u veljači ove godine, kad navedeno skladište nije moglo stići s redovnim održavanjem motora uobičajenom brzinom.

Problem se međutim dodatno pogoršao, jer je isto tako u veljači predviđeno da bi pet do šest posto zrakoplova F-35 moglo ostati bez motora do 2022. godine, ako bi planirani popravci išli prema očekivanjima. U protivnom taj bi se postotak mogao popeti i do 20 posto prizemljenih F-35-ica.

Iz Pratt & Whitney kompanije su rekli da su krajem 2020. uveli hardversku preinaku rotora motora te da se ista sad radi i na motorima koji su se našli na servisu.

Izvor: The War Zone/The Drive